Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd om komponentinköp - Linuxburk.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med risk att denna icke mac-relaterade tråd skrivs så finns det risk att den plockas bort, har jag tur hinner jag få något svar. Jag ska ge mig in i en värld som är lite främmande för mig - jag ska nu äntligen bygga en egen linuxburk, ska dumpa min 2x1,8 Powermac, räcker ju att ha två andra macar. Har hittat chassit som jag vill ha och diverse komponenter hittar jag på Inet eller NetOnNet. Har bestämt följande: SATA-brännare, max 4:a SATA-diskar, Troligt grafikort 9600GT, 4 portars USB2-kort från LaCie, SATA-kort för 4 SATA-grejor. Diverse kablage.

Så till det jag inte vet något om som jag hoppas på att jag ska kunna få respons på. Moderkort som jag letar efter ska vara av typ M-ATX ( mikro ATX ) men har noll koll på vilket jag kan tänkas få bäst nytta av, hur beräkna hur många watt som nätdelen ska ha, passande minnen minimum 4GB oc 4 slottar, men vilken variant. Självfallet ska priset vara rimligt men viktigare är att det ska hålla hög kvallité. Bra att veta, jag spelar aldrig spel på datorerna, sysslar bara med bild & ljud. Kort och gott, det är lite mer av surfburk än av häftig spelmaskin som jag till slut ska ha knåpat ihop - blir Ubuntu 8.10 på den. Glömde nästan att det ska vara ett separat ljudkort, inget som sitter fastlödet på moderkortet. Jag gör detta för höga nöjet skull, har inte minsta behov av ytterligare en dator... ser gärna att jag om sisådär 3 år fortfarande kommer att tycka att den är hyffsat snabb.

Tacksam för feedback...

Olle

linux funkar på i stort sett all ny hårdvara faktiskt... leta upp något du hittar med bra specifikationer och googla sedan på linux + din produkt. brukar man hitta eventuella fel

men varför har du köpt ett usb2 kort? de finns ju i stort sett ALLTID på moderkortet och är då direkt kopplat till nordbygga istället för o gå via PCI bussen? samma sak med SATA kort.... finns alltid sataportar på nya moderkort och de är snabbare än något pcikort..

Där ser man att jag är novis på att bygga egen burk, vet t.ex inte vad en "nordbrygga" är för något. Det låter vettigt att först skaffa moderkortet och kolla vad som redan finns där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-08 21:33
Ursprungligen av Olle@mac:

Där ser man att jag är novis på att bygga egen burk, vet t.ex inte vad en "nordbrygga" är för något. Det låter vettigt att först skaffa moderkortet och kolla vad som redan finns där.

Om du (lixom jag) inte kan allt för att bygga en egen dator så kan det ju vara en kompromiss att köpa en byggsats som finns på flera ställen (Inwarehouse och Komplett tror jag har det. Duston också). Köp en sådan eller utgå från en sådan och lägg till eller dra ifrån. Då borde du inte göra bort dig så mycket

Asus P5Q-VM är ett bra och välutrustat moderkort för ett resonabelt pris. Till detta behöver du en Intel cpu av DualCore, typ E5200, E7400, E8400, E8500 eller QuadCore. Lämplig strömstyrka på psu är ca 450 - 550w, men tänk på att olika psu har väldigt olika ljudnivå. Har du aldrig byggt en dator själv så bör du kanske inte köpa nya prylar som första objekt...eller ta hjälp av någon van datorbyggare i din omgivning.

Ursprungligen av macuddevalla:

Har du aldrig byggt en dator själv så bör du kanske inte köpa nya prylar som första objekt...eller ta hjälp av någon van datorbyggare i din omgivning.

Byggt och byggt... mnja... jag har meckat lite tidigare - bytte då till Veraxkittet på min förra mac, en MDD samt byte även hela nätdelen när Apple kröp till korset och erkände att det gav för mycke värme. Så helt novis är jag inte.. jag kommer nog påbörja lite för skoj skull men sedan ta hjälp av en kille på jobbet som bara meckar pc hela dagarna, vid sidan om jobbet har han ett eget företag som sysslar med bl.a sådant. Blir väl förvisso att skaffa mig ett antistatband för jordningen så att jag inte sabbar typ minnena...

Det blir varken extra ljudkort, grafikkort eller USB-kort i burken med tanke på att det som följer med kortet får duga så här i början... flyttar alltså detta en bit in i framtiden.

Senast redigerat 2009-03-10 17:39
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-08 22:41

Köp ett microATX-kort med inbyggd grafik exempelvis ett Asus M2N68-VM. Netonnet har ett uppgraderingspaket som jag är lite sugen på nämligen deras "Upgrade AMD Basic" där det kortet ingår.

Kortet har ett hyffsat inbyggd grafikkort med HDMI ut, som passar mig eftersom jag har tänkt att uppgradera min HTPC. Det ska även klara av att spela upp HD-film från bluray eller nätet.

Jag har en Antec-låda ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W MICROTOWER sedan tidigare. Finns på Dustin.

Nu har jag ett äldre Asus moderkort med AMD Sempron 1,6 GHz med Fedora installerat på hårddisken.
Det funkar bra som surfdator, men jag vill ha möjligheten att kolla på SVT Play Prima, och då behövs lite mer prestanda.

Vill du hellre satsa på något Intel-baserat så finns det motsvarande moderkort förberett för s-775, men det kan bli lite dyrare ifall man vill ha HDMI ut på moderkortet.

Jag fixade en ny Linuxdator förra våren. Det blev en Asus barebone, dvs låda, kragg och moderkort, som jag tryckte i en hyfsad Athlon64x2, hårddisk och minne samt ett hyggligt grafikkort. Det blev hyfsat, och väldigt billigt. Asus-burken var närapå gratis, finns tyvärr inte att köpa längre. Två saker var mindre kul:

• Kragget är för klent för det grafikkort jag vill ha. Inga problem med det NVidia 8500 som jag har nu, men jag ville stoppa i ett vassare och det gick inget bra. Jag får väl försöka byta till ett större.
• Ubuntu strulade rätt illa med grafikdrivrutinerna. Idag uppgraderade jag till 8.10, och det verkar ha löst problemet.

"Barebone"-konceptet kan jag rekommendera. Det blir mindre att pilla, mindre kablar att dra, man bara lägger till de mest kritiska komponenterna, resten är klart. Helt klart att rekommendera, speciellt för den som inte är van att bygga ihop själv. Fast vad för system man köper idag vet jag inte.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-09 08:11

Jag kom på en sak till.
Undvik att ha mer än ett ljudkort i datorn!
Det kan nämligen vara svårt att styra vilket ljudkort och ljudutgång som systemet ska använda.
Det finns visserligen möjlighet att välja vilken drivrutin som ska väljas, men det är inte säkert att du får ut ljudet på den ljudutgång du önskar i alla fall.
Jag hade ett moderkort med både analog och digital ljudutgång från samma ljudkrets.
Oavsett vilken Linuxdistro jag installerade eller inställning jag gjorde så fick jag bara ut ljud via den digitala ljudutgången. Sen bytte jag moderkort till ett med endast analog ljudutgång och då funkade det hur bra som helst.

m a o att köpa till ett extra ljudkort är nog lite vanskligt, om inte tillverkaren har drivrutiner som garanterat fungerar med Linux.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-09 08:23

När jag tänker på det så tycker jag att du ska skippa alla extrakort helt.
Du behöver varken investera i grafikkort, ljudkort, USB-kort eller SATA-kort.
Det bara komplicerar installationen och ger inte bättre prestanda som jonaz påpekade.
Eftersom du inte prioriterar spel så behöver du inte något värstinggrafikkort.

Satsa hellre på ett moderkort med nyare chipset om du vill lägga lite mer pengar.
Du kan exempelvis köpa ett moderkort med nvidia Geforce 9400M, precis som nya Mac mini. Då har du chipset och grafikkretsar integrerat i samma krets med riktigt bra prestanda.

Ursprungligen av Olle@mac:

Med risk att denna icke mac-relaterade tråd skrivs så finns det risk att den plockas bort, har jag tur hinner jag få något svar.

Flyttade tråden till UNIX-forumet

/Mod

Ska kolla rådet om "Asus P5Q-VM" även fast jag egentligen har fastnat för "Asus P5Q-EM", lådan är nu inropad på Tradera, blev en 1 år gammal svart "NZXT Rouge" för 588 kronor exkl. frakten som nog ligger på 215-330 kronor. Nypriset för kabinettet låg förr på ca: 1.700 kronor, fast lär inte tillverkas längre, synd för det är ett litet mästerbygge i aliminium. Satsar sedan på de gröna sata-diskarna från WD. Har fattat det som att "NZXT Rouge" kan använda stora nätdelar även fast det blir ett mikrokort i lådan, tänkte rådgöra med Inet om speciellt vilken nätdel som ger osedvanligt låg värmeutveckling samt även är tämligen tyst.

Om kabinetet:

http://www.youtube.com/watch?v=tfX27zjZPQ4

1
Bevaka tråden