Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 kan ej ansluta till internet?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-08 00:27

Hej,
har en gammal iMac G5 som nu stått i ungefär ett år. Den slutade användas av minf ader då den brukade stänga av sig efter ett tag men då det kostade för mycket att undersöka efter fel då garantin gått ut köpte han en ny iMac. Nu pillade jag på den idag och den har inte startat om sig ännu men är helt oanvändbar för mig då den inte kan nå internet. Varken via en vanlig Ethernet-kabel eller via AirPort Express, N-versionen, som är isntälld på n med b/g-kompatibilitet. Har någon något tips för att få den uppkopplad?
Inga lösenord på AirPort Expressen. iMacen är nyominstallerad och innehåller bara grundutbudet av program.

MvH,
Katana

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-08 00:51
Ursprungligen av Katana:

Har någon något tips för att få den uppkopplad?
Inga lösenord på AirPort Expressen.

Är den inställd på att få IP-adressen från DHCP eller har du ställt in dess adress manuellt? På vilket sätt fungerar det inte? Kan du förklara lite tydligare? Hur är nätverksinställningarna inställda?

Jag vet; fler frågor än svar...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-08 01:13
Ursprungligen av bengtb:

Är den inställd på att få IP-adressen från DHCP eller har du ställt in dess adress manuellt? På vilket sätt fungerar det inte? Kan du förklara lite tydligare? Hur är nätverksinställningarna inställda?

Jag vet; fler frågor än svar...

Frågor som kan hjälpa framåt är bra det också.

Ja, den är inställd på att få IP:n från DHCP. Jag kan ansluta till min AirPort, Nätverksdiagnos säger att allt utom Internet och Server fungerar.
iMacen har Tiger installerat.
Allt ska vara automatiskt, grundinställningarna.

MvH,
Katana

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-08 09:46

Men om "Internet och Server" fungerar enligt diagnosfunktionen - vad är det som i dina ögon inte fungerar? För om jag har förstått diagnosfunktionen rätt så betyder Server att den har fått kontakt med en godtycklig server ute på Internet.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-08 09:59
Ursprungligen av frazze:

Men om "Internet och Server" fungerar enligt diagnosfunktionen - vad är det som i dina ögon inte fungerar? För om jag har förstått diagnosfunktionen rätt så betyder Server att den har fått kontakt med en godtycklig server ute på Internet.

Tack för försöket men var vänlig läs texten igen.
Nätverksdiagnos säger att allt UTOM Internet och Server fungerar. <3

MvH,
Katana

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-08 10:59
Ursprungligen av Katana:

Tack för försöket men var vänlig läs texten igen.
Nätverksdiagnos säger att allt UTOM Internet och Server fungerar. <3

Hoppsan...
Men då får vi återgå till min ursprungliga plan: får du en IP-adress om du använder ethernet och IP-adress via DHCP? Du sa bara att du har valt det alternativet, men inte om det fungerade.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-08 20:54

Hej,
se screenshot. Detta är via ethernetkabel, ingen FireWire, AirPort avstängt. Ingen kontakt med internet.
http://img15.imageshack.us/img15/5462/bild1yca.png
Via AirPort kan ajg få kontakt med alla datorer i huset, även MacBooken på övervåningen som är kopplad till en annan AirPort Extreme. Expressen och Extremen är ihopkopplade via en switch.

Internet utifrån kommer in, går in via ADSL till routern, in till en brandvägg, sedan till en switch och sedan ut till alla rum och airports. Jag har testat koppla förbi brandväggen men det fungerade ej.
Som sagt verkar _ALLT_ fungera med AirPort förutom just internet. Att streama musik från en annan dator fungerar utan problem.

MvH,
Katana

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-10 11:57
Ursprungligen av Katana:

Hej,
se screenshot. Detta är via ethernetkabel, ingen FireWire, AirPort avstängt. Ingen kontakt med internet.
http://img15.imageshack.us/img15/5462/bild1yca.png

Ahhh, nu tror jag mig se vad som felas. Du har inga datorer (IP-adresser egentligen) angivna i DNS-boxen. Utan detta kommer du inte komma åt en enda maskin på Internet (utanför ditt LAN). Dessa inställningar kommer via den inbyggda DHCP-server som sitter i din router. Lägg in värden som du fick med ditt konto hos din ISP.

Ursprungligen av Katana:

Via AirPort kan ajg få kontakt med alla datorer i huset, även MacBooken på övervåningen som är kopplad till en annan AirPort Extreme. Expressen och Extremen är ihopkopplade via en switch.

Att du kommer åt maskinerna internt på ditt LAN beror väl på att dom kör Bonjour. Dom presenterar sig med sina tjänster och då är det ingen sak att få det att fungera.

Ursprungligen av Katana:

Internet utifrån kommer in, går in via ADSL till routern, in till en brandvägg, sedan till en switch och sedan ut till alla rum och airports. Jag har testat koppla förbi brandväggen men det fungerade ej.

Precis, för du har inte skrivit in någon DNS-server manuellt heller och då är du lika rökt som innan. Nettoeffekten är likadan.

Ursprungligen av Katana:

Som sagt verkar _ALLT_ fungera med AirPort förutom just internet. Att streama musik från en annan dator fungerar utan problem.

MvH,
Katana

Och det ska också fungera då det använder sig av Bonjour.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-10 12:05
Ursprungligen av frazze:

Ahhh, nu tror jag mig se vad som felas. Du har inga datorer (IP-adresser egentligen) angivna i DNS-boxen. Utan detta kommer du inte komma åt en enda maskin på Internet (utanför ditt LAN). Dessa inställningar kommer via den inbyggda DHCP-server som sitter i din router. Lägg in värden som du fick med ditt konto hos din ISP.

Om du inte har kvar dessa uppgifter så kan du lägg ain din router som DNS, 192.168.57.254 eller alternativt opendns: 208.67.222.222

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-10 21:24

frazze och rhesus,
jag tackar för försöket men det hjälpte tyvärr ej. Den har redan en IP till routern, samma som rhesus angav, om ni ser på screenshoten. Min andra iMac har exakt likadant med routern och fungerar. Skall vid tillfälle försöka kopiera över uppgifterna och se om det fungerar.

MvH,
Katana

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-23 14:09
Ursprungligen av Katana:

frazze och rhesus,
jag tackar för försöket men det hjälpte tyvärr ej. Den har redan en IP till routern, samma som rhesus angav, om ni ser på screenshoten. Min andra iMac har exakt likadant med routern och fungerar. Skall vid tillfälle försöka kopiera över uppgifterna och se om det fungerar.

Då får du gärna skicka en skärmdump på den datorn. För jag har lite svårt att tro att den lyckas med namnuppslagningar om den saknar IP-adress till DNS. Har du möjlighet att bifoga skärmdumpar på felmeddelandena när datorn inte kan ansluta till Internet?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-26 06:35

Hej!
Jag har nu dragit in Leopard på iMac G5:an för att kunna utesluta fel i samband med Tiger...
när jag nu jämfört Nätverksinställningarna, flik till flik, är de identiska, förutom på IPn (som inte ska vara identisk). Det finns inte en skillnad i några siffror någonstans över huvud taget och jag kan fortfarande inte nå nätverket utanför.
Det konstiga är att på Nätverksdiagnos visar den att allt utom Internet och Server får den kontakt till. Inklusive Internetleverantör. Borde inte det betyda att jag har kontakt ändå, om jag har grönt till internetleverantören? Att det är något fel hos dem möjligen?

Om inte någon annan kommer fram med någon smart idé har jag bara kvar att testa på någon annans nätverk.

MvH,
Katana

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-08 22:19

Det ser ju bra ut. Men hur ser du, förutom diagnosfunktionen, att det inte fungerar? Får du något felmeddelande? Något fönster med felkod?

Du känner till att du kan ladda upp bilder till 99 och inte behöver ladda upp till något separat tjänst på Internet och sedan inkludera länken till bilden? Det blir liksom en omväg.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-10 08:22

Tack för tipset ang. ladda upp bilder, använde snabbsvar.

När jag försöker använda Firefox eller Safari får jag på safari alternativet Nätverksdiagnos i fönstret i samband med att den inte hittar sidan. I Firefox kommer knappen Försök igen men i övrigt samma sak. Om du testar stänga av ditt internet och försöka surfa kan du se vad jag menar.

Var nere på MacSupport för skojs skull. Det gav inte så mycket, bara det vanliga, att jag ska dra in leopard samt testa internet hos en granne eller liknande.

MvH,
Katana

1
Bevaka tråden