Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min nya Macbbook dog och jag har en teori...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Det går inte att ladda min nya Macbook(syftar på senaste) som jag haft i någon månad. Efter viss felssökning har jag kommit fram till att det är själva strömmottagaren i datorn som det måste vara fel på. Jag laddar alltså mitt bateri i en annan likadan macbook o då funkar det. Jag ska lämna den på reperation.

Men jag har en teori om varför problemet kan ha uppstått. Det är nämligen så att de lagt in en ny matta på kontoret och varje gång man går på den och tar på datorn så får man en stöt. Efter några veckors stötande så har nu detta problem uppstått. Vad tror ni, kan detta stämma?

En till fråga, täcker garantin?

Mvh / SD

Ursprungligen av specialdelivery:

Hej,

Det går inte att ladda min nya Macbook(syftar på senaste) som jag haft i någon månad. Efter viss felssökning har jag kommit fram till att det är själva strömmottagaren i datorn som det måste vara fel på. Jag laddar alltså mitt bateri i en annan likadan macbook o då funkar det. Jag ska lämna den på reperation.

Men jag har en teori om varför problemet kan ha uppstått. Det är nämligen så att de lagt in en ny matta på kontoret och varje gång man går på den och tar på datorn så får man en stöt. Efter några veckors stötande så har nu detta problem uppstått. Vad tror ni, kan detta stämma?

En till fråga, täcker garantin?

Mvh / SD

Tror inte så små stötar kan skada. Givetvis täcker garantin.

Statisk elektrisitet kan självklart skada datorn.. det är flera tusen volt i dom gnistorna.

Men de kan ju oxå vara så att det inte har ett samband med mattan utan datorn i sig själv blivit lite strömförande pga ett fel och därför nu även slutar ladda...

Började du få stötar av den samtidigt som den slutade ladda?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-03-07 22:24
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Statisk elektrisitet kan självklart skada datorn.. det är flera tusen volt i dom gnistorna.

Men de kan ju oxå vara så att det inte har ett samband med mattan utan datorn i sig själv blivit lite strömförande pga ett fel och därför nu även slutar ladda...

Började du få stötar av den samtidigt som den slutade ladda?

Enligt EN55022 (krav för CE-märkning) så får inte statisk elektricitet förstöra
maskinen. Jag har för mig att den inte får bli störd av 4000 volt, och inte gå sönder vid 8000 volt. Vilket är nivåer som är svåra att uppnå utan hjälpmedel.
(Kontakt urladding, kabelbundet hade liknande krav. Och ännu högre om de ska anslutats till telenätet)

Ursprungligen av pme:

Enligt EN55022 (krav för CE-märkning) så får inte statisk elektricitet förstöra
maskinen. Jag har för mig att den inte får bli störd av 4000 volt, och inte gå sönder vid 8000 volt. Vilket är nivåer som är svåra att uppnå utan hjälpmedel.
(Kontakt urladding, kabelbundet hade liknande krav. Och ännu högre om de ska anslutats till telenätet)

Låter rimligt...

det behöver ju inte hindra ett fel från att göra att statisk elektricitet kan skada den...

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Började du få stötar av den samtidigt som den slutade ladda?

Nej, stötarna kom innan den sluta ta emot ström.

Nu vet jag inte vilken ny MB du har, men kan du inte testa att byta batteri med en andra Macbooken och se om den laddar då?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-08 17:28

Eller så kanske det är fel på strömadaptern.

En annan sak kan vara att du har förväxlat strömadaptern. Macbook Pro har 85W adapter och Macbook har endast 65W. Ser lika ut men strömadapter för Macbooken kommer inte att kunna ladda batteriet om den kopplas till Macbook Pro eftersom den är inte stark nog.

//Rob

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-03-09 12:24
Ursprungligen av Robo-X:

Eller så kanske det är fel på strömadaptern.

En annan sak kan vara att du har förväxlat strömadaptern. Macbook Pro har 85W adapter och Macbook har endast 65W. Ser lika ut men strömadapter för Macbooken kommer inte att kunna ladda batteriet om den kopplas till Macbook Pro eftersom den är inte stark nog.

//Rob

Det kan också vara så att om han har haft en Macbook tidigare, första eller andra modellen, så har inte den en laddare som uppfyller kraven för "Energy Star", och då fungerar den inte på nyare datorer (Mid 2007 och nyare).
Även om det är rätt strömadapter så kan det ju vara den som är trasig.

1
Bevaka tråden