Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Alu går ej att stänga av

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Macbook alu 2.4 GHz vägrar stänga av sig. Det går heller inte att logga ut eller starta om (ganska självklart). Det enda sättet stänga av är att hålla in avstängningsknappen men detta är inte bra för hårddisken och det ska naturligtvis inte vara på det här sättet.

Det andra problemet som detta medför är att det inte går att installera uppdateringar - eftersom datorn inte kan stänga av sig på vanligt sätt. Detta kom jag dock runt genom att skapa ett nytt användarkonto och sedan stänga datorn (genom att hålla in avstängningsknappen) efter att ha laddat ned uppdateringarna.
När jag sedan startade datorn på nytt och användarkonto-menyn dök upp valde jag att stänga av istället för att logga in och då installerades äntligen uppdateringarna och datorn stängde av sig normalt.

Jag har sökt på problemet och det har hänt andra med just MacBook alu, just detta problemet verkar endast inträffa för dem med de nya Macbook:arna. Har hittat andra med liknade problem på äldre en Macbook men de var så pass annorlunda att det troligtvis inte rör sig om samma sak.

Ett annat problem som dök upp samtidigt är att efter att datorn uppvaknat ur vila fungerar inte styrplattan och en mus måste kopplas in via USB för att kunna styra pekaren.

Har provat att ta ut batteriet en stund, återställt P-ram och SMC samt kört alla reparations-protokoll i onyx och reparerat behörigheter -men inget av detta hjälpte.

Någon annan som upplevt samma problem med en Macbook unibody?

Måste jag installera om?

Tacksam för snabb hjälp //Fredde

Testa att skapa ett nytt användarkonto och se om det är samma problem då. Om det inte hjälper är nog det dags för en ominstallation.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-03-15 14:53

Så du har inte provat att logga in på det andra kontot och prova stänga av?
Det kan ju vara lite vad som helst, dåliga minnen, trasig hårddisk, fel rättigheter, korrupta systemfiler, något annat. Jag hade en kund med liknande problem med sin Aluminium Macbook, men där visade det sig att det var vätskespill i den..

1
Bevaka tråden