Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Audio to score

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er alla. Jag är ny stolt Mac pro ägare och har således uppdaterat min studio till att använda Logic express.
Jag undrar om någon har ett tips till mig angående omvandlingen från en analog bastrumma till midi. Utan att noterna sprider sig allt för mycket, som är mitt dilemma idag?
Jag gör ett instrumentspår nedanför min bastrumma, och omvandlar min BD sen via sample editor till en midi fil via audio to score.
Men istället som tidningen Studio visar så får jag en ordentlig spridning på noterna så jag får sitta rätt länge och dra ner dom till en och samma not.
Viktigt att tilläga är att alla noter är bastrumman så jag har inte fått med några andra trummor som läcker.
Kan man ställa in ton (note känsligheten så att alla bastrumme slag hamnar på samma ton note??????
Tacksam för alla tips.

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2009-03-07 20:19

Tyvärr är det inte så enkelt som Per Boyssen beskriver i Studio. Eftersom jag, liksom många andra, inte spelar alla slag lika hårt så påverkas notens velocity/känslighet och därför hamnar noterna på olika rader. Även om det bara är bastrumman som spelas. Så tyvärr, det är bara att sitta och pilla tills det blir färdigt.
Som ett prov så bouncade jag 4 takter bastrumma spelade i Toontrack´s Superior Drums. Drog in den bouncade filen och gjorde ”audio to score”. Grunden är två 1/4-slag och fyra 1/8-slag i varje takt. Det borde bli så att 1/4-slagen hamnar på samma notlinje och 1/8-slagen på samma. Men icke. Så tyvärr är det inte så enkelt som våra experter vill visa.

mvh
/svannte

  • Medlem
  • 2009-03-08 10:39

Det finns ett knep för att få alla slag på samma ton.

Öppna Event List
Markera alla toner (cmd+a)
Hitta kollumnen som listar tonhöjden (Num)
Håll ner alt+shift samtidigt som du ändrar värde(klick+drag) i tonhöjdskollumnen.
Alla toner du markerat kommer nu få samma värde som den tonen du ändrar.

/P

Jag har för mig att det går att ställa in audio to score så att det tar mer hänsyn till de rytmiska aspekterna än tonhöjden, men annars går det att peta med inställningarna så brukar det bli bättre.

1
Bevaka tråden