Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rullknappen på BT-musen fungerar dåligt

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-01-30 19:00

Undrar om det bara är jag som märker av att scroll"knappen" på
den nyare musen fungerar dåligt?

Den slutar helt att fungera för att sen börja fungera igen och så håller det på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-31 20:11

Jag antar att du menar Mighty Mouse? Jodå, den där rullkulan samlar åt sig "fingergegg" över tiden. Det går ofta att återuppliva en sådan kula som annars bara reagerar ibland.

Vid mina återlivningsförsök så har jag använt t-sprit (röd) som jag har droppat försiktigt direkt på rullkulan och rullat lite på den så att hela ytan blivit våt. Därefter har jag gnuggat av rullkulan mot något luddfritt tyg, som en gammal skjorta eller något liknande. Upprepa detta några gånger.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-18 20:38

Fast innan man börjar öppna och greja med musen följer man nedanstående råd som fungerat utmärkt för mig.

Ursprungligen av jahve:

[...]
Vid mina återlivningsförsök så har jag använt t-sprit (röd) som jag har droppat försiktigt direkt på rullkulan och rullat lite på den så att hela ytan blivit våt. Därefter har jag gnuggat av rullkulan mot något luddfritt tyg, som en gammal skjorta eller något liknande. Upprepa detta några gånger.

Jag har slitit mitt hår över den där jvla musen. Brukade vända upp och ner på den och rulla men nu fungerar inte det längre. Ska testa med lösningsmedel, tack för tipset jahve. Nu ligger den ju bara i alla fall och jag använder en hp-mus, så kan lika gärna prova allt som går.

HA! Allt annat jag provade har slagit slint men det där fungerade - testade med konstnärs-terpentin. Tack igen

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-31 22:44

Fönsterputs fungerar också!

Men "Mighty Mouse" är inte så Mighty i mina ögon. Ex kan man inte kombinera 2 knappar samtidigt vilket krävs i vissa avseenden.

Det har skrivits massor om den musen.

Funkar, krånglar, krånglar mera, rulla, gör rent, funkar, funkar inte, rulla rulla rulla fan, funkar, kass, plocka isär, knäck!, ajfan!, limma ihop, funkar, kass...

...kasta

Så der det ut.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-02-03 22:05

ska genast testa något väldigt starkt och frätande på eländet så ska vi se hur det går . .

Mitt finaste instrument är en lupp som jag köpte i Moskva för en Rubel (en tia på den tiden). Just det det var länge sedan. Det enda sättet att lösa problemet med rullkulan är att öppna musen och göra rent alla fyra rullar som är kopplade till rullkulan. Med god syn, en liten urmakare-skruvmejsel och litet tålamod fixar man det. Min mus är som ny. Jag vet inte hur jag skall utrycka det - jag har också pillat på min hustrus mus och hon är också mycket nöjd.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Mitt finaste instrument är en lupp som jag köpte i Moskva för en Rubel (en tia på den tiden). Just det det var länge sedan. Det enda sättet att lösa problemet med rullkulan är att öppna musen och göra rent alla fyra rullar som är kopplade till rullkulan. Med god syn, en liten urmakare-skruvmejsel och litet tålamod fixar man det. ....

Björn, jag har kastat flera MM's som börjat konstra,
hur öppnade du Mighty Mouse?
/bert

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-07 17:17
Ursprungligen av Bert Nilsson:

Björn, jag har kastat flera MM's som börjat konstra,
hur öppnade du Mighty Mouse?
/bert

Förlåt, men har du seriöst kastat flera stycken? Du vet att en Mighty Mouse kostar 550-700 kronor va?

Nästa gång kan du höra av dig till mig innan du kastar den och kanske få en slant för den.

Ursprungligen av vajone:

Förlåt, men har du seriöst kastat flera stycken? Du vet att en Mighty Mouse kostar 550-700 kronor va?

Nästa gång kan du höra av dig till mig innan du kastar den och kanske få en slant för den.

Nja, jag var mest sugen på hur de mer och mer musselliknande Appleprylarna repareras - för det görs ju varje dag.
Jag kollade lite och hittade faktiskt:
http://www.mightymouserepair.com/
Jag provade, kunde till och med lirka upp den lilla rullkulan - och nu fixar jag mina MM tills de är utslitna på riktigt. När det nu blir.
/bert

fan trot ;"med en liten urmakare-skruvmejsel". AJ!

  • Medlem
  • Lerum
  • 2009-02-09 16:57

Använde en fin pensel

Ursprungligen av basic:

Undrar om det bara är jag som märker av att scroll"knappen" på
den nyare musen fungerar dåligt?

Den slutar helt att fungera för att sen börja fungera igen och så håller det på.

Hej,

Höll på att bli tokig över Logitecs travel mouse. Trodde att det var fel på inställningen, behov av uppgradering etc. Igår tog jag en mkt fin pensel och gjorde rent utan att plocka isär travel mouse och nu funkar den som den skall.

Hälsningar

Macmos

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 00:15

jag ringde till apple och frågade. tipset jag fick var vända musen upp och ner och rulla kulan lite mot ett vanligt papper. funkade klockrent!

-A

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-10 09:40

Jo den där kulan är ju hopplös, undrar vad dom tänkte på när dom uppfann den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-10 10:08

Har haft min i ett år nu och den fungerar klockrent.

Vänd musen upponer och sen dra mot fuktig trasa eller liknande.
Sen är det räser igen!

När jag vände den upp och ner och rullade, hade det nog kommit in en stor smutsbit, för nu är hjulet alldeles repigt, fungerar inte alls med andra ord. Tur man har en styrplatta att scrolla med.

Jag lagade min utan lösningsmedel,

jag tog bara ett vanligt kopiatorpapper, la musen upp och ner och rullade (med så mycket våld jag vågade) fram och tillbaka ett par gånger.

förvånansvärt nog fungerade det.

Ursprungligen av livedog:

Jag lagade min utan lösningsmedel,

jag tog bara ett vanligt kopiatorpapper, la musen upp och ner och rullade (med så mycket våld jag vågade) fram och tillbaka ett par gånger.

förvånansvärt nog fungerade det.

Ett litet tag.

Intervallerna mellan trasslen kommer bli tätare och tätare. Till slut överskrider det hela ens "drämma skiten i väggen"-tröskel.... då blir det ny mus.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-06 16:19
Ursprungligen av Goflorp:

Ett litet tag.

Intervallerna mellan trasslen kommer bli tätare och tätare. Till slut överskrider det hela ens "drämma skiten i väggen"-tröskel.... då blir det ny mus.

Exakt.

Jag tycker fortfarande att vi borde skicka alla våra trasiga MM till Steve. I det här fallet har tamejfan form gått före funktion och Apple vägrar rätta till det. Om han inte tar reson så kan vi ju bifoga en säck med det där fnuget man rensar ut ur scrollbollen...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-07 13:39

Provade med kopieringspapper. Rull-kulan blev som ny!

Tack livedog för tipset.

Så var det problemet löst med den ämrans kulan!

Targus har en mus med två laserdioder i. En vanlig röd i botten som tar musrörelserna precis som vanligt. Den andra sitter OVANPÅ! du drar fingret över ett litet fönster och ens fingers rörelser bli avläst.

Den är vit, snygg, två knappar uppepå, nån liten knapp på sidorna.
Går på två batterier. En minimal "plutt" sätts i änden av tangentbordets USB.
Ingen programvara, bara tuta!

Dessutom står det lite "tyket" (uppkäftigt på Göteborgska) på kartongen:

Made for Mac

Och priset? Tja. 500:- på Mediamarkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-11 17:53

Jag ringde Apple som bilbudade över en RoHS putsduk. Blev skapligt chockad när det ringde på dörren kan jag säga, kanske inte helt PK i såna här tider när man pratar om att vara miljövänlig etc.

Hur som haver så funkar musen briljant nu.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-03-11 22:24
Ursprungligen av Goflorp:

Så var det problemet löst med den ämrans kulan!

Targus har en mus med två laserdioder i. En vanlig röd i botten som tar musrörelserna precis som vanligt. Den andra sitter OVANPÅ! du drar fingret över ett litet fönster och ens fingers rörelser bli avläst.

Den är vit, snygg, två knappar uppepå, nån liten knapp på sidorna.
Går på två batterier. En minimal "plutt" sätts i änden av tangentbordets USB.
Ingen programvara, bara tuta!

Dessutom står det lite "tyket" (uppkäftigt på Göteborgska) på kartongen:

Made for Mac

Och priset? Tja. 500:- på Mediamarkt.

Åh, Inte illa, kanske köper en sån nån gång

Jag tog faktiskt isär min mighty mouse och gjorde rent den igår kväll. Det var inte helt enkelt att få upp den kan jag säga och det blev en del fula märken runt kanten på undersidan. Men nu funkar den klockrent! Ett tips kan ju kanske vara att försöka göra rent den med jämna mellanrum innan den börjar krångla genom att dra kulan mot ett papper som ni beskriver ovan.

Om det är någon som har en trådlös mighty mouse som det är problem med scrollen på och som inte orkar hålla på å meka med den så är jag f.ö. mycket intresserad av att köpa den. Min nyrengjorda trådbundna kan kanske funka som ett inbyte ifall någon är intresserad. Vid närmre eftertanke så skulle även sambon behöva en mighty mouse så även en defekt trådbunden kan vara intressant. Jag bor i örebro ifall någon finns i närheten och vill göra en smidig affär

Aj då.. nu blev det nästan som en annons i den här tråden + att jag precis la in en köpes annons i köp & sälj-forumet. Hoppas ni har överinseende med detta.

Senast redigerat 2009-03-12 11:35

Det hela är en ekvation du inte kan vinna i längden.
Ta isär en mus en gång i månaden och göra ren den?
Nu har den dessutom en bunte fula märken ...

Jag fick bänt isär min EN gång, sedan fick jag limma ihop den. Vilket innebar att NÄSTA gång den pajjade var det bara att kasta den.

Att sedan behöva sitta och rulla rent från skit med mikrofibertrasor, är inte det jävligt 1991 ? Då satt man ju med öron-Topz och sprit på och gnidde på de där förbannade rullarna.

Hur lång tid tar det innan man förbrukat för 500:- tålamod?

Så med reklamvarning stämplat i Pannan; kolla på targusen jag föreslog ovan.
INGA mekaniska delar .... det borde väl bli ungefär samma pris för den NY som för beg MightyMosuse.

Jag ser Mighty Mouse som ett större fiasko än "pucken" till "G3 iMac"...

Ursprungligen av Torsten.r:

Jag tog faktiskt isär min mighty mouse och gjorde rent den igår kväll. Det var inte helt enkelt att få upp den kan jag säga och det blev en del fula märken runt kanten på undersidan. Men nu funkar den klockrent! Ett tips kan ju kanske vara att försöka göra rent den med jämna mellanrum innan den börjar krångla genom att dra kulan mot ett papper som ni beskriver ovan.

Om det är någon som har en trådlös mighty mouse som det är problem med scrollen på och som inte orkar hålla på å meka med den så är jag f.ö. mycket intresserad av att köpa den. Min nyrengjorda trådbundna kan kanske funka som ett inbyte ifall någon är intresserad. Vid närmre eftertanke så skulle även sambon behöva en mighty mouse så även en defekt trådbunden kan vara intressant. Jag bor i örebro ifall någon finns i närheten och vill göra en smidig affär

Aj då.. nu blev det nästan som en annons i den här tråden + att jag precis la in en köpes annons i köp & sälj-forumet. Hoppas ni har överinseende med detta.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-13 11:14
Ursprungligen av Goflorp:

Så med reklamvarning stämplat i Pannan; kolla på targusen jag föreslog ovan.
INGA mekaniska delar .... det borde väl bli ungefär samma pris för den NY som för beg MightyMosuse.

Vad är det för typ av batteridrift i den? Inga jobbiga uppladdningsbara som inte går att byta ut, hoppas jag?

Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan musen började krångla men att det var längre tid än en månad är jag ganska säker på. Och nästa gång jag skall göra rent den kommer det förstås bli mycket enklare då jag inte använder lika mycket och starkt lim som det är orginal. Och de märken som jag har på undersidan av musen är inget jag stör mig på och inte heller något som jag tror särkilt många andra gör heller. Självklart håller jag med om att det är en fruktansvärt dålig konstruktion och det är riktigt illa att apple inte har fixat det på något sätt. MEN MM är en riktigt snygg mus, och att förbruka 500kr i tålamod tar lång tid för mig

Ursprungligen av Goflorp:

Det hela är en ekvation du inte kan vinna i längden.
Ta isär en mus en gång i månaden och göra ren den?
Nu har den dessutom en bunte fula märken ...

Jag fick bänt isär min EN gång, sedan fick jag limma ihop den. Vilket innebar att NÄSTA gång den pajjade var det bara att kasta den.

Att sedan behöva sitta och rulla rent från skit med mikrofibertrasor, är inte det jävligt 1991 ? Då satt man ju med öron-Topz och sprit på och gnidde på de där förbannade rullarna.

Hur lång tid tar det innan man förbrukat för 500:- tålamod?

Så med reklamvarning stämplat i Pannan; kolla på targusen jag föreslog ovan.
INGA mekaniska delar .... det borde väl bli ungefär samma pris för den NY som för beg MightyMosuse.

Jag ser Mighty Mouse som ett större fiasko än "pucken" till "G3 iMac"...

Bevaka tråden