Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med säkerhetskopiering p.g.a. otillräcklig behörighet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har tidigare inte haft några problem att via time machine köra back-up på min dator (Powerbook 2.5 Ghz, 10.5.6). Men idag när jag ska köra time machine vägrar programmet och hänvisar till att en viss fil inte kan sparas i mappen "ludvigsson_my_book" (namnet på min externa hårddisk).

se bifogad bild.

Jag har kört spotlight för att leta rätt på filen ifråga men hittar den inte. Vad göra?
med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

Har du provat att reparera skivbehörigheter med Skivverktyg? Det kan hjälpa om du har tur.

Konstigt filnamn. Förmodligen en osynlig fil. Den kanske kan hittas mha något terminalkommando om nu spotlight går bet.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Har du provat att reparera skivbehörigheter med Skivverktyg? Det kan hjälpa om du har tur.

Konstigt filnamn. Förmodligen en osynlig fil. Den kanske kan hittas mha något terminalkommando om nu spotlight går bet.

Hej!
tack för tips, men det funkade inte med att reparera skibehörigheter.

Jag sökte sedan på internet efter filen (folk med liknande problem), och då hittade google filen på min egen dator (det gjorde inte spotlight först!). Se bild.
Dock har jag markerat filen och ändrat behörigheten som nu är "everyone: läsa och skriva", men säkerhetskopieringen fungerar ändå inte. Vad göra? Kan jag slänga filen...?

mvh Jonas

Jag tror att filen är en lokal spegling av din iDisk från MobileMe. Jag använder själv inte MobileMe så jag vet inte vad som händer om man raderar filen. Om du inte använder MobileMe kan du antagligen kasta den, men prova först att "mounta" den (om det går) för att se vad den innehåller.

Jag inte heller något bra svar på varför den inte kan säkerhetskopieras. Gav du både filen och mappen "rätt" behörighet?

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag tror att filen är en lokal spegling av din iDisk från MobileMe. Jag använder själv inte MobileMe så jag vet inte vad som händer om man raderar filen. Om du inte använder MobileMe kan du antagligen kasta den, men prova först att "mounta" den (om det går) för att se vad den innehåller.

Jag inte heller något bra svar på varför den inte kan säkerhetskopieras. Gav du både filen och mappen "rätt" behörighet?

Hej!
jag googlade och googlade men hittade ingen hjälp. Till slut ringde jag Macotekets support eftersom jag var tvungen att säkerhetskopiera min dator inför en ominstallation av OS X imorgon. De hjälpte mig (mot betalning) att via terminalen ändra behörighet för den aktuella filen. Jag hade aldrig klarat det själv. Tack för alla råd annars Mats. Nu funkar allt igen.
med vänl hälsn Jonas

Förresten vet jag egentligen inte om du heter Mats, jag bara chansade (..?). Tack i alla fall!

Maharadja Sundbom XII om man ska vara petig. Men visst, Mats går också bra...

1
Bevaka tråden