Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klocka Beige G3:a?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-12 23:51

Jag har en Beige G3 266Mhz som jag har tänkt hotta upp genom att sätta i en 300Mhz propp från en Blådåre. Någon som har tips hur man ska gå till väga. Jag kan tillägga att jag inte har någon tidigare erfarenhet av överklockning. Ska man sätta i 300Mhz processorn så måste man väl ändra något för att få den att gå i 300 och inte i 266 Mhz??

  • Medlem
  • 2003-04-13 01:01

Jag är nästan helt säker på att det inte fungerar alls. Den blåa har en systembuss på 100Mhz, medan den beige har 66. Det verkar osannolikt att det går att växla processorer dem emellan.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-13 10:06

Jodå! Det går alldeles utmärkt att klocka upp beiga G3:or. Frågan är bara hur mycket bättre maskinen blir. Min egen erfarenhet är att du kan klämma ur den 10-20% mer prestanda, men den blir mer än väl kraschbenägen. Testa!

Det finns en dipswitch på moderkortet som är övertejpad med ett "Warranty Void"-etikett. plocka bort den sök upp diverse beskrivningar på nätet.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-13 14:48

Jag vet inget om att växla processor, men jag överklockade min Beiga 266:a till 315 MHz, utan att sätta in några nya delar. Det finns info. på nätet (näääe?) om hur man går tillväga. Ta det lugnt och försiktigt dock. Ett tips är att först klocka den till 300, om du tänker gå upp till 315, och vänta ett tag innan du går vidare, för att se att burken fungerar

Här finns en bra sida som jag använde mig av

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-04-13 15:13

Jag köpte för ca 2 år sedan en "no name"-processoruppgradering till en beige G3:a från Macoteket.
333 mhz skulle den vara på.
Jag fick processorn, samt en förkonfigurerad jumperbrygga att byta ut den gamla mot.
Installerar enligt instruktionerna, bootar upp, och voila... 400 mhz!
Hehe, dom har väl skickat fel då tänker jag och kör på nöjd.
Efter nån vecka får jag för mig att vilja exprimentera lite med klockningar, och landar slutligen på 415 mhz med 83 mhz buss, lika stabilt som tidigare.
Kör så i drygt ett och ett halvt år, tills jag av någon anledning plockar ur processorn och granskar den lite närmare, för att se "333" stämplat på coren.
Det kan man kalla för ett överklockningsvänligt exemplar.

  • Medlem
  • 2003-04-13 20:30

Jag har nu bytt ut processorn mot G3-processorn på 300Mhz. Processorn går som väntat bara i 266Mhz. Jag förstår dock inte hur man ska byta jumper settings då det inte verkar finnas några flyttbara jumprar??

  • Oregistrerad
  • 2003-04-13 20:49

Det sitter ungefär vi spänningsregulatorn till processorn (läs om de olikas egenheter).
Kolla länken ovan så ser du hur du ställer switcharna i "klossen" för olika busshastighet och multiplikatorer för processorn...
En fråga jag ställde mig var - hur hänger PCI:n med? Den är ju halva bushastigheten och kan ju jönsa sig?

  • Medlem
  • 2003-04-14 17:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det sitter ungefär vi spänningsregulatorn till processorn (läs om de olikas egenheter).
Kolla länken ovan så ser du hur du ställer switcharna i "klossen" för olika busshastighet och multiplikatorer för processorn...
En fråga jag ställde mig var - hur hänger PCI:n med? Den är ju halva bushastigheten och kan ju jönsa sig?

Jo jag ser hur man ställer dom, men jag hittar inga saker på klossen som man kan flytta??
Föresten, har ni andra någon extra kylning på era uppklockade burkar?

  • Medlem
  • 2003-04-16 10:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Jo jag ser hur man ställer dom, men jag hittar inga saker på klossen som man kan flytta??
Föresten, har ni andra någon extra kylning på era uppklockade burkar?

Ingen som vet?;)

  • Oregistrerad
  • 2003-04-16 10:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Ingen som vet?;)

Det är byglar - kortslutningar av ledare...
Behöver inte vara kloss
Ungefär som att häftklammer funkar fint att ställa SCSI-nummer med
(Dock inte här dock...)

  • Medlem
  • 2003-04-16 23:49

Efter jag hade satt in processorn från blådåren så ökade jag klockfrekvensen till
300Mhz med 66Mhz bus speed. Det funkade bra och då testade jag med 416Mhz oxh 83Mhz buss. Det resulterade i att maskinen hängde sig och ville sedan inte gå igång. Provade sedan med 433Mhz och 66Mhz bus speed. Den ville inte heller starta då. Jag sänkte CPU:n till 400Mhz med samma buss hastighet och nu funkar det bra och rullar på betydligt snabbare än med 266Mhz CPU!

CPU-temperaturen ligger på 28 grader nu gentemot tidigare 20 grader. Det borde väl inte vara för varmt? Annars så kan man lägga dit lite kylpasta för säkerhets skull.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-04-17 09:15

28 grader är inga problem alls, min G3:a ligger på runt 40 grader.
Men då kan man inte riktigt lita på tempraturgivaren som sitter i processorn heller... hursomhelst, så länge den går stabilt är det ingen risk för att den är för het.
Såg en fråga om PCI-bussen här nånstans också... man ställer en multipel mellan PCI-bussen och den vanliga bussen, som man kan välja om den ska vara 2x eller 2.5x.
Den som vill gå in djupare på det kan kolla här: http://www.xlr8yourmac.com/G3_OC/tims.html

Hursomhelst, PCI-bussen går i samma hastighet om man kör vanliga bussen i 66mhz som i 83 mhz, så det är inga problem.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-17 09:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Såg en fråga om PCI-bussen här nånstans också... man ställer en multipel mellan PCI-bussen och den vanliga bussen, som man kan välja om den ska vara 2x eller 2.5x.

Vajjert
Får nog gå loss på den "omlödda" igen
För det borde väl vara på bussen mest finns att hämta...

1
Bevaka tråden