Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan två olika applikationer dela på en och samma MySQL-databas?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-05 18:01

Jag har en MySQL-databas via Loopia Webbhotell. Och jag har kopplat den till en PixelPost-CMS. Jag funderar på att införa en WordPress-CMS i en subdomän, för att kunna blogga.

Kan dessa två applikationer dela på en och samma databas? Eller det blir konflikter? Jag kan bara styra kopplingen/anslutningen, ej redigera databasen (vad jag tror). Eller behöver jag upprätta ytterligare en databas?

Undrar Rei...

Nu är jag ingen expert på området men ja tror att om du använder olika tabellprefix för de 2 applikationerna så skall det inte va några problem.

Rent teoretiskt borde det ju också gå bara applikationerna inte har några tabeller som heter samma sak. Med olika prefix är man ju dock säker.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-05 18:20
Ursprungligen av Johan S:

Nu är jag ingen expert på området men ja tror att om du använder olika tabellprefix för de 2 applikationerna så skall det inte va några problem.

Rent teoretiskt borde det ju också gå bara applikationerna inte har några tabeller som heter samma sak. Med olika prefix är man ju dock säker.

Ah, prefix... Ja, det kan jag ange då jag installerar de olika CMS:en. Ja, det borde ju funka bra så. Jag har använt både WordPress och PixelPost och de hade som default, "wp_" och "pp_" som prefix.

Jag ska testa under kvällen. Tack för tipset.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-05 18:47

Precis så ska du göra. Du kan ha flera applikationer dela på samma databas med enda nackdelen att om databasen går sönder så har du i värsta fall förlorat allt data från alla applikationer. Gör ofta backup.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-05 21:01
Ursprungligen av Robo-X:

Precis så ska du göra. Du kan ha flera applikationer dela på samma databas med enda nackdelen att om databasen går sönder så har du i värsta fall förlorat allt data från alla applikationer. Gör ofta backup.

//Rob

Jättebra! Ja, jag gör ofta backup på respektive.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-05 22:12

Japp, det fungera utmärkt och problemfritt.

1
Bevaka tråden