Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sjökort nu till iPhone

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har sjökorten kommit till iPhone. Såg en annons från www.soltek.se. Sjökorten ska tydligen finnas på app-stor för 400kr för hela sverige. Inga uppdateringa verkar ingå.

Ja, finns det någon som har nytta av det här??

//Svante

Självklart!

Jag shoppar direkt!

Inte ett knyst om detta på deras sajt :$. Vilka nollor.

Ursprungligen av Kidmaster:

Nu har sjökorten kommit till iPhone. Såg en annons från www.soltek.se. Sjökorten ska tydligen finnas på app-stor för 400kr för hela sverige. Inga uppdateringa verkar ingå.

Ja, finns det någon som har nytta av det här??

//Svante

Ursprungligen av Zimmerman:

Inte ett knyst om detta på deras sajt :$. Vilka nollor.

"Nedladdade sjökorten sparas lokalt på din PC eller iPhone och kan användas under prenumerationsperioden som är ett år."

Ja, oj vad oklart... Nolla.

Kan passa på att påpeka att sjökortsabbonemang inte ingår i de 400 spännen applikationen kostar. Sjökorten kostar 700 spänn extra, för ett år.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-22 19:58
Ursprungligen av Leftrustle:

Kan passa på att påpeka att sjökortsabbonemang inte ingår i de 400 spännen applikationen kostar. Sjökorten kostar 700 spänn extra, för ett år.

Så sjökorten får inte att accessa/använda efter 1 år?

Shit...jag såg inte det! Nå - kör man ljusneongrön text på vit bakgrund så är man likväl nollor :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nå - kör man ljusneongrön text på vit bakgrund så är man likväl nollor :-D.

Helt sant!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-22 20:13

Jag har laddat hem sjökorten till min iPhone. Jättekul! Det är ju så här man skulle vilja att en "vanlig" gps skulle fungera också. Bara kunna dra bilden och scrolla in och ut hur man vill.

Men ett inköp av sjökorten har jag också rätt att ladda hem en extra version av sjökorten till min Mac. Det har jag inte hunnit göra ännu men kanske att jag fixar det i morgon.

Navigationsprogram för Mac som jobbar med iPhone och Mac finns på www.gpsnavx.com
Det har jag inte hämtat ännu, jag ska ner till båtmässan till helgen och såg att soltec ska finnas i en monter där. Tänkte besöka dom och få lite mer info, kanske till och med en demonstration av hur programmen fungerar och hur man kan synkronisera waypoints och sånt mellan iPhone och Powebooken.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-22 20:19
Ursprungligen av Kidmaster:

Nu har sjökorten kommit till iPhone. Såg en annons från Svenska Solsidan. Sjökorten ska tydligen finnas på app-stor för 400kr för hela sverige. Inga uppdateringa verkar ingå.

//Svante

Jo, uppdateringar verkar ingå

"Vad kostar en uppgradering av iNavX™ ? Ingen extra kostnad och all uppgradering av iNavX™ sker genom Apple iPhone app store."
iNavX™ - Marine Navigation App för iPhone

Ursprungligen av Eva:

Jo, uppdateringar verkar ingå

"Vad kostar en uppgradering av iNavX™ ? Ingen extra kostnad och all uppgradering av iNavX™ sker genom Apple iPhone app store."
iNavX™ - Marine Navigation App för iPhone

Uppdateringar av programmet, ja, men inte av sjökorten. De kostar 700 för en 12-månadersprenumeration, och uppdateras bara en gång per år. Däremot ingår de amerikanska sjökorten utan extra kostnad med programmet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-22 20:41
Ursprungligen av Leftrustle:

Uppdateringar av programmet, ja, men inte av sjökorten. De kostar 700 för en 12-månadersprenumeration, och uppdateras bara en gång per år. Däremot ingår de amerikanska sjökorten utan extra kostnad med programmet.

ja, du har nog rätt, det är inte sjökorten som uppdateras.

Har för mig att jag läste "nånstans" att jag får 50% på priset om jag förlänger sjökortsprenumerationen nästa år. Hittar tyvärr inte "nånstans" nu. Kanske ett önsketänkande från mig bara.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-03 21:42
Ursprungligen av Eva:

ja, du har nog rätt, det är inte sjökorten som uppdateras.

Har för mig att jag läste "nånstans" att jag får 50% på priset om jag förlänger sjökortsprenumerationen nästa år. Hittar tyvärr inte "nånstans" nu. Kanske ett önsketänkande från mig bara.

Jag var förbi Soltek på Allt om sjö-mässan idag. Det visar sig att den sk. prenumerationen är mer av licensnyckeltyp för sjökorten slutar att fungera efter 12 månader om man inte förlänger prenumerationen. Alltså inte som på bil, mc, fritids etc GPS:er som bara fortsätter att fungera efter det att din prenumeration upphör. En liten, men ack så påtaglig, skillnad!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-03 10:47

Observera att iNavX endast hanterar rastrerade sjökort, dvs korten är egentligen bilder. Detta till skillnad från vektorritade sjökort som används på de flesta GPSplottrar som Garmin, Raymarin, Magellan osv. De som sett skillnaden mellan Hydrographicas sjökort i skala 1:10 000 tíll skillnad från de vanliga 1:50 000 vill nog ogärna avstå från den högre upplösningen och tvåmeterskurvorna. Mig veterligen finns Hydrographicas kort i digital form bara på Garmin. Edit: Fel Hyrdographica har gett tillstånd till C-map och Navionics också.

Till skillnad från iNavX har Navionics vektorkort. Se under Navionics i app store. De finns inte för Sverige än men Medelhavet och UK_NL_BÉ finns. Själva kartläsarprogrammet är gratis. Antar att kort över Sverige mm kommer under våren. Finns Hydrographicas kort med där är det en avgörande skillnad.

Skillnaden i övrigt är att vektorkort tar mycket mindre plats i minnet eftersom varje bildpunkt inte behöver representeras. Rasterkort är bättre än dåligt ritade vektorkort, men bra ritade vektorkort är bättre än raster. När man zoomar in kraftigt förblir linjer och punktre i vektorkortet skarpa. Sedan hör det till saken att GPs mottagaren i iPhone inte är dokumenterat pålitlig vad gäller positionering och det finns ingen redovisning om hur noggrann positioneringen är vid varje tillfälle som i mer avancerade mottagare.

Köpte UK-NL-BE kortet för Navionics. Känner redan till dem för andra plotters som Raymarin. Utmärkt kvalitet. Den somär intresserad av finlir mellan skär och grund bör dock kolla att det går att zooma in lika långt med navionics kort som t ex med Garmins (ja jag vet att felkällorna blir viktiga men jag kan hantera det).
En annan nackdel med Navionics kort är att symbolerna inte stämmer helt överens med svensk standard, det kan vara svårt att se skillnad grund under ytan och stenar som ligger i ytan.

Bra att möjligheten finns att kolla på mässan. De kort som Soltek erbjuder bör passa t ex långfärdsskridskoåkare utmärkt.

Senast redigerat 2009-04-29 18:08
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-04 20:14

KOnstigt för de BSB kort Soltek säljer (också raster) upphör inte att gälla. Föga konkurrenskraftigt upplägg.

  • Medlem
  • Sala
  • 2009-04-29 02:14

Östersjön finns nu till Navionics

Såg att Östersjön släpptes till programmet navionics, nån som testat och kan säga bu eller bä? så man inte köper grisen i säcken.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-29 18:39

Köpte Östersjökartan. Den inkluderar också Hydrographicas kort i 1:10 000, syns bl a på att det finns tvåmeterskurva och vid jämförelse med t ex äldre Garmin Bluechart som bara har 1: 50 000. Man kan zooma mycket längre in än förr, lätt att komma till 1:10 000 (en cm = 100meter), t o m ännu längre men då är man långt bortom kortets egen upplösning. Enligt Hydrographica.se är noggrannheten i deras kort ca 5 meter och sedan hänger resten på gps-en.

Synd att man inte kan ställa in önskad skala utan att man får fingra sig fram.

Blått i olika nyanser visar grunt vatten. Man kan ställa in vad som ska vara blått: innanför 2, 3, 5 eller 10-meterskurva. Mkt praktiskt för snabb överblick. Dock varning för att Navionics har bommat djupkurvorna förut och till och med kastat om dem. Jag fick en gratis uppdatering av ett Gold kort för några år sedan för att jag lämnade ett tjugotal rättelser till det svenska Navionicskontoret. Utanför hydrographicakortens begränsade täckning finns inga 2-meterskurvor. Hydrographicakortens gränser är inte utsatta.

Sedan är symbolerna för sten i ytan och undervattenssten svåra att skilja åt. Men kör man med 2 meterskurva för säkerhet så är det OK ändå. det går att koppla ur all säkerhet - inget är blått. Ser lattjo ut.

För mig som seglar en snabb kolfiberkatamaran med 140 cm djupa centerbord i Kalmarsund (ingen hydrographica där ännu) är det praktiskt att jag kan välja att bara märka ut områden med mindre än tre meters djup och hålla koll i skala 1:10000. Fast då gäller det att ha iphonen vattentätt och ändå se skärmen tydligt...

Kartan på iphonen kan också användas som inzoomad detalj och stöd för en annan gps som man kör kursen efter. Problem bara att iphonens gps inte är så noggrann som man skulle önska för sådan användning.

Det finns ettpar nålar A, B de kan användas för att mäta avståndet mellan två punkter. Någon möjlighet att lägga upp waypoints ser jag ej. Inte heller ngra andra navfunktioner. Norr är alltid upp.

Hur noggrann är GPS.en i Iphone. Telefoner brukar bara ha ett fåtal kanaler att ta mot satellitinfo på och därmed minskar noggrannheten mot en båt GPS med normalt minst 12 kanaler.
En 12 kanalers GPS har en noggrannhet på en båtlängd vilket är acceptabelt men är det mer blir jag mer tveksam.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-29 21:55

Här är info på chipet.

http://www.infineon.com/dgdl/PMB2525-Hammerhead+II-pb.pdf?folderId=db3a304316f66ee80117824fc0d71e07&fileId=db3a304316f66ee8011782518d4a1e08

Det står inte hur många kanaler det är, men steady state noggrannhet ska vara 2 meter. Problemet är den pytteliilla antennen och störning från 3G. Vid kallstart är känsligheten -130 dBm, sedan förbättras den till höga -160 dBm. Det kan löna sig att stänga av 3G för att den ska kallstarta bättre enligt tips jag läst. Det var ju roligt att den har multipath dämpning, den är dock påtagligt känslig för multipath enlitg min lilla erfarenhet. Hur den funkar ute på sjön är en annan sak, kan nog vara mkt bättre.

Sjökortet är helt OK, enda invändningen skulle vara att navionics inte lagt in navigeringsfunktioner. Men det förefaller inte heller lämpligt att förlita sig på en iphone som första hands nav utrustning på en båt.

Senast redigerat 2009-05-01 10:14

Under måndagen lanserar Eniro sin gratis sjökortstjänst även för Iphone. Det är samma tjänst som finns under kartfliken på söktjänstföretagets hemsida, men nu kan du även planera din sjösemester i telefonen – om du har en Iphone.

http://www.svd.se/naringsliv/it/artikel_2845433.svd

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-05-18 21:31
Ursprungligen av Olav Rust:

nu kan du även planera din sjösemester i telefonen – om du har en Iphone.

Himla bra.
Hur kan folk egentligen klara sig utan en iPhone

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-19 00:22

Fast man behöver ett svenskt konto för att hitta eniro - har inte det.Undrar om de låter sjökortet funka med GPS?

Vilken toppengrej, ska hårdtesta den på sjön i helgen för att se hur stor noggrannhet den har jämfört med båtens GPS.

Fördelarna mot ett traditionellt båtsportkort är stora. Du slipper bångstyriga jätteark, och "hanterar" bara den lilla yta som du är intresserad av just nu. Sökbarheten är guld värd, även minsta lilla skär hittar du, som bonus får du också postnumret till skäret.

Det finns enkla verktyg för avständsmätning i nautiska mil och bäring. Och du förstorar och förminskar precis efter behov.

Med kompass och GPS i samma handhållna "sjökort" blir lösningen fulländad.

Som vanligt varnas för att navigera med detta sjökort, jag har hittat några enstaka fel i mina vatten, men i princip är denna varning bara en nödvändig friskrivning från kartproducenten och en metod för att fortsatt sälja båtsportkort i stora pappersark.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 00:38
Ursprungligen av Olav Rust:

...som bonus får du också postnumret till skäret.

Vad skall det vara bra för?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-22 08:37

Jag önskar att folk insåg hur mycket bättre det är att navigera med hydrographicas kort som finns bl a i garmin,c-map och navionics pga noggrannare inmätning. Det behövs också tester över positioneringsnoggrannheten hos iphone. Jag hoppas att Eniros tjänst inte medger användning av gps. Om man bara visuellt följer kortet kan det ju vara bra.

Noggrannheten är hyfsad, i allmänhet ca en båtlängd alltså 10 m. Stämde bra i Vattnen utanför Norrköping.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-23 07:46

Tar positionen skutt framåt när du seglar? Då jag gick utmed pirarna i en hamn kunde positionen hacka sig fram femtio meter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 23:11

funkar alltså GPS och eniros sjökort ihop?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-04 15:21

Jag längtar nu efter min Iphone! Ska testa detta direkt. Jag antar att GPS fungerar till Eniros app. Enligt texten på eniros hemsida ska det vara GPS så att man ser var man befinner sig. Vet dock inte om man ser vilken riktning man färdas i? (detta gör man i Google maps fast där är det självfallet inga sjökort)

Eniro - iPhone

Någon som testat Navionics eller eniros program i Stockholms skärgård? Vore kul att veta hur bra det fungerar. Räcker det med detta? Kan man koppla in en extra GPS-antenn till iphonen eller behövs detta?

Navionics finns ju för 95 kr till iphone!

Bevaka tråden