Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac (mars 2009)

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här är tråden om den nya iMac-modellen som Apple precis släppte.

Apples sida om nya iMac:
http://www.apple.com/imac/

Nya iMac på svenska Apple Store:
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/imac?mco=NDE4Mzg1OA

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-03-03 14:47

Undrar en grej, vad är skillnaden mellan ATI Radeon 2600 pro 256mb och den där Nvidia 9400m? Stor skillnad?

Ursprungligen av fedi-93:

Undrar en grej, vad är skillnaden mellan ATI Radeon 2600 pro 256mb och den där Nvidia 9400m? Stor skillnad?

Undrar samma sak där... det verkar vara den stora skillnaden förutom att man kan få med mer ram minne och större HD....

Jag trodde att den skulle ha Quad-Core :/

FW400 verkar vara "dött"...

Jag vet att adapter finns, så det är skönt att de kör med FW800
så att det inte bara blir USB2.

Antar att FW800 klarar FW Target Disk Mode... ?!

LCR

Min iMac 24" från maj förra året står sig riktigt fint pris-/prestandamässigt, även om jag kastar originalminnet och sätter i 2x2 GB nya. Med nya iMacen följer ingen remote control. Dollarn är 30% dyrare idag.

Då ska man bara bestämma sig om man ska ha värstingmodellen eller den under med modifikation.

Det var en rejäl prishöjning, om än förtåerlig med tanke på dollarkursen. Vad exakt låg priserna på innan, någon som minns?

Ursprungligen av badbollen:

Det var en rejäl prishöjning, om än förtåerlig med tanke på dollarkursen. Vad exakt låg priserna på innan, någon som minns?

24" iMac, 2,8 GHz kostade vid lunchtid idag 15.195 kronor inklusive moms.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-03 15:54

Blev lite chockad när jag såg att minitangentbordet var standard. Tänkte Apple göra om misstaget med original-iMacen? Men som tur är kan man utan merkostnad byta ut det mot ett fullstort.

Lite synd att FW400 inte finns med. Med tanke på iMacens storlek borde det finnas tillräckligt med utrymme.

FW800 är också FW400 - och även förr då FW400 hade en egen kontakt så var det samma kort. Så - man har alltså bara tagit bort en kontakt. Eftersom man kan seriekoppla FW i oändlighet (nästan så ser jag det som ett rationellt och sunt beslut att ha en separat kontakt för dom som vill plocka ut FW400 ur sin iMac.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-03 17:03

Hur stor skillnad är det egentligen mellan 9400 och GT 120 och 130?
Jag antar att 120 och 130 är någon ny benämning på nvidias 9000- kort, kanske 9500 och 9600? Eller hur ligger det till med det där?

Om någon har koll, finns det några jämförelser gjorda?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-03 20:45

Tänkte på det Zimmerman skrev om FW portarna. Man tappar väl överföringshastighet om man "repeatar" signalen?
Om man vill köra med extern FW disk och samtidigt köra ett FW ljudkort, hur blir det då? För USB är ju trots allt slöare. En audiodisk på USB är ju tex ingen höjdare...
Några undringar bara. Tyckte det var ett nerköp att dom slopat FW400 porten..

Chrickax

Jag e oxå nyfiken.. VÄLDIGT!!!!

Beställde nämligen en iMac igår... HAHA! Ska jag avbeställa, eller duger det "gamla" grafikkortet?

Beställt följande:

3.06GHz Intel Core 2 Duo
4GB RAM (2x2)
500GB
8x double-layer SuperDrive
NVIDIA GeForce 8800 GS (512MB)

Skillnaden mellan 8800GS och NVIDIA GeForce GT 130 (båda med 512MB)??

Senast redigerat 2009-03-03 22:32
  • Medlem
  • Ekerö
  • 2009-03-03 22:37

Ajaj. Det här var ju inte så bra. Har övertalat farsan att vänta med köp av iMac sedan i december å så nu när den släpps så blir modellen (20" 2,66Ghz) han tänkt att köpa dyrare (!). Men det är ju helt å hållet den svaga kronan som ställer till det. Jämför man med tyska apple store och räknar på normal eurokurs på 9,3 så hamnar priset på minsting iMacen på 10 220:- vilket är ett helt okej pris. För första gången hade det kanske varit gött att ha Euron.

Aja, få vara glad över att apple bjuder på 850:- vid köp av skrivare tillsammans med iMacen.

Skulle också vilja veta vilket grafikkort som e bäst. Det som sitter i den gamla iMacen (ATI Radeon HD 2600 PRO) eller det i den nya (Nvidia 9400M). Finns ju faktiskt en del gamla kvar hos vissa återförsäljare.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-03 22:53
Ursprungligen av rusk:

Skulle också vilja veta vilket grafikkort som e bäst. Det som sitter i den gamla iMacen (ATI Radeon HD 2600 PRO) eller det i den nya (Nvidia 9400M). Finns ju faktiskt en del gamla kvar hos vissa återförsäljare.

Bra fråga!

Jag upptäckte precis att de båda 2,66-modellerna har delat grafikminne med huvudminnet. Hade inte samtliga modeller från förra generationen imac'ar dedikerat minne? Eller är det där med dedikerat minne inte någon fördel längre?

Edit:

Jag svarar mig själv: svaret är nej - om man skall tro Apple. Den nuvarande modellen med delat minne har snabbare grafik än föregående modell med dedikerat minne.

Senast redigerat 2009-03-03 23:05
Ursprungligen av rusk:

Ajaj. Det här var ju inte så bra. Har övertalat farsan att vänta med köp av iMac sedan i december å så nu när den släpps så blir modellen (20" 2,66Ghz) han tänkt att köpa dyrare (!).

Samma problem - planen var att köpa snik-imacen efter uppdateringen och nu är den ur sortimentet.

Ngn som har en uppfattning hur stor prestandaskillnaden är mellan den nu utrangerade 20-tums 2.4 Ghz-modellen och nuvarande 20-tums 2.66 Ghz, och hur motiverad den är prismässigt?

Kanske man ska satsa på att dammsuga marknaden hos lokala återförsälj?!

  • Medlem
  • Arvidsjaur
  • 2009-03-04 10:34

Känns bra att man köpte "gamla" 20" iMac 2,4 i lördags för 9395:-

För skillnaden är ju egentligen inte så stor, speciellt när man inte använder datorn för spel, bara snöra i 4GB ram så har man en fin dator som man klarar sig långt med

Ursprungligen av Piggelin:

Jag e oxå nyfiken.. VÄLDIGT!!!!

Beställde nämligen en iMac igår... HAHA! Ska jag avbeställa, eller duger det "gamla" grafikkortet?

Beställt följande:

3.06GHz Intel Core 2 Duo
4GB RAM (2x2)
500GB
8x double-layer SuperDrive
NVIDIA GeForce 8800 GS (512MB)

Skillnaden mellan 8800GS och NVIDIA GeForce GT 130 (båda med 512MB)??

Om du också fick "gamla" priset skulle jag säga att du har en vinnare.

Köpte samma i november och är jättenöjd, den bästa mac jag ägt sen 1987. Maskinen är stabil som en stor stark 4WD.

Ursprungligen av Zimmerman:

FW800 är också FW400 - och även förr då FW400 hade en egen kontakt så var det samma kort. Så - man har alltså bara tagit bort en kontakt. Eftersom man kan seriekoppla FW i oändlighet (nästan så ser jag det som ett rationellt och sunt beslut att ha en separat kontakt för dom som vill plocka ut FW400 ur sin iMac.

Helt rätt (som vanligt Zimmerman!)

Har själv FW800 i min burk (bärbar) och kör med en liten adapter som växlar ner det till FW400 så att en liten extern disk jag har spinner som en katt...

(Jag är också med i Klubben; Våga Vägra USB... Externa diskar skall köras via FW)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-06 11:39
Ursprungligen av Goflorp:

(Jag är också med i Klubben; Våga Vägra USB... Externa diskar skall köras via FW)

Räkna in mig också!

För övrigt hade jag inte klagat om FW400 hade varit kvar, eller att man haft två FW800. För att seriekoppla behövs trots allt två FW800-kontakter och det är det väl inte på alla diskar.

Planerar att köpa en iMac till jobbet och har varit inne på Macoteket och kollat vad som finns.

Man kan köpa den "gamla" 24" med 2,8 ghz och 2GB RAM för 12 156:- exkl. moms.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1024253&product_id=1427521

Detta är bara 1800:- mer än den nya entry level iMacen (som har lägre processor, sämre grafikkort och mindre skärm) och 1000:- mindre den nya 24" Imac med 2,66 Ghz.

Som jag har förstått det är det inga egentliga skillnader i övrigt på de nya och de gamla iMacarna, vilket borde innebära att den "gamla" 2,8 ghz modellen är ett hyffsat bra köp. Enda nackdelen är att det är mindre RAM än i den nya 24"an. Så hur ska man resonera här? Köpa 2,8an som den är eller lägga 1000:- mer och få den nya med 4GB RAM fast med sämre grafikkort? Det har så klart att göra med användningsområde, men jag tänkte bara kolla vad folk har för direkta synpukter.

Tror ni att det finns några "gömda" fördelarna med de uppdaterade iMacsen? Har ju hänt att folk upptäcker funktioner allt eftersom som Apple valt att inte skylta med.

Den äldre 24an har både FW 400 och FW 800. För mig var det en fördel.

Ursprungligen av Patrik G:

Den äldre 24an har både FW 400 och FW 800. För mig var det en fördel.

Och den förra modellen har stort tangentbord och en remote control, vilket ju saknas med den nya.

Ursprungligen av Olav Rust:

Och den förra modellen har stort tangentbord och en remote control, vilket ju saknas med den nya.

Man kan få det stora utan extra kostnad. Gäller att kryssa för bara.

Ursprungligen av Patrik G:

Man kan få det stora utan extra kostnad. Gäller att kryssa för bara.

OK, tack.

(Jag har nu maxat minnet i min iMac 2.8, kan mina 2 x 1 GB minnen jag fått över användas i någon annan Mac, eller är de utan värde?)

Så ni säger att dom nya har sämre grafikkort, än dom äldre?
Jag har ju tänkt mig att köpa värsting 24'an.. Borde jag försöka leta efter den gamla 3.06ghz versionen? Med tanke på grafik snacket..? Och priset..?!

Ursprungligen av jonas.larsson:

Så ni säger att dom nya har sämre grafikkort, än dom äldre?
Jag har ju tänkt mig att köpa värsting 24'an.. Borde jag försöka leta efter den gamla 3.06ghz versionen? Med tanke på grafik snacket..? Och priset..?!

Om man köper den gamla 3,06 och byter minne själv så blir det väl en 19.000 drygt. Den nya kostar 5.000 mer, finns väl inget grafikkort som motiverar att lägga så mycket.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-04 18:27
Ursprungligen av Patrik G:

Om man köper den gamla 3,06 och byter minne själv så blir det väl en 19.000 drygt. Den nya kostar 5.000 mer, finns väl inget grafikkort som motiverar att lägga så mycket.

Just det. Tack för att fler inser att något är lite snett på prisfronten trots den ekonomiska situationen här i världen.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2009-03-04 20:44

Blir nog den gamla iMacen med 20" / C2D 2.66 / 2GB / 320GB / HD2600 PRO för 12 500:-

Den nya instegsmodellen med 20" / C2D 2.66 / 2GB / 320GB / GEFORCE 9400M samt iLife 09 går på 12 995:-

Köper man den gamla får man även med FW 400 och Fjärr samt att man kan köpa 2GB till för 600:-. iLife 09 går även att köpa till för 99:-.

Någon som tycker att det e galet att köpa den gamla så hojta innan det beställs.

Edit: Hört nått rykte om att bussen på de gamla iMacarna var nån slags bromskloss... nån annan som hört det?

Senast redigerat 2009-03-04 21:12
Bevaka tråden