Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Remote Desktop - Connection failed...

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-05 13:29

Hej,

Vet inte om det här är rätt avdelning då frågan egentligen inte handlar om hårdvara, men eftersom det definitivt ligger inom området nätverk bör det nog vara okej att posta den här...

Till saken... Jag får felmeddelandet Connection faild to *klient* när jag försöker ansluta utifrån till våra klienter på jobbet via ARD 3.2. Det spelar ingen roll om jag kör direkt mot dem eller via VPN. Inte heller blir det någon skillnad om jag stänger av klientens brandvägg.

Maskinerna går att lägga till via IP och info. om OS etc. dyker då upp i listan, så en viss kontakt finns i alla fall.

Är det någon som har några tips på vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-26 09:04

Tar och "bumpar" den här tråden...

Felet beror med största sannorlikhet att någon av portarna som ARD använder blockeras nånstans på vägen. Är allt öppet när du kör VPN eller finns det några begränsningar? Annars borde de fungera.

  • Medlem
  • 2009-01-26 09:55

Har du rätt lösenord?

Eftersom han kan lägga till dom utan problem i listan borde lösenordet vara rätt..

  • Medlem
  • 2009-01-26 10:03

INte säkert. Jag kan se en massa datorer efter sökning på ip-range, men jag måste sedan ansluta med namn och lösen för att observera eller kontrollera.

Citat:

Maskinerna går att lägga till via IP och info. om OS etc. dyker då upp i listan, så en viss kontakt finns i alla fall.

Tyder ju på att han lagt till dom i listan men inte får kontakt för fjärrstyrning.

  • Medlem
  • 2009-01-26 10:11

Japp, och det är därför jag undrar om lösenordet är rätt...

Men går dom att lägga till så är ju lösenordet rätt, annars klagar den när man ska lägga till dom. För i "söklistan" så ser man ju inte OS o sånna saker..

  • Medlem
  • 2009-01-26 10:25

Okej, jag har all möjlig info i listan men inte just OS. Jag backar.

Kan någon ha bytt lösenord?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-26 10:48

Okej, nu har jag luskat lite ytterligare i det här. Om vi tar och glömmer detta med access utifrån ett tag (tror att den biten faktiskt kan ha något att göra med en begränsning i VPN-anslutningen) och tittar på rent lokala anslutningar.

Jag har nu testat att ansluta till flera klienter från en dator på vårt lokala nätverk och då lyckas jag betydligt bättre, men det är fortfarande en maskin som jag inte kommer åt. Vad jag kan se så är det ingenting som skiljer den från någon av de fungerande burkarna... Någonting bör det naturligtvis vara, så tipsa mig gärna om vad jag ska titta närmare på.

/Ps. Kontouppgifterna är definitivt rätt inskrivna

Om vi nu snackar lokalt så är ju frågan en annan
Kolla så du har inställt att den användaren du försöker ansluta som verkligen har rätt att ansluta till klientdatorn.. (Inställningarna under delning i systeminställningar, man kan ju antingen ställa in alla användare eller bara ett urval. Kolla även så att "kontrollera" är ikryssat.. )

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-26 11:08

Vart hittar jag "kontrollera"?

Under Remote Management är access given till all users och samtliga options är ibockade...

Ja.. under vad man skall få göra, det kanske inte heter "kontrollera" på svenska, i de engelska inställningarna heter det "Control" och är just under "Observe"

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-26 11:19

OK. Den är ikryssad...

Hittade/kom just på en sak som faktiskt skiljer den här maskinen från de andra. Den är ansluten till en domän (Windows 2003 AD). Jag har dock svårt att tänka mig att detta skulle kunna vara orsaken, men det kanske har en viss betydelse!?!

Vet inte riktigt hur det funkar med AD men den kanske bara plockar användaruppgifter därifrån och inte tillåter lokal inloggning.. Men nu gissar jag bara

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-26 12:24

Nope... Jag testade att ta bort datorn från vårt AD, men det gjorde ingen skillnad. Finns det några andra inställningar (dolda i OSX alt. ARD) som kan påverka?

Har också problem med att ansluta mot vissa maskiner via ARD. Nån gång har jag lagt till datorn i listan, dubbelklickat på den och knappat in namn/lösen på nytt, då har det funkat. På ett par stycken har jag laddat ner ARD Client från Apple och installerat om, det har löst problemet. En gång fick jag starta om min egen dator (!) för att kunna ansluta mot en kinkig klient.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-27 12:10

Tack för förslagen! Jag testade att ladda ner och installera om ARD klienten på den krånglande datorn, men det hjälpte dessvärre inte. Uppdatering av användaruppgifter och omstarter av system har jag testat oräkneliga gånger, dock utan framgång...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-03 09:26

Tar upp den här frågan igen... Har nu fått in några nya Mac'ar i nätet och dessa ser ut att ha samma problem som den burk som beskrivs i denna tråd. Det ser faktiskt ut som att problemet har något med OSX 10.5 att göra... Alla "tigrar" verkar nämligen vara åtkomliga via ARD, men inga "leoparder". Jag kan dock inte hitta någon specifik inställning som skulle kunna vara orsaken... Tips?

Inga tips tyvärr, har samma problem själv. Slitit mitt hår ett bra tag över klienter som bara inte vill ansluta trots att jag är bombsäker på att alla uppgifter är rätt. Tiger fungerar, Leopard krånglar järnet. Jag avskyr spökfel.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-03 11:25

Okej, då är jag inte ensam alltså. Frågan är hur pass vanligt det här är (och om det finns några svar/lösningar på problemet)?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-04 08:38

Om man vänder på frågan... Är det någon som använder ARD och Leopard ihop med framgång (vore iofs. extremt konstigt om det inte vore så)?

Kör utan problem alls på 70-80 klienter.. både 10.5 och 10.4

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-04 08:56

Det var ju skönt å´ höra att det iaf. inte var ett generellt problem
Har du gjort några speciella inställningar på dina Leoparder?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-04 09:54

Hmm... Testade nu att helt stänga av brandväggen på en av 10.5-klienterna och då gick det faktiskt att ansluta till den. Om jag dock väljer att enbart släppa igenon "essential services" (Apple Remote Desktop och ARDAgent finns då med i listan) fungerar det dessvärre inte. Är det några ytterligare undantag som man måste lägga till manuellt för att få detta att funka?

Jag kör utan brandvägg på alla mina eftersom dom ändå sitter bakom en central brandvägg..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-04 11:05

Okej. Den möjligheten har inte jag, men det måste väl ändå gå att öppna upp den lokala brandväggen enbart för ARD!?!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-05 09:03

Spinner vidare på den tidigare frågan om Leopard och ARD... Är det någon som med framgång använder dessa produkter ihop och samtidigt har den lokala brandväggen påslagen? Vilka undantag har ni i så fall gjort för att få trafiken att "flöda"?

Kolla in denna lista och öppna det som verkar behövas.

http://support.apple.com/kb/TS1629?viewlocale=en_US

Bevaka tråden