Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac mini, iMac och Mac Pro mm från Apple

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter en ovanligt lång tid utan uppdateringar har Apple äntligen uppdaterat sina stationära datorer. Idag släppte Apple nya versioner av Mac mini, iMac och Mac Pro. Apple uppdaterade även - i linje med sista-minuten-ryktena - Time Capsule och AirPort Extreme.

Här är separata trådar om de olika nyheterna:

Nya Mac mini

Nya iMac

Nya Mac Pro

Lite mer läsning hos MacRumors:
Apple Introduces New Mac Pro with Nehalem Xeon Processors
Apple Announces New iMacs, Mac Minis, AirPort Extreme and Time Capsule

Uppdatering:
Apple har också släppt några till mindre uppdatering i tysthet. En mindre hastighetsökning för MacBook Pro 15", möjlighet till 256 GB SSD och ett nytt tangentbord.
Läs mer: Apple Quietly Bumps 15" MacBook Pro Speed, 256GB SSD Option, and New Keyboard

Senast redigerat 2009-03-03 16:29
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-03 14:48

Fy, vad dollarkursen verkar ställa till det. Nästan sjutusen för en mac mini....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 14:51

Ja, priserna känns väl höga under rådande valutakurser.. Från 6895 kr, och då får man som vanligt inte ens tangentbord och mus.

Dags för euron att gå ner.. då Apple har samma pris i dollar resp euro.. vilket inte hjälper oss i Sverige, men avspeglas direkt på priset.. SEK vs Euro

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 14:52

haha, tror dom att de kan ta så mkt betalt för en mac mini, kom igen Apple...

Har en iMac och en Macbook och gillar dom skarpt men jag tror nog att diskussionen om priserna för en Apple-dator kommer att dra igång igen.

Ursprungligen av sdimm:

haha, tror dom att de kan ta så mkt betalt för en mac mini, kom igen Apple...

Har en iMac och en Macbook och gillar dom skarpt men jag tror nog att diskussionen om priserna för en Apple-dator kommer att dra igång igen.

Varför skulle inte Apple kunna göra det? Jag tror att man har haft många tankar innan man valde den nuvarande prissättningen för en Mac Mini. Kan definitivt säga att jag är en av dom som gärna kommer att betala den summan för en sådan produkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 15:38
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Varför skulle inte Apple kunna göra det? Jag tror att man har haft många tankar innan man valde den nuvarande prissättningen för en Mac Mini. Kan definitivt säga att jag är en av dom som gärna kommer att betala den summan för en sådan produkt!

Självklart finns det många som kan det men jag tänkte väl mer på folk som vill ha billigt men ändå mac. Där ligger ju Windows-världen fortfarande lite i framkant, ja eller nerkant
But I hear you!

Det verkar som om även MacBook Pro uppdaterats (15-tummarna). Var inte processorn i mellanmodellen på 2,53 GHz tidigare? Nu 2,66 GHz precis som för 17-tummaren.

Senast redigerat 2009-03-03 15:15
Ursprungligen av M. Sundbom:

Det verkar som om även MacBook Pro uppdaterats (15-tummarna). Var inte processorn i mellanmodellen på 2,53 GHz tidigare? Nu 2,66 GHz precis som för 17-tummaren.

Mycket observant av dig, du har rätt:

Apple has quietly increased the processor speed of their mid-range 15" MacBook Pro from 2.53GHz to 2.66GHz and the top-of-the-line model from 2.8GHz to 2.93GHz.. The change is unlikely to be noticed in day to day operation but is a distinct modification from the original release. They have also begun offering a 256GB SSD upgrade options for the 13" aluminum MacBook and 15" MacBook Pro as well.

MacRumors: Apple Quietly Bumps 15" MacBook Pro Speed, 256GB SSD Option, and New Keyboard

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-03 15:11

andrahandsvärdet för den gamla generationens Mac mini 2.0 kommer att gå upp i och med detta.

Senast redigerat 2009-03-03 17:35

Priser ES

Mac mini 2.0GHz : 120GB - 6.481,25 kr
Mac mini 2.0GHz : 320GB - 8.643,75 kr

iMac 20 tum: 2,66GHz - 12.215,00 kr
iMac 24 tum: 2,66GHz - 15.505,00 kr
iMac 24 tum: 2,93GHz - 18.795,00 kr
iMac 24 tum: 3.06GHz - 22.555,00 kr

Mac Pro Quad-Core - 24.835,00 kr
Mac Pro 8-Core - 32.195,00 kr

AirPort Extreme-basstation - 1.743,75 kr

Time Capsule - 500 GB - 2.940,00 kr

Time Capsule - 1 TB - 4.871,25 kr

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-03 15:41

Nytt tangentbord verkar de ha släppt också.
http://store.apple.com/se/product/MB869?mco=NDE4NDIxNw

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 16:45

Känns som iMac och Mac Mini blivit rejält mycket dyrare. För uppdateringarna är ju inte så stora egentligen.
Som jag ser det är det en riktigt dålig uppdatering för macsverige men det beror väl till stor del på dollarkursen.

  • Medlem
  • 2009-03-03 17:37

Oj vad vansinnigt dyr 8 core Mac Pro blivit!

Jag köpte en ny Mac Pro 8core x 2,8Ghz (med Nivida Geforce 512mb) för ett år sedan...
för 23685 ink moms

Är mycket tveksam till om en 4core 2,66Ghz Nahelem slår den i 3D-rendering
kostar dessutom mer... 26,995kr...

Måste dessutom säga att det suger av apple att lägga in 6GB ram som standard i 8 core varianten när man kan hitta ramminnen så mycket billigare på andra ställen...

Ursprungligen av oee:

Måste dessutom säga att det suger av apple att lägga in 6GB ram som standard i 8 core varianten när man kan hitta ramminnen så mycket billigare på andra ställen...

dessa processorer har en inbyggd minneskontroller, så för att få bästa minnesbandbredd har pluggarna 'egna' minnesmoduler, annars måste minnet hanteras mha den andra processorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 20:31

Hjälp mig att välja!

Jag har väntat ivrigt på dagens uppdateringar, men är nu väldigt kluven till om jag ska köpa en MacMini, en MacPro eller ingenting alls.

Att min fem och ett halvt år gamla PowerMac G5 (singel 1,6Ghz) behöver en ersättare är klart. Den klarar inte iMovie 09, är mycket seg med Aperture och lär inte vara någon höjdare med Final Cut (Express), som jag vill börja använda.

Jag vill ha en dator som klarar det lite mer avancerade hobbypulandet med bilder och filmer, de närmaste 4-5 åren.

Frågan är om MacMini klarar detta smärtfritt... klart är att jag med minin måste glömma de HDMI-kopplingar jag gärna skulle vilja ha. Å andra sidan känns nya MacPro väldigt dyr...

Någon bild och/eller video-fantast som har en grundad uppfattning om vad man bör satsa på i processorkraft, RAM-kapacitet osv?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-03 17:56

Att vara mac-användare är ett ekonomiskt självplågeri.

Ursprungligen av planB:

Att vara mac-användare är ett ekonomiskt självplågeri.

Mac har ju alltid varit en kvalitetsprodukt och sånt kostar lite mer, men det som är problemet här är ju dollarn vs kronan i första hand. Att gå från 6 kr till 9 kr är en ökning med 50 procent och det visar sig till slut i priserna. I USA handlar dagens kommentarer snarare om hur det blivit billigare och att man får mer för pengarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 20:59
Ursprungligen av planB:

Att vara mac-användare är ett ekonomiskt självplågeri.

Vi vet att du tycker det är dyrt med Mac och vi vet att Mac kostar mer än PC. Varför ta upp det hela tiden?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-03 21:09
Ursprungligen av acke:

Vi vet att du tycker det är dyrt med Mac och vi vet att Mac kostar mer än PC. Varför ta upp det hela tiden?

Just därför att det klagas på priset hela tiden.

(det var alltså inte jag som började)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 21:21

Smidig omdesign av Mac Pro för enklare åtkomst för minnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 21:45
Ursprungligen av planB:

Just därför att det klagas på priset hela tiden.

(det var alltså inte jag som började)

Ok.
Men ska det klagas så ta något nytt folk. Här kommer en helt gratis. Den minsta Mac Pro kan bara ha 8GB i sig.

Ursprungligen av acke:

Vi vet att du tycker det är dyrt med Mac och vi vet att Mac kostar mer än PC. Varför ta upp det hela tiden?

Håller med.... Lite tjatigt faktiskt.. Man har ett val, köp eller inte! Dollarn och Euron ställer till det bara gilla läget...

Egentligen är det kronan som tappat som attan mot $ och €!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-03 21:48
Ursprungligen av screwpull:

Håller med.... Lite tjatigt faktiskt.. Man har ett val, köp eller inte! Dollarn och Euron ställer till det bara gilla läget...

Egentligen är det kronan som tappat som attan mot $ och €!

Men nu är det ju inte bara en frågan om dollarkurser. Titta på minin...det är ju direkt pinsamt att Apple inte erbjuder mer än 1GB RAM som standard.

Apropå priser, kan nämna att priserna på komponenter till datorer (CPU, minnen, Hårddiskar m.m) har stigit med drygt 30% sedan årsskiftet. De senaste 6 månaderna har priserna i hela branschen stigit 50%! I sken av dessa fakta är Apples prisökningar inte konstiga...Allt detta beror till största delen på dollarkurser efterssom ALLA priser i branschen sätts i dollar. Dollarkursen var i mitten av september 5,80 - igår kväll stod dollarn i 9,15...Inte konstigt att priserna ökar...:'(

  • Oregistrerad
  • 2009-03-04 01:06
Ursprungligen av macuddevalla:

Apropå priser, kan nämna att priserna på komponenter till datorer (CPU, minnen, Hårddiskar m.m) har stigit med drygt 30% sedan årsskiftet. De senaste 6 månaderna har priserna i hela branschen stigit 50%! I sken av dessa fakta är Apples prisökningar inte konstiga...Allt detta beror till största delen på dollarkurser efterssom ALLA priser i branschen sätts i dollar. Dollarkursen var i mitten av september 5,80 - igår kväll stod dollarn i 9,15...Inte konstigt att priserna ökar...:'(

Ok, har inte märkt detta med tanke på att jag lämnat PC'n och komponentjagandet. Då är det ju förståeligt på sätt och vis. När jag vet det så kan ju kräkreflexen hållas tillbaka något, men ändå.

Vet inte om det är så bra dock för försäljningen och Apple's marknadsandelar. Vet några som kommer hoppa på mig igen med det klassiska "Mac är så dyrt"-argumentet när de upptäcker det här. Nåja, jag är och har varit nöjd med mina Mac'ar men s*tan i gatan nu får jag fortsätta med PC-support för vänner och bekanta ett bra tag till...

Förstår fortfarande inte varför att bry sig om att presentera nya modeller när de inte gör fler ändringar i hårdvaran. Känns som att ev. Mac-köpare gjorde en bättre affär förra veckan. Hade det inte varit bättre att hålla ner priserna ett tag till med tanke på läget?

Typiskt... beställde en iMac 24" igår... Känns ju som att dom i butiken borde vetat.. men va vet jag???

Större disk och mer RAM som standard e inget större problem... Men grafikkortet då? Någon som har en susning om det e stor skillnad mellan 8800GS och NVIDIA GeForce GT 130 med 512 MB minne

Ska jag avbeställa?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-04 00:57
Ursprungligen av Piggelin:

Typiskt... beställde en iMac 24" igår... Känns ju som att dom i butiken borde vetat.. men va vet jag???

Större disk och mer RAM som standard e inget större problem... Men grafikkortet då? Någon som har en susning om det e stor skillnad mellan 8800GS och NVIDIA GeForce GT 130 med 512 MB minne

Ska jag avbeställa?

Jag hade nog prövat att få ned priset lite och få ett bra erbjudande - du köper ju trots allt "den förra modellen" och många butiker brukar ju sänka priset på dem när nya kommer. Det är vad förnuftet säger iaf...

Ursprungligen av Mach2:

Men nu är det ju inte bara en frågan om dollarkurser. Titta på minin...det är ju direkt pinsamt att Apple inte erbjuder mer än 1GB RAM som standard.

Det är säkert pinsamt eller inte. beroende på hur man ser på det.. Går inte direkt och tänker på det hela dagarna.. Skriv till Steve Jobs och påpeka, kanske blir det en ändring.

Ursprungligen av planB:

Att vara mac-användare är ett ekonomiskt självplågeri.

Och den "mini-kopia" för 11244 kr (http://www.dustinhome.se/pd_5010168393.aspx) du själv länkade till i en annan tråd (http://www.99.se/1719735-post55.html) gör mindre ont i plånboken?

Sen tycker jag personligen att både 7000 och 11000 är att ta i för en glorifierad videobandspelare. För mina egna behov behåller jag hellre min drygt fyra år gamla iBook och gnetar ytterligare något år eller så för en MBP. Men det är ju jag det. Det finns ju tydligen en marknad för både (dyra) Mac mini och (dyrare) miniwindowsmaskiner...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-04 09:09
Ursprungligen av johan_tanying:

Och den "mini-kopia" för 11244 kr (http://www.dustinhome.se/pd_5010168393.aspx) du själv länkade till i en annan tråd (http://www.99.se/1719735-post55.html) gör mindre ont i plånboken?

Jag skrev aldrig att den var billig, helt marknadsförd mot företag som den är med Vista Business och 3 års på platsen garanti.

Men visst, efter lite övervägning så är kanske inte mini:n så väldigt överpricerad. Den har ju samma grafik som de flesta iMac'ar, t.ex.

Men om man - som jag - även skulle behöva köpa ny skärm kan den inte alls konkurrera med iMac 2,66. Mitt skrivbord står ganska nära TVn så med den 4m HDMI-DVI-kabel jag redan har skulle den fungera som mediecenter också.

Bevaka tråden