Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen ny Mac Pro (mars 2009)

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har precis släppt en ny Mac Pro, här är tråden om denna.

Nya Mac Pro på Apples hemsida:
Apple - Mac Pro - The fastest and most powerful Mac ever.

Nya Mac Pro i Svenska Apple Store:
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_pro?mco=NDE4Mzg0MQ

Mer läsning hos MacRumors:
Apple Introduces New Mac Pro with Nehalem Xeon Processors

Jag vill ha ett grafikkort från de nya + 2 LED skärmar hoppas hoppas dessa kommer som tillbehör till min Mac Pro

Äntligen bra grafik i en Mac! Toppen! Nu kan jag dualboota till Vista å köra spel i Macen!

Detta beställde jag just:

En 2,93 GHz Quad-Core Intel Xeon
6GB (3x2GB)
Ingen
1TB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
1TB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
ATI Radeon HD 4870 512MB
En 18x SuperDrive
Apple LED Cinema Display (24" flat panel)
Apple Mighty Mouse
Apple Keyboard (Svenskt) & Användarhandbok (Engelska)
AirPort Extreme Wi-Fi Card with 802.11n
None
iWork '09 förinstallerat (engelsk version)
Final Cut Express förinstallerat (engelsk version)

Bara 52190 kr !så nu ska jag bara sätta in en annons på bilen på Blocket å vänta på min nya speldator!

Ursprungligen av Macce65:

Äntligen bra grafik i en Mac! Toppen! Nu kan jag dualboota till Vista å köra spel i Macen!
version)

Bara 52190 kr !så nu ska jag bara sätta in en annons på bilen på Blocket å vänta på min nya speldator!

Nästan för den summan får du en Pioneer 60" Kuro med PS3 i High Def 1080p det är att spela

Jag har Mac Pro med dubbla skärmar för surfa och göra musik, spelar gör man på en STOOR TV

Ursprungligen av motif:

Nästan för den summan får du en Pioneer 60" Kuro med PS3 i High Def 1080p det är att spela

Jag har Mac Pro med dubbla skärmar för surfa och göra musik, spelar gör man på en STOOR TV

mitt inlägg var menat som ett skämt..var ditt det oxå?

jag skulle inte drömma om att köpa en dator som kostar lika mycket som en bil...

bra timing att släppa datorer för 50000 och uppåt i dessa tider...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-15 08:49
Ursprungligen av Macce65:

mitt inlägg var menat som ett skämt..var ditt det oxå?

jag skulle inte drömma om att köpa en dator som kostar lika mycket som en bil...

bra timing att släppa datorer för 50000 och uppåt i dessa tider...

Är väl inte så konstigt, jag köpte 2 datorer för 200k på jobbet häromdagen, men 64GB RAM kostar pengar tyvärr. Men vissa kanske ska arbeta på datorer också.

Dessa Mac Pro är för övrigt de snabbaste vanliga datorerna vi har där ute idag. Nehalem har ju inte släppts till andra tillverkare ännu i Xeon-världen. Är du i behov av prestandan av 8st sådana cpuer, då är detta ett billigt pris.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-15 14:34
Ursprungligen av Sidde:

Är väl inte så konstigt, jag köpte 2 datorer för 200k på jobbet häromdagen, men 64GB RAM kostar pengar tyvärr. Men vissa kanske ska arbeta på datorer också.

Dessa Mac Pro är för övrigt de snabbaste vanliga datorerna vi har där ute idag. Nehalem har ju inte släppts till andra tillverkare ännu i Xeon-världen. Är du i behov av prestandan av 8st sådana cpuer, då är detta ett billigt pris.

Nu är iofs det iofs bra drag i X5460, och det kan du få med vilken DELL workstation som helst.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-15 15:56
Ursprungligen av studiox:

Nu är iofs det iofs bra drag i X5460, och det kan du få med vilken DELL workstation som helst.

Men du har fortfarande den äldre generationen. Och dessa kostar sina slantar de med, framförallt med 8 cores.
Snabbt kollat på Dells onlinebutik. En Precision-workstation med 8 cores går på över 40k, alltså samma pengar för en sämre maskin.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-03-15 17:44
Ursprungligen av Sidde:

Men du har fortfarande den äldre generationen. Och dessa kostar sina slantar de med, framförallt med 8 cores.
Snabbt kollat på Dells onlinebutik. En Precision-workstation med 8 cores går på över 40k, alltså samma pengar för en sämre maskin.

Jag ser det stora problemet med appels burkar är att det inte finns någon
bra optimerad maskin. Oanvändbara eller svindyra. En mac lagom
något mellan mac pro och mini. Tex en core i7 med ordentlig minnsbuss
och expantionsplatser.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-03-03 15:51

Men fortfarande ingen intern Blu-Ray? Suck :-/

Grafikkorten gick att beställa separat för 1500 kr

Ursprungligen av motif:

Grafikkorten gick att beställa separat för 1500 kr

Hur menar du?

Ursprungligen av Anders Båth:

Hur menar du?

Att det nya grafikkortet som sitter i den nya Mac Pro går att köpa separat, och använda t.ex i en gammal Mac Pro.

Därmed går det att att få en MiniDisplay-port även på en äldre Mac Pro, och därmed kan man använda den nya 24-tums-skärmen som har MiniDisplay-port även på en äldre Mac Pro.

...tror jag att han menar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att det nya grafikkortet som sitter i den nya Mac Pro går att köpa separat, och använda t.ex i en gammal Mac Pro.

Därmed går det att att få en MiniDisplay-port även på en äldre Mac Pro, och därmed kan man använda den nya 24-tums-skärmen som har MiniDisplay-port även på en äldre Mac Pro.

...tror jag att han menar.

Kunde inte sagt det bättre själv

Desvärre jävligt sunkigt att man måste köpa 2 kort för att få 2 utgångar

aj

verkar tyvärr kosta 3.780,00 kr att köpa separat., ca en tusing dyrare än för pc arkitektur

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att det nya grafikkortet som sitter i den nya Mac Pro går att köpa separat, och använda t.ex i en gammal Mac Pro.

Därmed går det att att få en MiniDisplay-port även på en äldre Mac Pro, och därmed kan man använda den nya 24-tums-skärmen som har MiniDisplay-port även på en äldre Mac Pro.

...tror jag att han menar.

Det passa la inte?!

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Det passa la inte?!

Varför inte?

  • Medlem
  • 2009-03-03 18:32

Ska bli mkt intressant att se vilken Mac Pro som är snabbast på 3D rendering...

Den nya 4x2,66 GHzl Xeon "Nehalem"
för 26.995 kr

eller

Den äldre 8x2.8 GHz Xeon
för 23.119 kr (på macoteket)

Jag tippar att den äldre kommer vinna med ganska stor marginal...?

Ursprungligen av motif:

Grafikkorten gick att beställa separat för 1500 kr

Har du fått bekräftat av Apple (eller någon annan källa) att det faktiskt funkar på en äldre Mac Pro?

På Apple Store står det så här:
"Kräver Mac Pro (tidiga 2009) med PCI Express 2.0"

Men den förra generationen Mac Pro har ju också PCI Express 2.0, så det borde ju funka där också.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du fått bekräftat av Apple (eller någon annan källa) att det faktiskt funkar på en äldre Mac Pro?

På Apple Store står det så här:
"Kräver Mac Pro (tidiga 2009) med PCI Express 2.0"

Men den förra generationen Mac Pro har ju också PCI Express 2.0, så det borde ju funka där också.

Nej men de skall ju vara samma ?

kollar man på detta kort
http://store.apple.com/se/product/MB999ZM/A?mco=MzE2OTkzMg

Så står det även (tidiga 2008)
men längre ner står det

Kompatibilitet:

Kräver Mac Pro (tidiga 2009) med PCI Express 2.0

Så det måste väl fungera ?
Hoppas jag i alla fall har beställt 2 redan

Frågan är också hur mkt sämre detta kort är än GeForce 8800

update:
ser på den amerikanska sidan texten
Requires Mac Pro (Early 2009 with 1066MHz DDR3 memory) with PCI

Så det skiter sig!

Senast redigerat 2009-03-03 20:46
  • Oregistrerad
  • 2009-03-04 00:31
Ursprungligen av motif:

update:
ser på den amerikanska sidan texten
Requires Mac Pro (Early 2009 with 1066MHz DDR3 memory) with PCI

Så det skiter sig!

Ja, samma för oss idioter som beställde GT8800 i början när "nygamla" macpro kom. Som tur är lyckades jag avbeställa mitt kort i sista sekund.

Det finns tydligen flera revisioner av PCI och av någon anledning hade nvidia inte "tänkt" på gamla macpro, utan bara testat i nya tills dom 5 över 12 upptäckte, "ja jävlar också det fungerar inte i äldre mac".

Nu kan det ju vara samma strul med ATI, kan ju tycka att Apple lärt sig något, men det verkar ju inte som så. Dagen då jag kan gå till min pc handlare o köpa ett grafikkort som fungerar med nvidia drivers eller ATI till min mac verkar aldrig komma. Tragiskt av apple att reta upp "pro" consumers på det området.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-03 18:06

Ok, ingen fetare hårdvaruppgradering egentlingen, xeon uppdateras ju inte så ofta.

Gillar däremot nya bussen för CPU och minne. Nu går det att byta CPU enkelt också, även om det såklart inte är något Apple talar om

Undrar dock vad det betyder för prestandan att ha CPU avskillt från resten av moderkortet, south och north - bridge.

Ursprungligen av studiox:

Undrar dock vad det betyder för prestandan att ha CPU avskillt från resten av moderkortet, south och north - bridge.

¿qué?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-03 19:42
Ursprungligen av Macce65:

¿qué?

delays

Ursprungligen av studiox:

"CPU avskillt från resten av moderkortet, south och north - bridge.

återigen: vad menar du??

Ursprungligen av studiox:

Ok, ingen fetare hårdvaruppgradering egentlingen, xeon uppdateras ju inte så ofta.

Gillar däremot nya bussen för CPU och minne. Nu går det att byta CPU enkelt också, även om det såklart inte är något Apple talar om

Undrar dock vad det betyder för prestandan att ha CPU avskillt från resten av moderkortet, south och north - bridge.

Nehalem processorerna behöver ingen north bridge. Minneskontrollen sitter i själva processorn precis som AMDs processorer.

Det behöver inte blir någon försämring av att flytta CPU:erna till ett dotterkort. Det beror helt på hur komponenterna ligger på dotterkortet och moderkortet. I sämsta fall blir det längre latancy, ibästa fall ingen skillnad i latency. Jag tror inte att Apple skulle flytta CPU:erna till ett dotterkort om prestandan blev sämre.

Senast redigerat 2009-03-05 13:44
  • Oregistrerad
  • 2009-03-14 17:11
Ursprungligen av The Real Viking:

Nehalem processorerna behöver ingen north bridge. Minneskontrollen sitter i själva processorn precis som AMDs processorer.

Det behöver inte blir någon försämring av att flytta CPU:erna till ett dotterkort. Det beror helt på hur komponenterna ligger på dotterkortet och moderkortet. I sämsta fall blir det längre latancy, ibästa fall ingen skillnad i latency. Jag tror inte att Apple skulle flytta CPU:erna till ett dotterkort om prestandan blev sämre.

Möjligt, men jag ser iaf en rätt stor impendansdrop med dessa kontakter.

http://www.flickr.com/photos/32610697@N08/3341732089/

Lägg till att du rycker ut det kortet ett par ggr för minneskonfigsändrande och råkar få glapp så kan ju rätt intressanta saker hända.

Ursprungligen av studiox:

Möjligt, men jag ser iaf en rätt stor impendansdrop med dessa kontakter.

http://www.flickr.com/photos/32610697@N08/3341732089/

Lägg till att du rycker ut det kortet ett par ggr för minneskonfigsändrande och råkar få glapp så kan ju rätt intressanta saker hända.

Ja, det är nackdelen, med denna lösning. Nu vet jag inte hur Apple resonerar, men de kanske tänker att folk inte drar ut kortet in och ut titt som tätt. Men risken finns att det blir glapp efter att man dragit släden in och ut många gånger. Jag hoppas att Apple gjort stenhårda tester i labbet i stil med vad IKEA gör, med robotar som drar in släden in och ut och sedan med jämna mellanrum testar och se om det blir glapp eller ej. På så sätt få en pålitig produkt.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-16 10:04
Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, det är nackdelen, med denna lösning. Nu vet jag inte hur Apple resonerar, men de kanske tänker att folk inte drar ut kortet in och ut titt som tätt. Men risken finns att det blir glapp efter att man dragit släden in och ut många gånger. Jag hoppas att Apple gjort stenhårda tester i labbet i stil med vad IKEA gör, med robotar som drar in släden in och ut och sedan med jämna mellanrum testar och se om det blir glapp eller ej. På så sätt få en pålitig produkt.

Undrar om dom gjort sådana tester på Macbook Air, eftersom gångjärnet går sönder och Apple hävdar att det tänker vi inte ersätta på garantin

Apple är ju kända för att göra bra produkter, men när dom går sönder så får man ofta skylla sig själv och en garanti i Apples värld är ju inte riktigt som en "vanlig" garanti.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-03 20:29

Konfigurationerna är ju lite hål i huvudet. Man tvingas alltså att köpa dyra 6GB versionen om man vill ha värsting-modellen och inte nog med de, de trycker i 6x1GB. De fyller alltså upp 6 av 8 platser? - Kasst!
Eller så får man välja quad-modellen och då blir den dyr bara för det. Det är nog dags för Apple att bli lite mer flexibla, som Dell. Skönt att jag efter två år med MacPro 2x2.66 inte känner uppgraderingsbehov (även om maskinen har blivit avsevärt dyrare med nya diskar och 8GB RAM)

Bevaka tråden