Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Palm Pre får Flash!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lysande, följande gör att jag inte har kvar intresset av att köpa en iPhone. Nämligen att det kommer att komma en mobil från Palm ( modell Pre ) som mot årets slut ser utt att ha Flash player.... för mig en gåta att Apple inte har byggt in stöd för Flash.... BIG misstake!

http://www.businesswire.com/portal/site/home/permalink/?ndmViewId=news_view&newsId=20090215005152&newsLang=en

Flyttade tråden från "Supporter Lounge" till "Hårdvara - Mobiltelefoner".

Om det fanns någon speciell anledning till att du placerade den i Loungen, så får du höra av dig.

/Mod

Det är väl bra... men när kommer den till Sverige?

Jag tycker det vore kul att få testa den och jämföra innan jag bestämmer mig. Kommer det lanseras exklusivt med en viss operatör? Var kommer den att ligga i prisnivå?

Vad jag läst så ska den dyka upp under första halvåret 2009, fast knappast att den redan då har Flash... de snuttar som finns ute om den typ på YouTube gör att mitt intresse ökat markant.

http://www.youtube.com/watch?v=UiQzCd2OnoM

Ursprungligen av Olle@mac:

Vad jag läst så ska den dyka upp under första halvåret 2009, fast knappast att den redan då har Flash... de snuttar som finns ute om den typ på YouTube gör att mitt intresse ökat markant.

http://www.youtube.com/watch?v=UiQzCd2OnoM

Det är just det som är så tragiskt. Det finns snuttar på youtube. Det är ungefär vad någon har sett alls av telefonen, vare sig skribenter eller konsumenter. Ändå lyckas folk trumma ihop något slags konstig entusiasm för en produkt från ett företag som ligger i sina sista dödsryckningar. Telefonen i fråga är dessutom en prototyp, inte en färdig produkt.

Och på vilket sätt är det en styrka att få Flash på sin telefon från tillverkarens synvinkel? De får en miljö som troligtvis blir viktigare än deras egen och de kommer inte att ha någon kontroll över den själva.

Det enda flashinnehåll jag inte blockerar i Safari är Youtube. Skulle Youtube gå över helt till öppna standarder så slutar Flash vara något mer än ett sätt att leverera all dum skit (ad-banners osv) som man trycks upp i nyllet på en när man surfar.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Och på vilket sätt är det en styrka att få Flash på sin telefon från tillverkarens synvinkel? De får en miljö som troligtvis blir viktigare än deras egen och de kommer inte att ha någon kontroll över den själva.

Det enda flashinnehåll jag inte blockerar i Safari är Youtube. Skulle Youtube gå över helt till öppna standarder så slutar Flash vara något mer än ett sätt att leverera all dum skit (ad-banners osv) som man trycks upp i nyllet på en när man surfar.

I ena meningen antyder du att flash skulle bli viktigare än tillverkarens egen miljö och i nästa att allt som flash levererar är dum skit.
Flash vara eller inte vara kan ju diskuteras men du ser det som du säger ur tillverkarens synvinkel, tillverkaren kanske har valt att se det ur avnändarens synvinkel och låter denna göra valet själv, tydligen finns det folk som Olle som vill ha flash.
Och ang apps och spel så verkar det av det lilla jag läst(kan ju ha fel här) om Palm pre att de väljer en betydligt öppnare modell för utvecklare och distrution än Apple, men det återstår ju att se.
På filmerna ser telefonen grym ut, hoppas verkligen Palm levererar, man blir ju lite nostalgisk efter att använt en del av deras pda:r för massa år sen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-16 13:56

Personligen prioriterar jag alla spel och program på App-store högre än flash!

Dock en intressant telefon (självaste Jon Rubinstein har ju ett finger med i spelet) som säkert kommer pressa Apple!

Själv så har jag under mitt liv ( 60 år ) kanske ägnat spel på datorer max 30 minuter och är alltså totalt ointreserad av detta... har faktiskt mer nytta av tiden än att ägna spel något intresse - som tur är ( för tillverkarna ) så finns det olika målgrupper att tillfredställa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-16 22:49
Ursprungligen av Olle@mac:

Själv så har jag under mitt liv ( 60 år ) kanske ägnat spel på datorer max 30 minuter och är alltså totalt ointreserad av detta... har faktiskt mer nytta av tiden än att ägna spel något intresse - som tur är ( för tillverkarna ) så finns det olika målgrupper att tillfredställa.

Nu är ju dock inte spelen på iPhone riktade för timslånga spelupplevelser utan snarare perfekta tidsdödare den där kvarten man väntar på att bussen ska komma. Visst, man kan ju sitta och titta hur många timmars fritid man har den dagen istället, men det är väl där olika målgrupper kommer in.

Kommer Palm alltså stödja program (inte spel) från andra utvecklare (spel har jag förstått som att det inte alls kommer)?

Synd att den är så ful och att den har riktiga tangenter (=stenålder - snart har inga små dataenheter riktiga tangenter - t.ex. Ericsson lämnar också denna stenålder bakom sig).
Flash - som sunkar ner hela internet - är jag glad att jag slipper och jag spelar inte spel alls. Mitt liv är för kort för det. Dessutom somnar jag varje gång jag har försökt spela spel.
I övrigt så är den helt klart en hit. För dom som inte är som jag vill säga.

Ursprungligen av Zimmerman:

Synd att den är så ful och att den har riktiga tangenter (=stenålder - snart har inga små dataenheter riktiga tangenter - t.ex. Ericsson lämnar också denna stenålder bakom sig).
Flash - som sunkar ner hela internet - är jag glad att jag slipper och jag spelar inte spel alls. Mitt liv är för kort för det. Dessutom somnar jag varje gång jag har försökt spela spel.
I övrigt så är den helt klart en hit. För dom som inte är som jag vill säga.

Exakt var ligger felet med fysiskt tangentbord?

Måste alla enheter ha klumpiga fingernavigerade gränsnitt och virtuella tangentbord i alla lägen oavsett kategori?

Den dagen det inte finns mobila enheter med tangentbord är den dag jag kommer att köpa en bärbar dator.

Tangentbord är ingen stenålder utan en nödvändighet för effektiv inmatning. Ja, har provat virtuella tangentbord i olika former och är inte imponerad. Tvärtom är det en dealbreaker för min del.

Alla modeller kan inte vara av typen tablet som iPhone. Övriga formfaktorer inkl sliding qwerty behövs.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-01 22:40
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Exakt var ligger felet med fysiskt tangentbord?

Måste alla enheter ha klumpiga fingernavigerade gränsnitt och virtuella tangentbord i alla lägen oavsett kategori?

Den dagen det inte finns mobila enheter med tangentbord är den dag jag kommer att köpa en bärbar dator.

Tangentbord är ingen stenålder utan en nödvändighet för effektiv inmatning. Ja, har provat virtuella tangentbord i olika former och är inte imponerad. Tvärtom är det en dealbreaker för min del.

Alla modeller kan inte vara av typen tablet som iPhone. Övriga formfaktorer inkl sliding qwerty behövs.

1. Utdragbara saker = saker som går sönder lätt.

2. Tangentbord måste man dra fram; ett tangentbord på skärmen kommer fram av sig själv (kan låta fånigt, men här handlar det om effektivisering).

3. Ena stunden pratar du bara inmatning, sen börjar du prata om navigering. Tycker du att iPhone har klumpiga menyer? Hur navigerar man på Palms nya? Inte är det genom tangentbordet minsann. Inmatning kan jag förstå att man kan ha åsikter om, men du tycker alltså att även menyer ska navigeras med hjälp av fysiska knappar?

4. Enheten blir tjockare (iaf om man jämför iPhone med Pre, åtminstone vad jag har hört. Kan ha fel, men det tror jag inte).

Visst, jag kan hålla med att tangentbord på skärmen varit undermåliga förr, men i och med iPhone/iPod touch kan inte jag förstå varför man skulle vilja använda fysiska knappar. För mig fungerar tangentbordet på skärmen bättre än vilket fysiskt mobiltangetbord vilken dag som helst. Detta är ju dock personligt, och jag kan förstå din poäng med att verkligen allt nuförtiden för touch-skärm. Något jag välkomnar, om alla skärmar och menyer skulle hålla den standard iPhone har satt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-02-17 00:20

På vilket sätt är den grym? Gränssnittet svarar ju lika bra som Neonode och vi vet ju hur det gick för den. Nu är det iofs bara en prototypmen ..nej.

Ursprungligen av onnyt:

På vilket sätt är den grym? Gränssnittet svarar ju lika bra som Neonode och vi vet ju hur det gick för den. Nu är det iofs bara en prototypmen ..nej.

tycker inte det verkar vara något fel på responsen:http://www.youtube.com/watch?v=x67fpIFjtdk&feature=related

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-02-17 01:17
Ursprungligen av mendezzz:

tycker inte det verkar vara något fel på responsen:http://www.youtube.com/watch?v=x67fpIFjtdk&feature=related

Den demon var ju ännu värre än de tidigare länkarna. Skiten hakar ju upp sig hela tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 00:45

Jag har alltid sett det som att iPhone inte har flash för att Apple inte tror att det är framtiden. På samma sätt dom slopade diskettenheten och säkert något före sin tid kommer slopa den optiska enheten helt också.

Sen är ju flash überkasst på Mac så Apple kanske inte är alltför glada på Adobe och stänger gärna ute flash från iPhone, å andra sidan kan dom inte släppa in flash på iPhone utan att gå miste om Appstore mer eller mindre så det är orimligt bara därför.
Snart kommer väl html5 också (om det inte blir en dukenukemforever-historia av det hela) med ett gäng inbyggda funktioner för sånt som flash mest tycks användas för - videouppspelning. Då blir flash än mindre intressant.

Appstore är i sig självt en killer app till iPhone både för konsument som för utvecklare tycks det som, Apple rycker nog helst inte undan mattan för den.

Hur som helst, lycka till Palm, jag trodde ni var döda, så bara det är ju en seger.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-17 01:01

Det man hoppas på till iPhone/iPod touch är ju multitasking.

Plus gestures som fungerar på hela skärmen; dra fingret åt vänster var som helst för att backa, dra ner fingret när du skriver för enter osv.

Det är ju viktigt att alla "gestures" funkar bra annars blir det bara irriterande. Så jag hoppas de löser allt hackande. Men generellt ser är responsen väldigt bra ut på alla videos jag sett.

Annars är det två saker som jag tycker är riktigt bra och såvitt jag vet inte finns på iPhone (i alla fall inte inbyggt, men det kommer kanske)
- Multitasking (flera program öppna samtidigt och lätt att växla mellan dem)
- En Spotlight-lik sökfunktion, så fort man börja skriva med tangentbordet börja den söka igenom telefonens innehåll men även nätet man vill.

Flash eller inte flash? Jag tycker det vore trevligt att få välja att sätta på eller stänga av det när man surfar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-17 19:37

Två saker jag tänker på...

1: Är det bara jag som undrar var "Push Notification" tog vägen till iphone? För en funktion att ha flertal program öppna samtidigt känns bara som att det kan ta både systemresurser som i sin tur tar batteri tid plus att det kan bli ett säkerhetsbekymmer...

2: Flash är det väldigt många som gapar över. Men hur många använder det egentligen nu för tiden på ett sett som är användbart? De flesta saker jag ser på internet är bara en massa reklam som ligger och är irriterande när man försöker läsa text.

MvH: JPG

"One more thing"© är det någon som vet vad webbläsaren i palm pre är baserat på?

...För att inte prata om alla rörliga delar och alla detaljer (knappar på förton olika språk -men aldrig på svenska...) som tillverkaren skall hålla reda på....små plastbitar, gånggärn, gummidukar osv. Allt gör att luren läcker som ett såll i närheten av vatten...

Ur tillverkarens synvinkel så är t ex iPhone genialisk, så få knappar som möjligt, resten bakom glas.
Jag skriver faktiskt fortare än på de flesta T9 eller "hårda" tangentbord.

Dessutom precis som Adzam säger. Massa knappar OCH en pekskärm, hela tiden flytta sig mellan tangentbordet och skärmen med fingret/fingrarna.

Dessutom har ju Palm lyckats supa bort hela sin genialitet på senare år. Separera OS'et från maskinerna funkade väl inte så bra... Hoppas de kommer ut med den här luren - för deras skull. Annars blir det döden för dem och de blir ngt som Cringley kan omnämna som en parentes i sina dokumentärer.

Så, framtiden för dig käre Lindmark blir nog att framlida dina dagar hos de tillverkare som envisas med att ha kvar "Hårda" tangentbord. Lycka till på resan. Både SE och Nokia kommer hålla på med detta i tio till eller så, de har ju ännu inte ens fattat vad en iPhone är för ngt...

Flash skulle vara bra i vissa fall, det finns en och annan Chat etc som är flashdriven, små saker men användbara i flash. 90% är rena skräpet, men de där sista 10% skulle sitta fint att få iPhonen att fatta.

Ursprungligen av Goflorp:

...För att inte prata om alla rörliga delar och alla detaljer (knappar på förton olika språk -men aldrig på svenska...) som tillverkaren skall hålla reda på....små plastbitar, gånggärn, gummidukar osv. Allt gör att luren läcker som ett såll i närheten av vatten...

Ur tillverkarens synvinkel så är t ex iPhone genialisk, så få knappar som möjligt, resten bakom glas.
Jag skriver faktiskt fortare än på de flesta T9 eller "hårda" tangentbord.

Dessutom precis som Adzam säger. Massa knappar OCH en pekskärm, hela tiden flytta sig mellan tangentbordet och skärmen med fingret/fingrarna.

Dessutom har ju Palm lyckats supa bort hela sin genialitet på senare år. Separera OS'et från maskinerna funkade väl inte så bra... Hoppas de kommer ut med den här luren - för deras skull. Annars blir det döden för dem och de blir ngt som Cringley kan omnämna som en parentes i sina dokumentärer.

Så, framtiden för dig käre Lindmark blir nog att framlida dina dagar hos de tillverkare som envisas med att ha kvar "Hårda" tangentbord. Lycka till på resan. Både SE och Nokia kommer hålla på med detta i tio till eller så, de har ju ännu inte ens fattat vad en iPhone är för ngt...

Flash skulle vara bra i vissa fall, det finns en och annan Chat etc som är flashdriven, små saker men användbara i flash. 90% är rena skräpet, men de där sista 10% skulle sitta fint att få iPhonen att fatta.

Jag måste säga en sak: ingår blindhet i priset för en iPhone?

För tydligen verkar ett genomgående drag vara att när man köpt en dylik sak MÅSTE alla andra tillverkare omedelbart skrota alla formfaktorer till förmån för tablet. Och inte kan fysiska tangentbord vara bra för Apple har ju inte ett sådant....

Jag står fast vid att ett tangentbord av bra kvalitet är överlägset vid inmatning av text i en mobil. Virtuella tangentbord på skärmen är bra komplement men för längre textinmatning är fysiskt qwerty att föredra. Men det är klart, iPhone saknar tangentbord och det innebär ju att tangentbord är omodernt. Alla finesser som inte finns hos iPhone är dåliga.... Så är det naturligtvis.

iPhone-propagandan och klagandet på andra tillverkare inkl gnäll på tangentbord gör att jag undrar om inte Apple borde lägga ner sin datortillverkning och ersätta sina burkar med olika sorters tablets. Jag menar, iMacen är ju redan en skärm med integrerad dator, varför inte göra skärmen till pekskärm, skrota tangentbord och mus och sitta med den i knät och skriva på sitt virtuella tangentbord.

Och vill man installera olika program så får man jailbreaka den. Hade Apples datorer haft samma standard som iPhone vet jag en sak: jag hade inte använt en Mac. En "iPhoneMac" hade varit farligt nära en NC. Och alla funktioner som iPhone saknar finns ju i Macdatorn. Så det klingar falskt när man sågar multitasking, tangentbord, program etc. Och nej, dra inte den valsen att "det är en mobil". Inom mobiler skall man kunna få liknande funktionalitet som en dator inkl tangentbord. Att ensidigt förespråka iPhone är lika dumt som att kräva avveckling av all datortillverkning för allting som inte är tablet PC. För en tablet PC slår ju alla andra datorer på fingrarna. Inga tangentbord, inga möss, inga klumpiga datorlådor, inga bullrande fläktar. Mindre och lättare. Oavsett behov behövs det bara en enhet: tablet PC.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-07 22:39
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag måste säga en sak: ingår blindhet i priset för en iPhone?

För tydligen verkar ett genomgående drag vara att när man köpt en dylik sak MÅSTE alla andra tillverkare omedelbart skrota alla formfaktorer till förmån för tablet. Och inte kan fysiska tangentbord vara bra för Apple har ju inte ett sådant....

Jag står fast vid att ett tangentbord av bra kvalitet är överlägset vid inmatning av text i en mobil. Virtuella tangentbord på skärmen är bra komplement men för längre textinmatning är fysiskt qwerty att föredra. Men det är klart, iPhone saknar tangentbord och det innebär ju att tangentbord är omodernt. Alla finesser som inte finns hos iPhone är dåliga.... Så är det naturligtvis.

iPhone-propagandan och klagandet på andra tillverkare inkl gnäll på tangentbord gör att jag undrar om inte Apple borde lägga ner sin datortillverkning och ersätta sina burkar med olika sorters tablets. Jag menar, iMacen är ju redan en skärm med integrerad dator, varför inte göra skärmen till pekskärm, skrota tangentbord och mus och sitta med den i knät och skriva på sitt virtuella tangentbord.

Och vill man installera olika program så får man jailbreaka den. Hade Apples datorer haft samma standard som iPhone vet jag en sak: jag hade inte använt en Mac. En "iPhoneMac" hade varit farligt nära en NC. Och alla funktioner som iPhone saknar finns ju i Macdatorn. Så det klingar falskt när man sågar multitasking, tangentbord, program etc. Och nej, dra inte den valsen att "det är en mobil". Inom mobiler skall man kunna få liknande funktionalitet som en dator inkl tangentbord. Att ensidigt förespråka iPhone är lika dumt som att kräva avveckling av all datortillverkning för allting som inte är tablet PC. För en tablet PC slår ju alla andra datorer på fingrarna. Inga tangentbord, inga möss, inga klumpiga datorlådor, inga bullrande fläktar. Mindre och lättare. Oavsett behov behövs det bara en enhet: tablet PC.

Går ju inte att jämföra en bärbar enhet med en stationär. Det är naturligt att hålla iPhone framför ansiktet och samtidigt skriva med den ställningen. Det är inte naturligt att sitta och skriva med datorn i knät och huvud helt nerböjt.

Apple lär ju i samarbete med Adobe jobba för att även iPhone ska klara flash så Palm måste väl göra något rätt, eller?

Ursprungligen av Olle@mac:

Apple lär ju i samarbete med Adobe jobba för att även iPhone ska klara flash så Palm måste väl göra något rätt, eller?

Är det så att iPhone är för dålig för flash eller helt enkelt så att Apple inte vill att den ska ha flash?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-02 18:39

Apple vill nog inte ha Flash. iPhone skulle klara av det galant.

Galant och galant, det skulle nog kräva en hel del cpu, det gör det ju redan på macen och den är rätt mycket kraftfullare än iphonen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-03 02:15

I jämförelse med andra mobiler...

Jag sitter ju inte och jämför med versioner på datorn!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-04 15:13

Palm Pre är bara lanserad med Sprints CDMA-teknik (3G EVDO Rev A), och inte med den vanliga svenska 3G-tekniken WCDMA. Det sägs att den kommer med teknik som funkar i Sverige, men inte när.

Hoppas det är en fin telefon, det skulle värma ett gammalt Palm-hjärta om de lyckades komma upp på banan igen... Och det är ju många som inte vill ha en iPhone av en eller annan anledning, så det är väl bra att de också får moderna telefoner att välja på.

Angående Flash på iPhone - det kommer nog så småningom när Adobe och Apple kommer överens och löst upp alla knutar. Jag vet att Apple vägrat ta i mobil-versionen en med tång, de vill ha full funktionalitet. Och då är processor och minne kanske lite snålt tilltagna. Men det stora problemet är nog att standardisera de lite mer komplicerade användarinteraktionerna, typ hur vet mjukvaran om jag vill click-dragga i flashapplikationen eller om jag vill göra en sideways-sweep på Safariwebbsidan? Redan på en vanlig dator tycker jag ibland det blir konflikt, fokus ligger i Flash när man vill ha den på webbsidan och vice versa... Och hur ska användaren kunna göra mouse-over, klick, dubbelklick, shift-klick och högerklick för iPhonebaserad Flash? Ett ganska tydligt exempel på att iPhones UI har sina begränsningar när man försöker stretcha det riktigt långt mot desktopsidan.

Du verkar ju inte så lite bitter.

Du lyckas ju i princip massuppfitta allt jag skriver.

Jag står fast vid att saker med fysiska tangentbord kommer bli färre och färre, eftersom det är enkelt, billigt och synnerligen effektivt för en tillverkare att göra så.

Titta på röd/grön-lysdioder. Förr var det alltid två lingon för att tala om status. Idag är det bara ett och samma; rött=ej laddat, skiftar till grön = klart osv.
Det är ju jävligt roligt för en annan med röd-grön färgblindhet... 8% av alla män har fel på ögonen i detta fall... skiter väl de i.

Några prylar kommer ha tangentbord, men det blir en minoritet. På samma sätt som det finns några få prestigeprylar som kör med blå lysdioder...

De som vill ha fysiska tangentbord kommer få det jobbigare och jobbigare vad tiden lider att hitta dem på produkter. Man kommer tvingas göra helt idiotiska kompromisser för att få det.

tror du jag gillar svara med näsan när det är kallt ute ?

1
Bevaka tråden