Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook 700: Nåt är skumt med batteriet (eller nåt åt det hållet)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-12 18:04

För en månad sedan fick jag både moderkort och batteri utbytt på min iBook efter ett "mindre" haveri, som jag skrivit om här tidigare. Batteriet laddade inte som det skulle - gick från 100% - 0% på bara några minuter.

Nu har datorn fungerat utomordentligt i ungefär tre veckor, men för en vecka sedan började det krånglas igen. Batterikapaciteten är bra. Omkring 2h, men mätarna både i OSX och på batteriet är helt knäppa. Jag har bifogat en graf över laddningen och utladdningen. Datorn hoppar från 87% - 0% efter cirka två timmar vid urladdning, och från 12% till 100% vid laddning.

Någon som tror sig ha en idé på vad jag skall göra? Jag har testat PMU-reset, men ingenting hände.

Förövrigt har datorn redan varit på service två gånger och det har inte ens gått ett helt år sedan jag köpte den. Det kanske borde vara idé att dessutom skaffa ett AppleCare-paket om det skall fortsätta såhär innan det är för sent. Eller kanske helt enkelt byta tillbaka till PC.

Tycker du ska lämna in den igen (är det hos Canon Center?) och börja diskutera om det inte är en "Citron" du har (lemon) och kanske få den helt utbytt. Apple brukar ju byta ut en dator om den är inne för reparation tillräckligt många gånger.

OM du är hos Canon Center, kontakta istället Patrik på Grafit www.grafit.it som har tillgång till mycket bättre service. För det var väl i Luleå du bodde?

Att skaffa AppleCare är nog en bra idé, bärbara datorer är ju mer utsatta än stationära och det lönar sig i längden, när garantin gått ut.

Byta till PC ska du inte!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-12 22:00

Nejdå, jag följde ditt råd redan förra gången och kontaktade Grafit igen. Den här gången gick allt både smidigt och fort så jag är nöjd.

Jag skall kontakta Patrik, skaffa AppleCare och inte byta till PC.:cool:

:rolleyes:

Nu känner jag mig lättad!

Var i vår vackra stad bor du? Själv bor jag mitt i smeten vid Hermelinsskolan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-12 22:39

Jag bor egentligen i Råneå - och på F21 - men det är ju fortfarande Luleå, om än så mycket från smeten man kan komma i båda fallen - nästan.

Ah, du gör lumpen på F21? Så då följer du väl BigBrother och allas våran "Micke" och hans bravader

Skvallra nu!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-12 22:46

hehe... Nej. Jag gör faktiskt inte det. Så mycket. Lite då och då bara.
Men hans bravader är väl ganska svåra att undgå, måste jag säga. Däremot har jag ingen aning om vad han jobbar som på F21. Alla har sina egna versioner och dem är ett antal.

Alla två, som jag kände på F21 har slutat nu, två flygare. De flyger visst för SAS numer (om de inte blir avskedade vill säga), fast jag har aldrig åkt med dem när jag varit ute och flygit. Men jag kan skryta med att jag varit på fest i officersmässen i alla fall... vansinnigt kul och alla blev hemskt fulla

1
Bevaka tråden