Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport express: Stor skillnad mellan nya och gamla?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har blivit erbjuden att köpa en bekants gamla Airport express. Den är den äldre typen som kör 802.11g. Jag kan troligen få köpa den för 300-400:- cirka.

Jag skall använda den främst till att kunna lyssna på datorns musik i ett annat rum.
Är det då märkbar skillnad mellan 802.11n och 802.11g?

Bättre att hosta upp pengarna för en ny?

tack på förhand!
mvh

Har din dator 802.11n? Använder du en trådlös router?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-02 15:12

De gamla hade en tendens att självdö efter ett tag, en kondensator i nätdelen som dog.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-02 15:13

Du har fått ett bra pris. Även den äldre modellen går ofta för över 500 på tradera.

Skall du bara streama musik och inte använda ditt närverk till några tunga saker som att skyffla stora filer hela tiden klarar du dig med den gamla standarden utan vidare.

Jag har en nyare imac som så vitt jag vet kör med 802.11n, min router är en time capsule som också den kör med 802.11n (och är bakåtkompatibel.)

PlanB: Så att streama filer via en gammal airport express slöar inte ner mitt övriga nätverk? Dvs vad händer med det övriga trådlösa nätverket? kommer det också gå enligt den lägre hastigheten?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-02 15:28
Ursprungligen av gabbbahey:

PlanB: Så att streama filer via en gammal airport express slöar inte ner mitt övriga nätverk? Dvs vad händer med det övriga trådlösa nätverket? kommer det också gå enligt den lägre hastigheten?

Jo, det kan det säkert göra, men du kanske inte skyfflar filer hela tiden, eller?

En variant är att du skaffar en router med två kanaler och kör till expressen med den ena och alla annan trafik på den andra.

Skickar filer hela tiden gör jag kanske inte, men det görs ju backup till min time capsule med jämna mellanrum.

Skaffa en router till känns overkill för att göra ett klipp gällande en airport express. Då kanske det är bättre att köpa den nyare varianten för en extra femhundring.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-02 15:40
Ursprungligen av gabbbahey:

Skickar filer hela tiden gör jag kanske inte, men det görs ju backup till min time capsule med jämna mellanrum.

Skaffa en router till känns overkill för att göra ett klipp gällande en airport express. Då kanske det är bättre att köpa den nyare varianten för en extra femhundring.

Jag gjorde själv så när jag köpte Airport Extreme routern. Jag sålde g-expressen för 5-600 och köpte en n- för 800-nån'ting för att få n- genomgående. Men jag kör sedan länge med ett g-kompatiblelt n- eftersom det gett bäst signalstyrka.

Ursprungligen av planB:

Jo, det kan det säkert göra, men du kanske inte skyfflar filer hela tiden, eller?

En variant är att du skaffar en router med två kanaler och kör till expressen med den ena och alla annan trafik på den andra.

Funkar de o köra så med nya Extreme? Alltså köra internet på en och Airtunes till en gammal Express på olika kanaler utan o tappa fart?

OK!
Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden