Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hindra Excel från att ändra relativa länkar till absoluta

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-28 21:59

Jag har ett knepigt problem. Jag dumpar en mängd pdf:er ur en jättedatabas. Till varje dump genereras en indexfil i html-format med länkar till pdf:erna. För att redigera ihop indexfilerna och sortera till en gemensam index-fil använder jag Excel. Problemet är att Excel ändrar alla länkarna från relativa till absoluta vilket då ski...er sig när jag bränner ut alltihop, pdf:er+index, på CD. Länkarna funkar inte längre.
Hur hindrar jag Excel från att konvertera länkarna till absolutadresser?

Min nuvarande lösning är att öppna html-filen som text i en ordbehandlare och köra en sök_och_byt_ut. Problemet med det är att det tar väldigt lång tid på full processorlast och känns väldigt onödigt när Excel kunde gett faan i att ändra.

Jag kan väl också tala om att det knappast är möjligt att använda något annat program för att redigera och sortera html-filerna. Slutfilen är nämligen ett index över mer än 15000 pdf-filer.

I Excel (2008) finns det en ruta "Uppdatera länkar när du sparar" under "Alternativ.../Allmänt/Webinställningar/Filer". Jag vet inte om det hjälper men prova prova att kryssa ur det alternativet.

Annars tycker jag TextWrangler är blixtsnabb för dylika jobb. Har gjort grep-baserade sök-och-ersätt på filer med miljoners rader.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-02 21:11

Tackar, jag ska testa när jag kommer till jobbet imorgon.

1
Bevaka tråden