Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera program från skiva, men vilket program för att installera?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-01 20:26

Jag har för snart ett år sedan bytt till Mac från Pc. Så jag är ny på Mac men det gör mig inte mindre förälskad i den ändå.

Nu behöver jag hjälp.

HJag har skaffat en videokamera, en canon fs100 och jag behöver installera det medföljande programmet för att kunna behandla bilden och göra den snyggare än vad den blir i te.x iMovie eller liknande.

Men jag fattar inte vad inne på skivan jag ska klicka på för att den ska börja installera...

Hmm här har ni en skärmdump. Hoppas jag. Kan nån snälla hjälpa mig?

EDIT:

nehej skärmdumpen funkade inte, jag har satt in den på flickr så kolla den på min sida;
http://www.flickr.com/photos/gem_dodi/3319348761/

är exe filer så går inte på mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-01 21:05
Ursprungligen av poseidon84:

är exe filer så går inte på mac.


VA? Jag frågade i butiken: kommer det bli några problem eftersom jag har mac? Neeeeej fick jag till svar.
Har kollat runt på nätet om denna kameran och för att bildkvalitén ska bli så bra som den kan så ska filerna med filmerna "tvättas" i ett program som kommer med....det jag alltså inte kan installera!!!
Fyyyy helvetes fan alltså!

Ska jag behöva installera parallels och hålla på med alla filerna där?! Men vart sparas dem då i så fall?? Mitt huvud snurrar och kokar, av förvirring och av ren ilska!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-01 23:42

Pixela ImageMixer finns i en Mac Edition. Spontant låter det otroligt konstigt att man måste tvätta materialet så det blir bättre kvalité. Har du länkar på det.

Vad är det du ska göra som inte iMovie klarar av? Är bara rädd att du kommer begå misstaget som så många gör och alltid tro att programvara som kommer med är bäst. Så är sällan eller aldrig fallet, speciellt inte när du får med iMovie.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-02 13:29
Ursprungligen av acke:

Pixela ImageMixer finns i en Mac Edition. Spontant låter det otroligt konstigt att man måste tvätta materialet så det blir bättre kvalité. Har du länkar på det.

Vad är det du ska göra som inte iMovie klarar av? Är bara rädd att du kommer begå misstaget som så många gör och alltid tro att programvara som kommer med är bäst. Så är sällan eller aldrig fallet, speciellt inte när du får med iMovie.

nej jag tror inte att skivan som kom med är bäst. Finns säkert bättre. I nån recension som jag läste stod det att bildkvalit'en förbättrades efter att man hade gjort något i imagemixer, men om du menar att iMove klarar detta så kör jag ju på den utan problem. måste nog bara lära mig hur den funkar.

Ett "tvättprogram" kan ju aldrig få en film att bli bättre än originalet rent tekniskt. Men kanske att den tillför lite "loudness" - artificiell skärpa och färgförstärkning så att det ser ut som på skärmarna hos din lokale tv-krängare? Alltså extra mycket av allt för att bräcka konkurrentmärket i montern/hyllan bredvid.

Kör du lugnt med iMovie, Final Cut Express/Pro eller vad du nu föredrar på mac och strunta i Canons bländverk som nog mest är till för att skapa intrycket av en bra "value-for-money"-känsla för köparna.

Det är vad jag tror i all fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-02 13:30
Ursprungligen av johan_tanying:

Ett "tvättprogram" kan ju aldrig få en film att bli bättre än originalet rent tekniskt. Men kanske att den tillför lite "loudness" - artificiell skärpa och färgförstärkning så att det ser ut som på skärmarna hos din lokale tv-krängare? Alltså extra mycket av allt för att bräcka konkurrentmärket i montern/hyllan bredvid.

Kör du lugnt med iMovie, Final Cut Express/Pro eller vad du nu föredrar på mac och strunta i Canons bländverk som nog mest är till för att skapa intrycket av en bra "value-for-money"-känsla för köparna.

Det är vad jag tror i all fall.

Ok, jag kan ju testa annars, måste dock först lära mig hur iMovie riktigt funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-02 19:13
Ursprungligen av Zemzem:

Ok, jag kan ju testa annars, måste dock först lära mig hur iMovie riktigt funkar.

Jag skulle rekommendera dig att köpa iLife 09 då den versionen av iMovie är mycket bättre än versionen i '08.
Man vill ju lägga så lite tid på att lära sig och läraom och så mycket på att göra kul saker.

1
Bevaka tråden