Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac till tjockTV svart skrivbord i iMacen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kopplat min imac24" till min tjock-TV. Problemet som uppstår är att när jag vill exempelvis titta på en film från datorn till tvn så går det bra med inställningen "ej bildsärmsdubblering". Kruxet är att då att jag vill jobba med annat på iMacens skärm samtidigt som filmen spelas upp i tjockTVn. Jag får filmen att spelas upp på tjockTVn, men när jag väljer "fullscreenmode" i VLC så funkar det inte, iMacen blir alldeles svart men man ser menyn och dockan men det går inte att få upp något. Det är som att allt ligger bakom ett svart skynke hos trollkarlen. Ska det vara så?

Gå in i inställningar på VLC och välj Video. Bocka ur "Svarta skärmar i helskärmsläge". Då kan du köra filmen på tv:n och jobba på datorskärmen.

(Om det inte löser problemet har jag ingen aning om vad det kan vara...)

törs man fråga hur du kopplat..? Finns det någon sportsmössa att dra en lång sladd från sin iMac 24 till tjockTV i vardagsrummet..?? Det skulle lösa a whole lot of trouble..

Ursprungligen av wiking34:

törs man fråga hur du kopplat..? Finns det någon sportsmössa att dra en lång sladd från sin iMac 24 till tjockTV i vardagsrummet..?? Det skulle lösa a whole lot of trouble..

Det ger
1) Kabellängden kan bli problem
2) Bildkvalitén blir mkt dålig för mkt pengar investerade.
3) Vilken utgång skall man använda på en iMac - det finns väl ingen port?

Köp ngn liten "burk" för pengarna som du kan skicka filmen till som i sin tur är kopplad till TV'n.

Det finns port på Imac, se spec: "Mini DisplayPort-utgång med stöd för DVI, dubbellänkad DVI och VGA-videoanslutningar via adapter"

Jag har cirka 5 meter kabel mellan min Imac och TVn. Min bildkvalité är toppen. Och då för en relativt låg kostnad (drygt 300:-).

Men det är mycket möjligt att Goflorp har rätt i att bildkvaliten försämras avsevärt vid längre kabellängd.

Min dator står i andra änden av tv-rummet, och min lösning är nog att föredra just när datorn står i samma rum. Man kan ju då fortfarande använda datorns fjärrkontroll etc.

Hade jag haft datorn stående i andra sidan av huset hade jag nog investerat i en apple tv eller liknande.

Ah, de har lagt till en port på de sista modellerna.
Den fanns inte när jag körde iMac.

Men kan du fixa der till ringa kostnad så får du väl prova.
Spar kvittot, funkar det inte så kanske du kan få byta
eller ännu bättre, få pengarna tillbaka.

1
Bevaka tråden