Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streck på 17" Studio Display

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-04-12 16:38

Upptäcker när jag surfar på detta forum att min 17" Studio Display har svaga/diffusa, horizontella streck längst med den högra kanten. Syns inte mkt alls men när man väl hittat dem så retar man sig ju på det...

Syns inte mot vissa färger men den tråkbruna färgen på forumet lockar fram strecken rätt så ordentligt.

Vet någon vad som kan vara fel, om något nu är fel?

Tacksam för svar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rasmus
Upptäcker när jag surfar på detta forum att min 17" Studio Display har svaga/diffusa, horizontella streck längst med den högra kanten. Syns inte mkt alls men när man väl hittat dem så retar man sig ju på det...

Syns inte mot vissa färger men den tråkbruna färgen på forumet lockar fram strecken rätt så ordentligt.

Vet någon vad som kan vara fel, om något nu är fel?

Tacksam för svar!

Ta en skärmdump och visa oss!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-04-12 17:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Ta en skärmdump och visa oss!

Alltså, det är PÅ skärmen strecken sitter. Det är inte själva bilden som spökar. Att ta en skärmdump hjälper ju därför föga... Right?

  • Medlem
  • 2003-04-12 17:37

Dumpa skärmen i värtan och dokumentera. Sedan visar du oss de bilderna. Det var nog det Olav menade.

OK?

Jag har också 17" Studio Display och har 2 st vertikala streck på skärmen. Små svart ljustonade streck tvärs över skärmen. Om man delar skärmen i 3 delar ligger den första efter 1/3 och den andra efter 2/3.

Ingenting som jag irriterar mig på dock. Nu vet jag inte vad det sitter i för bildrör i skärmen, men har för mig att det är så på alla dessa skärmar. Har haft skärmar till PC med liknande streck. Både på jobb och privat.

Någon skärmguru som vet?

Hälsn.
Sebastian

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-12 18:12

Ett vanligt fenomen på Triniton- och Diamontronskärmar. Studio Displayen är en Diamondtron.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 00:45
Ursprungligen av iMats:

Ett vanligt fenomen på Triniton- och Diamontronskärmar. Studio Displayen är en Diamondtron.

Ställer en fråga på ett snart ett år gammalt svar, men då slapp jag starta en ny diskussion
Det går alltså inte att göra något åt dessa vertikala streck? Det finns ingen risk att det kommer mer av dem så man måste gå och köpa en ny skärm snart?

// Martin

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-03-30 13:22
Ursprungligen av Scumpi:

Ställer en fråga på ett snart ett år gammalt svar, men då slapp jag starta en ny diskussion
Det går alltså inte att göra något åt dessa vertikala streck? Det finns ingen risk att det kommer mer av dem så man måste gå och köpa en ny skärm snart?

// Martin

Jag är osäker på om strecken tilltar...
Min skärm skickades till Apple som bytte panelen varpå strecket försvann.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-12 18:19

Hittade lite mer info på nätet:

Citat:

Några tillverkare har försökt sig på andra tekniker. Mest framgångsrika har Sony varit med sin "Tension Mask" eller "Triniton", som den också kallas. Avbländningsmask, "Aperture grille" och "wiremask" är ytterligare benämningar. (När Sonys patent gick ut i slutet av 90-talet, började fler säga "Triniton" om sina skärmar.)

Den här tekniken utnyttjar i stället ett tunt, vertikalt galler, som utgörs av tunna wiretrådar, vilka löper vertikalt över skärmen. Det täcker fosforpunkterna, som är avlånga med den här tekniken. Gallret är ganska känsligt för slag och stötar och därför stabiliseras det av (oftast) två horisontella trådar, som ibland blir mycket störande på dåligt gjorda skärmar.

Skuggmaskskärmar är billigare, men har en aning sämre bildkvalitet. Trinitron-skärmarna ger en skarpare, klarare och mer exakt bild, men är å andra sidan mycket dyrare. (Billiga Trinitron-skärmar brukar oftast vara sämre än dyra FST-skärmar, i tidningarnas tester.) Dessutom kan det vara irriterande att skärmen darrar vid minsta lilla skakning.

Det finns också olika slags försök att blanda dessa båda tekniker. Skärmar som heter DiamondTron (Mitsubishi), SonicTron eller Cromaclear (NEC) är sådana exempel.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-04-13 12:40

Jag tror att jag beskrev mig dåligt...

Det är en plattskärm jag har och inte en vanlig CRT-skärm. På min Studio Display (plattskärm alltså) är det en mängd små diffusa streck längst med den högra delen av displayen. Syns inte mot vit bakgrunde men däremot väldigt bra mot färger som brun (forumets), blå osv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rasmus
Jag tror att jag beskrev mig dåligt...

Det är en plattskärm jag har och inte en vanlig CRT-skärm. På min Studio Display (plattskärm alltså) är det en mängd små diffusa streck längst med den högra delen av displayen. Syns inte mot vit bakgrunde men däremot väldigt bra mot färger som brun (forumets), blå osv.

Det kan vara så illa som att en av elektroderna som används för att lägga spänning över transistorfilmen har gett upp. Alltså ungefär som en död pixel, fast med en hel rad eller kolumn i stället. På jobbet har vi en Wacom Cintiq som har råkat ut för just det, och det ser definitivt inte vackert ut. Helt i enlighet med lagen om alltings jävlighet har dessutom garantin hunnit gå ut...

Om en elektrod har gett upp märks det ganska tydligt. Strecket som uppstår där pixlarna är döda (eller ständigt på) är helt rakt och löper över hela skärmen. Oftast är det bara en färg som påverkas, så strecket skiljer sig färgmässigt från resten av bildytan.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-04-13 14:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Det kan vara så illa som att en av elektroderna som används för att lägga spänning över transistorfilmen har gett upp. Alltså ungefär som en död pixel, fast med en hel rad eller kolumn i stället. På jobbet har vi en Wacom Cintiq som har råkat ut för just det, och det ser definitivt inte vackert ut. Helt i enlighet med lagen om alltings jävlighet har dessutom garantin hunnit gå ut...

Om en elektrod har gett upp märks det ganska tydligt. Strecket som uppstår där pixlarna är döda (eller ständigt på) är helt rakt och löper över hela skärmen. Oftast är det bara en färg som påverkas, så strecket skiljer sig färgmässigt från resten av bildytan.

Hmmm... det du beskriver låter inte riktigt det som syns på min skärm. Det är mer som väldigt diffusa streck, ser nästan ut som smuts. Dom är inte speciellt långa men däremot många på höjden. Dem går nästan ända från botten upp till toppen med en längd på mellan 5 - 10 cm per streck.

Skärmen är två veckor gammal...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-05-01 02:03

Plockar upp denna tråd igen. Det är nämligen så att Apple lyssnade till mina problem, hämtade upp skärmen och lovar mig en ny inom 3-5 dagar. Underbart!

Har Apple gått och blivit "service minded"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rasmus
Plockar upp denna tråd igen. Det är nämligen så att Apple lyssnade till mina problem, hämtade upp skärmen och lovar mig en ny inom 3-5 dagar. Underbart!

Har Apple gått och blivit "service minded"?

Apples service har väl alltid varit bra? Aldrig haft problem med dem, vissa har råkat ut för det. Men det är nog minoriteten

1
Bevaka tråden