Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu har jag tröttnat på spelutbudet!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vill inte på något sätt förgifta stämningen här på 99mac, men jag har ledsnat på utbudet av spel för macen! Det har gått så långt att min sjuåriga son irriterat frågat mig varför inte jag kan ha en dator som alla andra pappor. En dator som man kan spela spel på! Jag försvarar mig med att det kan man visst - men bara de bästa spelen fungerar på min maskin!

Men jag har svårt att låta övertygande, då jag själv inte är övertygad. Nu har jag dock beställt en riktig spel- och surf PC till mina söner och hustru ("jag kan ju inte ens hämta e-posten på din dator, det funkar ju inte som den jag har på jobbet")!

Svårt att vara mac-profet i sitt eget hem. Tyvärr tror jag att det låter så här i ganska många mac-familjer.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-09 15:33

Life's a beach - oops - bitch

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Olsson
Jag vill inte på något sätt förgifta stämningen här på 99mac, men jag har ledsnat på utbudet av spel för macen! Det har gått så långt att min sjuåriga son irriterat frågat mig varför inte jag kan ha en dator som alla andra pappor. En dator som man kan spela spel på!

Köp en spelkonsoll till din grabb, billigt och spelutbudet har i princip inget tak.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Köp en spelkonsoll till din grabb, billigt och spelutbudet har i princip inget tak.

Visst, men vi pratar datorer här.
Vore bra om det gick att surfa och att kolla e-posten via konsollen också.

->Jonas

Ja, det är lite tragiskt det här. Jag kan förstå dig... Billigast är nog iallafall en spelkonsoll till barnen/barnet. Men att din hustru behöver en hel pc bara för att kolla mejlen verkar vara ren lathet och illvilja mot att lära sig några andra musklick.

Ja, sen är det ju så att ungarna lånar spel av varandra. Vägen in i datorns värld går ju idag via spelen, så Apple kan inte förringa det viktiga i att hänga med här för att kunna locka en ny generationer användare.

Äh, det är klart hon kan kolla e-post på din dator. Det är ju inte så stor skillnad. Om man nu har Office-paketet förståss...

Det finns ändå en del lir till Macen. Fler än många tror. Är det något särskilt grabben vill spela? Fast det är klart, det finns ju en hel del som bara är till Windows, så jag förstår att vissa inte köper en Mac...

Det där med att man ska köpa konsol fattar jag inte riktigt. Man kan ju (som sagt) göra annat med en pc också än bara spela spel. Dessutom är spelen till konsolerna ofta svindyra.

Du gjorde rätt när du beställde en PC för spel. Det är bäst. Så är det bara.

Senast redigerat 2003-04-10 15:55

Jag tycker att spelutbudet är helt okej. Det går mot bättre tider också.

Jag personligen saknar bara 2 spel Spearhead och sim city 4 men dom kommer nästa månad så jag ska nog inte klaga, men det skulle inte vara fel att få ett bredare utbud till macen samt att man också ska ha tillgång att byta grafikkort till iMac och eMac.

Vill man bara spela nya spel så är macen ett dåligt val. Det är dyrt och spelen kommer ofta några månader efter PC versionen (Förhoppningsvis så kommer det att ändras pga aspyrs satsning att släppa portade spel till mac och PC samtidigt).

Äh, det går bra att lira på Macen. Jag klarade min uppväxt med en Mac, då kan nog dina barn också göra det.

Vad gäller din frus epost, du hade väl kunna lära henne...

Barn mellan 7 och 16 uppskattar sällan stabilitet före ett massivt spelutbud.

Köp sonen en konsol. Måste han surfa och kolla mail kan han väl göra det på pappas Mac?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 15:51

Är ju bara det att om man vill ha spel till peze så lånar man cede av kompisen - vill man ha till mac måste man köpa...

Valet är bekvämlighet i att hitta spel eller bekvämlighet i att få junket att inte säcka ihop av all istallation
Restore (återställ till dåtid) är en gudagåva i äxpe

Det bär emot att köpa en konsoll. På något vis känns det bättre om grabben spelar på en dator än sitter framför TV:n. När vi skulle bygga ett rekreationsrum på jobbet diskuterade vi bl.a fram och tillbaka vilken spelkonsoll vi skulle köpa. Det blev ett flipperspel istället... och ingen klagar!
Sen sitter en del och spelar dataspel på sina datorer ändå.

  • Medlem
  • 2003-04-10 15:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av William WM
Äh, det går bra att lira på Macen. Jag klarade min uppväxt med en Mac, då kan nog dina barn också göra det.

Jag antar att din uppväxt, liksom min, bestod av lite enklare nöjen.

Jag minns hur förstummad jag blev när "Castle Wolfenstein", på Apple II, skrek något på grötig tyska. "- Fantastiskt! datorn talar!" Jag tyckte även att grafiken till "SuperZaxxon" var enastående i sin monokroma pseudo-3D...

Nu är det väl inte så illa ställt med Macen, och jag bryr mig rätt lite, men ändå...

Apropå konsoller så har, enligt Aftonbladet, Microsoft sänkt priset på X-box till under tvåtusen kronor. Jag antar att de är desperat ute efter marknadsandelar. Någon som tror X-box kommer att finnas kvar om ett par år?

Som Macare så ser man ju Microsoft som en världsherravälde-wannabe. Och tyvärr har de redan kommit långt. Av "principskäl" ser jag gärna ett annat företag som ledande på spelkonsoller där MS får spela en marginell roll.

Är jag elak?

  • Medlem
  • 2003-04-11 09:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Barn mellan 7 och 16 uppskattar sällan stabilitet före ett massivt spelutbud.

Köp sonen en konsol. Måste han surfa och kolla mail kan han väl göra det på pappas Mac?

Efter att ha köpt Personal-PC för drygt ett år sedan, måste jag tyvärr säga att Windows XP är väldigt stabilt. Jag har inte haft ett enda problem sedan jag fick hem den. Anledningen att jag köpte PC var att det inte fanns bra spel till Mac'en, som typ Colin McRae rally och en hel del till min dotter. Sedan har jag spelat en del spel på nätet och upplever allt surfande är mycket snabbare på PC'n. Jag har varit Mac fanatiker sedan 1985, men nu kvittar det vilken dator jag använder sedan Windows XP kom.
Jag har inget emot Mac dom är ju fortfarande coolast. Min PowerBook Ti t.ex.

Jag kan rekommendera en trevlig site, www.couronne.nu spela couronne på nätet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-11 12:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Barn mellan 7 och 16 uppskattar sällan stabilitet före ett massivt spelutbud.

Köp sonen en konsol. Måste han surfa och kolla mail kan han väl göra det på pappas Mac?

har kört mac sen jag va 7.. är nu 17 och har försvarat macen sen jag va 11

inte många, men några spel saknar jag på macen men det är inte så man lider speciellt mycket

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Olsson
Apropå konsoller så har, enligt Aftonbladet, Microsoft sänkt priset på X-box till under tvåtusen kronor. Jag antar att de är desperat ute efter marknadsandelar. Någon som tror X-box kommer att finnas kvar om ett par år?

x-boxen är här för att stanna. det är bra med lite konkurrens - sony hade det för lätt med 'bara' nintendo att tävla mot. om jag skulle köpa konsol idag så skulle det bli xbox.

men det är ju bara en fråga om att spela - jag behöver ju inte stirra på windows för det...

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-04-11 17:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
x-boxen är här för att stanna. det är bra med lite konkurrens - sony hade det för lätt med 'bara' nintendo att tävla mot. om jag skulle köpa konsol idag så skulle det bli xbox.

men det är ju bara en fråga om att spela - jag behöver ju inte stirra på windows för det...

Jag tror att Microsoft är för stolta för att lägga ned sin Xbox. Den går med brakförlust, men så länge som Officepaketet tar in pengar som man kan plöjja ned i Xbox så lär den nog finnas kvar.

SEGA var smarta nog att sluta med sin Dreamcast när man bara hade sålt 9 miljoner av den på 2 år. Det bar sig inte helt enkelt. Xbox lär ha kostat betydligt mer för Microsoft än vad DC gjorde för SEGA.

Men man kan ju alltid hålla tummarna att Xbox läggs ned och att Microsoft bara ger upp hela branschen. Ja, de får gärna ge upp hela sin verksamhet i övrigt också för den delen. Inte mig emot. De suger ju

  • Medlem
  • 2003-04-12 17:22

Jag har använt macar som spelmaskiner sen 5 års ålder, (15 nu) och det har funkat utmärkt. Jag saknar inte ett enda spel till mac, inte ens Halflife/Counterstrike. Att det inte skulle finnas några bra spel på mac är struntprat, ni har helt enkelt inte tittat ordentligt. Det finns högar med bra spel till mac, mitt största problem är hur jag ska få plats med alla spel på hårddisken.

Att det inte skulle gå att surfa är också struntprat, världens bästa webbläsare finns bara för mac, Safari och Camino. Gillar du inte den ena gillar du garanterat den andra. Deras hemsidor är: http://www.apple.com/se/safari/ och http://www.mozilla.org/projects/camino/

Angående mailen, ta din fru hit eller ännu hellre till nåt chattprogram så ska jag förklara för henne hur hon ska göra.

  • Avstängd
  • 2003-04-12 17:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Olsson
Jag vill inte på något sätt förgifta stämningen här på 99mac, men jag har ledsnat på utbudet av spel för macen! Det har gått så långt att min sjuåriga son irriterat frågat mig varför inte jag kan ha en dator som alla andra pappor. En dator som man kan spela spel på! Jag försvarar mig med att det kan man visst - men bara de bästa spelen fungerar på min maskin!

Men jag har svårt att låta övertygande, då jag själv inte är övertygad. Nu har jag dock beställt en riktig spel- och surf PC till mina söner och hustru ("jag kan ju inte ens hämta e-posten på din dator, det funkar ju inte som den jag har på jobbet")!

Svårt att vara mac-profet i sitt eget hem. Tyvärr tror jag att det låter så här i ganska många mac-familjer.

Marknaden styrs av efterfrågan eller till större del av lobbying som betyder påverkan.
Oftast är det pengar som styr påverkan. Hur många vill betala för saker man kan ladda ner över nätet??
De som producerar kvalitet måste ta betalt.
Men kan jag suga ner Godiset gratis det är helt klart.Att jag försöker om jag nu tycker att det är mer än förväntat får jag väl lägga ett bidrag.
Internet är en del av framtida kommunikton vilket kan förbättra relationer folk,kultur religiion.

  • Avstängd
  • 2003-04-12 17:43

Har för några timmar sedan laddat ner LimeWire.
Trevligt programm.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-12 20:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Jag tror att Microsoft är för stolta för att lägga ned sin Xbox. Den går med brakförlust, men så länge som Officepaketet tar in pengar som man kan plöjja ned i Xbox så lär den nog finnas kvar.

Vad jag förstår är Xbox bara förspel och etablering av varumärket inför lanseringen av efterföljaren.

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Vad jag förstår är Xbox bara förspel och etablering av varumärket inför lanseringen av efterföljaren.

Microsoft har gjort det flera gånger: Version 1 går med förlust, är sämre än konkurrenterna och hade inte MS haft så mycket pengar att pumpa in så skulle projekten gå överstyr. Men runt version 3 så börjar det funka, och med massiv hjärntvätt får man masorna att driva över till MS. Runt version 4 börjar det bli riktigt jobbigt för konkurrenterna.

Jag hoppas förstås att Sony ska vinna, men så länge MS Office fortsätter att pumpa pengar in i nästanmonopolet så är det svårt. Å andra sidan... om bara allt fler standardiserar på OpenOffice så är MS illa ute.

Hmm... jag tycker gnället på Microsoft börjar bli lite töntigt. På vilket sätt är Xbox sämre än Playstation2?

Jag skiter egentligen i hur de gör för att få Xbox produktionen att går runt, när man nu kan få en Xbox för 2000 riksdaler så varför tacka nej? Den är knappst sämre än PS2 och grafiken är grym. Sedan kan man modda den mycket mer och praktiskt taget använda den som dator också. Det är rätt mycket spelkonsoll man får för endast 2000 kr.

Sony är väl också ett jättebolag, som kan pumpa in rätt mycket pengar i PS2 produktionen. De brukar väl skinna artiserna på pengar när en skiva släpps pga av att större delen av skivintäkerna går just till dem. Så dom slantarna kan väl plöjas ner i PS2-produktionen?

När jag köper nåt, köper jag det som är mest föremånligt för mig som konsument och produkten som ger mest för pengarna.

Om ni känner att spelutbudet är för knapert på Macsidan så kan ni ju börja med att lobba mot de företag som levererar produkter för skapandet av spel. Renderware är ett av de företag vars API används för flest dataspel till konsolmarknaden (exempelvis GTA3), många titlar vilka också släpps till PC. Men tyvärr stöder inte deras API macplattformen officiellt ännu.

Skicka ett vänligt mail till de och be de släppa verktyg för Macen, det skulle göra portningen av en uppsjö spel hur enkel som helst!

http://www.renderware.com

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2003-04-13 17:51

Jag stoppade häromdagen i ett Radeon 7500 i min Cube och var lite sugen på att spela lite igen, efter att knappt kört igång ett enda spel på ett år eller så.

Först körde jag omkring lite i Undera Tournament, vilket kändes helt ok - snyggare och smidigare än tidigare. Sedan laddade jag hem några demos...

Först var Virtual Grand Prix 2 vilket är ett foruml 1 spel. Fruktansvärt dåligt! Pinsamt rent ut sagt. När man ser det tappar man helt tron på att spel ska kunna vara bra på Mac.

Sedan laddade jag hem Medal of Honor:Spearhead, vilket verkade lovande, men inte ens på lägsta upplösningen och sämsta kvalitet fick jag det att bli spelbart. Behöver väl mer processor än min 450 Mhz.

Nu har jag som tur är en Nintendo GameCube vilket iofs känns som lillebror (och Macen i spelkonsolvärlden) brevid PS2 och Xbox, men det är iaf en kul leksak som gör en sak väldigt bra. Om bara det kunde komma lite balla racingspel...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-13 21:47

Köp lite kultur istället - köp en Super Nintendo eller Sega Mega Drive, billiga fina spel också

Fast då blir väl barnen mobbade i skolan

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-04-14 00:38

Hej Jonas.

Vad vill du?
Du har ju redan beställt "en riktig spel- och surf PC".
Är du besviken på att du inte lyckats som macprofet i hemmet?
Alla gör vi våra val och att köpa en PC är ju ett av många andra.
Jag kan hålla med din grabb att det inte finns ett lika stort utbud av spel till Macen.
Du skulle ju kunna köpa en Xbox eller dyl. till din son, häftigare än en speldator, och en Wintelmaskin till din hustru.
Då har ju alla det dom vill ha, för ett tag framåt. Snart kommer det nya spel och maskiner.

I min familj spelar nästan alla. Jag och mina 3 barn/ungdomar på Mac. Jag gillar Ghost Recon. Spelar ofta på internet. Vi skall DreamHack för 3:dje gången med våra Macar.
Om det inte går att hämta e-post på din mac måste det ju vara något fel på den.
Eller är det bara det att hon inte känner igen sig. En halvtimmes snabbkurs kan du väl ge henne.

Bevaka tråden