Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur planera en resa på en Sverigekarta?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2009-02-25 16:33

Jag har ett problem.
Skall planera ett antal resor i Sverige. Det är i princip alla sveriges län och kommuner utom VG-län, Halland, Skåne, Blekinge och Öland för där har jag redan varit.
De resorna planerade jag med en papperskarta. Då gjorde jag först en markering för resmålen och sedan var det bara att förbinda dem med ett streck.
Men nu funderar jag på om det kan gå att göra i datorn i stället. Observera att det inte är ett enda resmål utan flera i en kedja, ex vis 20 st/vecka.

För den del resmål har jag X+Y-kordinater.

Finns det något program man kan använda?

Vad vill du åstadkomma? Om det rör sig om ruttplanering och att få ut sträckorna så fungerar exempelvis Eniros sajt helt ok.

Google Earth är ett alternativ, om jag förstår dig rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-27 23:05
Ursprungligen av Striberger:

Google Earth är ett alternativ, om jag förstår dig rätt.

Att planera en sådan rutt är inte gjort på en pisskvart. Därför är Google Earth det bästa. Det har både routing och kan spara det du gjort till nästa kväll du har tid att drömma.

Lycka till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 17:21

eller googlemaps

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2009-02-26 22:29

Nej, de tjänster som ligger på nätet är inte bra för mitt ändamål.
Som jag skrev så söker jag en karta där jag kan nåla in olika platser, för att sedan binda samman dem för att hitta kortaste väg mellan dem.
Route 66 är ett program som jag har, funkar på 9.1 kan jag peta in ett huvudmål och sedan ange att jag vill åka dit via någon annan plats, då får jag en karta uppritad.
Men nu rör det sig om kanske 22 mål eller fler.
Hade hoppats att det fanns något program för detta.
Måste väl vara något för dem som sysslar med planering, ex vis handelsresande.

Kollat själv på en del sådana här och JUST NU finns det inget till Mac.
man får snällt köra ngn variant på emulering av PC och lägga på Windows XP.

Sedan finns det programvaror - som då är för XP, med allt vad det innebär.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-26 23:07

hitta.se har bättre karter än både eniro & google .. iaf per sattelit bilder med skärpa!!

Får köra varje "ben" för sig, ett i sänder .. man kan ju inte vara på 2 platser samtidigt?

Senast redigerat 2009-02-26 23:21
  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-26 23:15

hitta.se i din iPhone
Ladda ner vårt nya specialprogram och få hitta.se i din iPhone. Programmet hämtar du gratis från Apple's App Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 23:57

Finns lite vektor kartor att ladda ner om du använder illustrator för att planera resan.

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-27 00:08

Men då ser man vellan inte avstånd\körväg etc.. <automagist> mellan punkt A→B
En pappkarta, linjal, passare och kompass känns ju enklare

Finessen som trådskaparen ville ha var väl bl a att kunna jobba OFF-LINE.

Då ryker ju Eniro, Hitta och allt sånt.
Dessutom är de knöliga att göra ens två stopp på vägen med...
Gränssnitten är mögiga i båda fallen.

Det är en rätt komplicerad vetenskap och kräver mycket datorkapacitet att hitta den närmsta vägen att binda samman 22 resmål..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-02-27 19:50

Garmins karta Metroguide med Mapsource fixar det, men det är ju inte för Mac.

Dom har en programvara som heter Roadtrip, för Mac, som är ganska ny, om den fungerar på riktigt vet jag inte.

Ursprungligen av Mija:

Garmins karta Metroguide med Mapsource fixar det, men det är ju inte för Mac.

Dom har en programvara som heter Roadtrip, för Mac, som är ganska ny, om den fungerar på riktigt vet jag inte.

Kanske går köra ngn emulerings-tjosan (Parallells t ex), utbudet blir ju mkt större då.
Kan man sedan göra ruttplanering på Macen7PC'n och stoppa i en GPS med färdig rutt i bilen.

- Där har du en bra lösning, iaf enligt mig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-28 11:20
Ursprungligen av Mija:

Dom har en programvara som heter Roadtrip, för Mac, som är ganska ny, om den fungerar på riktigt vet jag inte.

Roadtrip fungerar på riktigt och jag tycker det är väldigt bra. I det programmet kan man lätt göra vad trådskaparen vill - offline. Men så kostar det ju en del pengar med kartor tyvärr..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-02-27 22:45

Mapsource är till för att planera på datorn och föra över till sin GPS (från Garmin). Men viktigt är att köpa kartorna på CD/DVD för att använda i dator och sen föra över till GPSen, den på minneskort går bara att använda i GPSen.

1
Bevaka tråden