Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backlit tangentbord som reservdel (Unibody MacBook)?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-02-25 15:47

Jag överväger att köpa en MacBook (Unibody). Jag har verkligen användning av bakgrundsbelyst tangentbord. Men den större hårddisken, snabbare processorn är verkligen absolut inte värda prisskillnaden...

Någon här som är Apple-återförsäljare med rätt att reparera kan säkerligen svara på;

1) Kan man montera ett backlit-tangentbord på en MacBook som inte hade det från början? (En extra sladd till moderkortet någonstans sannolikt?)

2) Vad kostar reservdelen som sådan (med det gamla som inbyte - har för mig att Apple kräver det i retur)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-25 16:33

Det är billigare att köpa den större modellen på en gång.
Nu är jag lite osäker på just hur det är i MacBooken, men risken är att det inte finns någon kontakt för bakgrunnsbelysningen på den mindre modellen, och då tilkommer kostnaden för ett logikkort också.

Sen kan man inte ta den gamla delen i inbyte/retur till Apple, då det inte är samma del man skickar tillbaka som den man beställde.

Det kostar någon stans mellan 3 och 4000 att byta tangentbordet till på en MacBook.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-26 21:29

jag älskar apples fantasipriser. jag bytte tangentbordet på min acer frän franskt till svenkt. kostade 500 kr.

Ursprungligen av depulse:

jag älskar apples fantasipriser. jag bytte tangentbordet på min acer frän franskt till svenkt. kostade 500 kr.

Om man nu kunde byta enbart tangentbordet på en MacBook Unibodu så vore det säkert inte speciellt dyrt. Men det kan man inte, tangentbordet sitter som en enhet i överdelen på datorn och i den delen sitter logikortet fastskruvat. Man måste alltså demontera hela datorn, och flytta logikkort, mm till ett nytt chassi, i princip. Har med designen av datorn att göra, inte priset på tangentbordet som sådant.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-03-06 14:31
Ursprungligen av William N:

Jag överväger att köpa en MacBook (Unibody). Jag har verkligen användning av bakgrundsbelyst tangentbord. Men den större hårddisken, snabbare processorn är verkligen absolut inte värda prisskillnaden...

Någon här som är Apple-återförsäljare med rätt att reparera kan säkerligen svara på;

1) Kan man montera ett backlit-tangentbord på en MacBook som inte hade det från början? (En extra sladd till moderkortet någonstans sannolikt?)

2) Vad kostar reservdelen som sådan (med det gamla som inbyte - har för mig att Apple kräver det i retur)

Ja det går. Logiken på 2.0 har en kontakt för backlight, däremot så kostar det dig minst 4000 kr med arbete då allt ska flyttas över till det nya top caset..

1
Bevaka tråden