Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med airport - ethernet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-02-25 09:27

Är en nybliven iMac-ägare sedan en vecka efter att ha använt PC i 18 år. Har ett trådlöst nätverk hemma som funkar bra via airport. Jag har en skrivare som ansluts via kabel - router in i ethernetingången på datorn och problemet är att när denna kabel sitter i kommer jag inte åt internet. Jag är övertygad om att det finns någon enkel lösning på detta men kommer inte på det själv. Kan någon hjälpa mig?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-25 12:45

Ehh, jag har inte riktigt säker på att jag förstår hur du har kopplat ditt nätverk. Stämmer det att du har anslutit din iMac både med trådlöst och med sladd? I sig borde inte det vara något problem då datorn sköter vägvalet (routing) av all nätverkstrafik åt dig. Har du lust att återkomma med lite mer tydlig och komplett beskrivning av hur du kopplat och hur du har ställt in din router, dator etc?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-02-25 17:31

Så här är det. Vi har ett trådlöst nätverk som gör att våra datorer kan komma ut på internet. Min iMac är inställd på att gå ut på detta nätverk via airport. Sedan har jag en skrivare m/stor som endast har ethernetanslutning. När jag ansluter denna skrivare till datorns ethernetanslutning så kan jag inte längre komma ut på det trådlösa nätverket - alltså inte ansluta till internet såvida jag inte plockar bort ethernetkabeln från datorn - då funkar internet hur bra som helst igen.

Finns det någon möjlighet att ha skrivaren uppkopplad via ethernetingången på datorn samtidigt som jag kan koppla upp mig på det trådlösa nätverket via airport.

Tacksam för alla förslag......

Vad har du får något som delar ut internetanslutningen? Om det är en router av något slag finns det förmodligen ethernetportar på den, och i så fall ska det gå och ansluta skrivaren till någon av dessa portar.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-02-25 19:02

Ja,men den routern står på en annan våning och jag vill undvika att dra 25 m kabel i huset.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-25 22:19

OK, du måste alltså konfigurera ett annat nätverk på din ethernetport (som inte får vara samma som det trådlösa). På den kommer bara din dator och din skrivare finnas. Här får du konfigurera IP-adresserna för din dator och skrivare manuellt. Nu kommer bara du att kunna skriva ut på den skrivaren. Är det var du önskar?

Annars kan du kör med Internet-delning vilket gör att både du och andra kommer åt skrivaren, men bara när din dator är påslagen. Det kan ju vara ett alternativ. En snarlik lösning är att du i det övre exemplet också väljer att dela utskrivaren. Du väljer.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-02-26 15:19

Har fått det att funka. Tack Frazze för hjälpen, du e en pärla.......

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-26 15:48

E 're nu man ska skriva: *rodnar*...

1
Bevaka tråden