Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det finns bara miniatyrer

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åre
  • 2008-07-30 14:55

Hej

Jag har haft massa strul med 08 som att bilder helt plötsligt saknas (ca3000 av 5000)
Efter att jag rotat och letat lite så upptäcker jag att iPhoto även har gjort om massa datum på bilderna. Men alla bilder verkar finnas på ett eller annat ställe...

Det stora problemet nu är att alla bilder helt plötsligt endast finns som miniatyrer på ca40-50K. Och då menar jag alla, i alla mappar. Öppnar jag upp bilden iphoto så är det bara pixligt.

Hur får jag tillbaka mina bilder???

Tack
Viktor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 08:21

Till att börja med berätta lite mer.

Syns dom inte i iPhoto, utan bara tumnaglar i dålig upplösning?
Har du bytt namn på din hemmapp (ett vanligt problem)
– Den som ser ut som ett hus
Kan du ha lagt den i papperskorgen?

Har du installerat några tredjepartsprogram?

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-31 08:54
Ursprungligen av Spago:

Hej

Jag har haft massa strul med 08 som att bilder helt plötsligt saknas (ca3000 av 5000)
Efter att jag rotat och letat lite så upptäcker jag att iPhoto även har gjort om massa datum på bilderna. Men alla bilder verkar finnas på ett eller annat ställe...

Det stora problemet nu är att alla bilder helt plötsligt endast finns som miniatyrer på ca40-50K. Och då menar jag alla, i alla mappar. Öppnar jag upp bilden iphoto så är det bara pixligt.

Hur får jag tillbaka mina bilder???

Tack
Viktor

Det låter som de bilder du hittat är iPhoto's tumnaglar som är genererade och inte dina riktiga bilder. Dina riktiga bilder och tumnaglarna ligger på olika ställen. Prova att söka efter namnet på någon bild (eller rättare sagt en del av namnet, sök t.ex. på 9994 om din bild heter IMG-9994.jpg eller liknande) och se om du inte hittar den högupplösta bilden. Du kan även prova att "visa fil i finder" (eller liknande) på bilder ifrån iPhoto för att se om du hittar bilden där.

Har du tur är det så att du bara letat på fel ställe, generellt brukar det vara bättre att manipulera/exportera/radera bilder/musikfiler osv från iLife-programmen och inte ifrån finder. Har man använt windows tidigare kan det vara lite ovant i början men man vänjer sig snabbt med att inte bry sig om filers placeringar i mappar utan låta programmen lösa detta åt en.

  • Medlem
  • Åre
  • 2008-07-31 08:59

De syns i iPhoto men endast som tumnaglar. När klickar på dem för att redigera eller titta på dom så ser jag att de är lågupplösta.
Jag har inget tredjepartsprogram installerat.
Hemmappen heter som den alltid har gjort.
Öppnar jag iphoto mappen i finder (genom att högerklicka och välja "visa innehåll" eller vad det står) så ser jag att alla bilder jag har endast är på 40-50K styck.

  • Medlem
  • Åre
  • 2008-07-31 09:03

Tack d99gnu, jag ska testa att söka efter namnet.
Jag har inte varit och rotat i iPhoto mappen tidigare fören jag upptäckte att det saknades massa bilder. Efter det tappade jag de högupplösta.
Får se hur det går i kväll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 12:18
Ursprungligen av Spago:

Det stora problemet nu är att alla bilder helt plötsligt endast finns som miniatyrer på ca40-50K. Och då menar jag alla, i alla mappar. Öppnar jag upp bilden iphoto så är det bara pixligt.

Menar du verkligen "mappar", eller menar du "album" eller "händelser" som det heter i iPhoto?

Hur har du ställt in iPhoto att göra vid import? Kopiera till sitt bibliotek eller inte?

  • Medlem
  • Åre
  • 2008-07-31 13:35

Jag har Kopiera objekt iklickad så att iPhoto kopierar till sitt biblotek.
Och det är mappar vi pratar om inte händelser eller album.

Samma sak har hänt mig för något år sedan. Att i-photo (utan att jag varit inne o pillat i Finder) plötsligt hade raderat alla "riktiga" bilder, och endast tumnaglarna är kvar. Segt sa räven. Jag försökte på allehanda sätt att få tillbaka bilderna, men ingen hjälp eller forum fungerade...

Miniatyrer i iPhoto

Jag har det omvända problemet: Originalbilderna ligger på CD och jag vill skapa bibliotek i iPhoto med miniatyrer men hittar inte hur man gör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-10 11:59
Ursprungligen av kjellingvar:

Jag har det omvända problemet: Originalbilderna ligger på CD och jag vill skapa bibliotek i iPhoto med miniatyrer men hittar inte hur man gör.

Går det inte att bara importera från CD? Jag kan ha fel men det borde väl gå att bara drag'n'droppa ifrån t.ex. finder fönstret in till iPhoto.

drag'n'drop

Jo, det går alldeles utmärkt men då kopieras fulla bilden och vill bara ha miniatyrer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-11 08:25

Jag gjorde ett automator workflow en gång för att skala ned (och skicka till min mobil) för bilder, det borde ju gå att göra.

Alternativt skulle du kunna importera dem (till fullstorlek) och sedan från iPhoto exportera _alla_ bilder till någon miniatyr-storlek du tycker är lämplig. Sedan tar du bort fullsize-korten och importerar de exporterade miniatyrerna.

Skulle det lösa ditt problem?

TACK! Jo det löste problemet men det känns ju som om det borde finnas en effektivare väg att skapa miniatyrer i momentet import till iPhoto. Finns det verkligen inte det?

Det visade sig bli en kortlivad lösning.

Jag har bränt mina egna bilder på CD och vill ha miniatyrer av bilderna i iPhoto som ett bibliotek för att kunna se dom och spåra dom till rätt CD. Jag hittar ingen funktion att göra miniatyrer i Importen men fick tipset att Exportera miniatyrer och kopiera in.

Problemet är bara att programmet oupphörligt frågar efter originalbilden oavsett om jag först kopierar från CD:n till en mapp utanför iPhoto eller direkt in i iPhoto. Jag klickar på Avbryt lika många ggr som antalet bilder. Sedan upprepas processen när jag kopierar in miniatyrerna.

Nån som vet vilken inställning jag missar. Inställningar/Avancerat/Kopiera objekt ... är ikryssat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-13 14:03

Efter du har exporterat miniatyrerna skall du radera bilderna från iPhoto (där de har kopplingar till en CD).

Därefter lägger du in miniatyrerna (på nytt), för iPhoto är detta att betrakta som original.

Ditt önskemål om att iPhoto skall säga något i stil med "Sätt in CD 3" tror jag kan bli svårt - men jag kan ha missförstått det hela?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-13 15:38

Jag vet inte om detta fungerar men du kan ju testa. Starta med ett tomt iPhoto-bibliotek. Kryssa UR att kopiera bilderna till biblioteket. Dra in bilderna från CD till iPhoto (dra dem till programikonen i docken).

Däremot tror inte heller jag att iPhoto kommer att kunna be dig "sätta in CD 3"... Du går nog lite utanför vad iPhoto är tänkt att kunna göra. (Varför ska du ha originalen på en massa CD och inte på en stor hårddisk, egentligen???)

Jag har hört att Apple Aperture kan göra det du vill. Kanske även Adobe Lightroom eller något annat program? (Jag har själv inte kört något av dem så jag vet inte säkert.)

Ok, jag skall pröva mig fram. Skälet är att jag har så många bilder att hårdisken på MacBooken inte räcker till. Och iPhoto ändå ligger där.

Någon tidigare i den här tråden klagade ju på det jag vill uppnå; att han bara hade miniatyrer men jag vill ha kvar mina originalbilder i full upplösning på CD-skivorna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 16:20
Ursprungligen av kjellingvar:

...Skälet är att jag har så många bilder att hårdisken på MacBooken inte räcker till.

Hur stor är din hårddisk? 160Gig? Då borde du ha mer än 100 gig foton för att inte få plats på din hårddisk, och detta skulle innebära att du har 100/0,64 > 150 CD-skivor med bilder (om du inte kör DVD).

Oavsett om du lyckas med vad du vill tycker jag 150 CD med bilder är ohanterligt. Då skulle jag mycket hellre antingen uppgradera den interna hårddisken i laptopen till en dubbelt så stor och ha biblioteket där, eller skaffa en extern hårddisk att ha fotobibliotek på.

Eventuellt skulle jag låta iPhoto hantera detta bibliotek, som det är byggt för. Då blir det mindre strul och alla bilder är sökbara och direkt åtkomliga.

Dessutom skulle jag skaffa ytterligare en extern hårddisk för backup, via Time Machine.

Man får ju snart 1000 GB hårddisk för under 1000 kronor....

Tack för alla förslag!

Mitt problem var att den frågade efter CD:n ideligen under kopieringen. Men nu har det löst sig och jag är inte riktigt säker på varför. Ett problem var att jag inte uppmärksammade att iPhotos egen papperskorg var "överfull". När jag slängde allt som låg där i två bibliotek och alla högupplösta bilder i "Bilder" efter all kopiering fram och tillbaka gick allt mycket lättare.

Jag kopierade från CD-skivorna till iPhoto, exporterade lågupplösta Miniatyrer till en mapp på skrivbordet, slängde de högupplösta och kopierade in Miniatyrerna. Sedan har jag kopierat CD-skivorna i sin helhet till min iPod (160 GB) eftersom det tillgängliga utrymmet på MacBooken just nu är 19 GB och 11 GB på en lös hårdisk som jag transporterar jobb på. Bilderna på iPoden väger just nu drygt 22 GB. iPhoto med högupplösta får alltså inte plats på datorn.

iPhoto är äntligen det uppslagsverk jag önskade; 5279 bilder f n, på datorn jag jobbar i.
Och originalen är i tryggt förvar på en iPod plus CD-skivorna.

1
Bevaka tråden