Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IP/DNS hjälp..

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-25 10:08

Hej.

Har problem att ansluta till internet när jag byter mellan olika nätverk. Hemma fungerar det bra, men sen när jag kommer till mitt jobb och reser så får jag en 192.x.x.x Ip adress (self assigned). Är sjukt dålig på det här men har fått förklarat för mig att det inte är en giltig IP. Ibland är det så att det enda som fungerar i internet väg är skype..

Vad kan jag göra, när den ligger på en 192... adress försöker jag trycka "förnya dhcp tilldelning" men får inte ngn ny ip för det..

Kör med OSX 10.5.6 på macbook pro.

Tack på förhand..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-25 11:21

Det låter lite som om du har blandat ihop lite... Det du skriver, 192.x.x.x, är en korrekt IPv4-adress för lokala (privata) nätverk. Vad däremot din bekant har berättat är när man får IPv4LL-adresser vilket du ser som 169.254.x.x i din dator. Märk väl att dom faktiskt fungerar alldeles utmärkt om man bara har valt det förfarandet, men allt som oftast är det bara en indikation på att du inte fick något svar från din DHCP-server.

Utan att ha en blekaste aning om hur din övriga miljö ser ut (det här är en indirekt uppmaning om att ge oss en mer utförlig beskrivning) så tror jag mer på att det handlar om att enbart dina DNS-inställningar är felaktiga. Du får se upp så att du inte har lagt in statiska IP-adresser för dina DNS-servrar i din Automatic-profil som då kommer att överrida (vad tusan heter det på svenska egentligen?) de automatiska inställningarna från din DHCP-server.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-25 13:34
Ursprungligen av frazze:

Det låter lite som om du har blandat ihop lite... Det du skriver, 192.x.x.x, är en korrekt IPv4-adress för lokala (privata) nätverk. Vad däremot din bekant har berättat är när man får IPv4LL-adresser vilket du ser som 169.254.x.x i din dator. Märk väl att dom faktiskt fungerar alldeles utmärkt om man bara har valt det förfarandet, men allt som oftast är det bara en indikation på att du inte fick något svar från din DHCP-server.

Utan att ha en blekaste aning om hur din övriga miljö ser ut (det här är en indirekt uppmaning om att ge oss en mer utförlig beskrivning) så tror jag mer på att det handlar om att enbart dina DNS-inställningar är felaktiga. Du får se upp så att du inte har lagt in statiska IP-adresser för dina DNS-servrar i din Automatic-profil som då kommer att överrida (vad tusan heter det på svenska egentligen?) de automatiska inställningarna från din DHCP-server.

Vet inte om man kan blanda ihop det när man fattar så lite som jag gör. Det gör det även lite mer problematiskt att förklara min setup. Hemma händer det när jag går mellan hemmet (airport express) och jobb (belkin setup), när jag reser (som just nu) händer det på vissa nätverk och andra inte. Men i alla fall..
Jag har säkert varit inne och ändrat IP i auto profilen, hur får man tillbaka den (profilen) som den va från början?

Tack för snabbt svar!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-25 13:54

Om du inte kan med ord förklara din setup kan du alltid göra skärmdumpar på fönstret för inställningarna när du är hemma, på jobbet och reser. Då du också säger att det händer på vissa nätverk, men inte alla, så får det mig att tro att du har olyckligtvis ändrat på någon inställning. Nätverk är ingen magi/woodoo/etc.

I korthet ska du nog köra med profilen Automatic och sedan ha valt Configure: Using DHCP. All annan form av egna/statiska inställningar ska du inte ha. Detta under förutsättning att alla dom basstationer/routrar som du kör mot är korrekt inställda. Med korrekt menar jag att dom har korrekta inställningar för DNS etc som sedan skickas ut till din dator via DHCP.

Jag kan alltså inte ge dig mer konkreta tips än så här då du inte ger mig mer information att gå på. Jag hoppas att du förstår mina möjligheter under dom förutsättningarna.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-25 22:50

Nä jag förstår att det inte är så lätt, tack för tålamodet.. När jag tittar nu så har jag inte ens kvar automatic profilen, har ett vagt minne av att det stog ngnstans att man skulle slänga den för att lösa problemen. Jag ligger alltså i en egentillverkad plats/profil.
Using DHCP
ipv4: 192.1681.10
delnätsmask: 255.255.255.0
router: 192.168.1.1
dns server: 192.168.1.1

Något annat jag ska ta med?

Som sagt händer det när jag är på mitt kontor eller reser på hotell, där jag inte riktigt kan kolla på router inställningar. I detta läget fungerar det just nu ( annars kan jag inte skriva ) men jag hoppar ut och in, ska kolla hur inställningarna ser ut nästa gång jag åker ut, om dom ändrats (?). Antar att det bästa vore att få tillbaka automatic profilen, för nu är den borta..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-26 09:59
Ursprungligen av blom:

När jag tittar nu så har jag inte ens kvar automatic profilen, har ett vagt minne av att det stog ngnstans att man skulle slänga den för att lösa problemen.

Det lät som en bra myt. Synd bara att du råkade ut för den. En profil i nätverksinställningar är bara en samling inställningar - inget annat. Och det används bara en profil i taget som du väljer själv utan att någon automatik är inkopplad. Att den kallas för Automatisk syftar bara på att alla inställningar inne i profilen ställs in/uppdateras automatiskt. Ja, kanske inte helt solklart.

Ursprungligen av blom:

Jag ligger alltså i en egentillverkad plats/profil.
Using DHCP
ipv4: 192.1681.10
delnätsmask: 255.255.255.0
router: 192.168.1.1
dns server: 192.168.1.1

Den här inte alls egentillverkad då den kör med DHCP. Jag kontrollfrågar att de fyra (4) inställningarna under Using DHCP inte är möjliga att ändra? (Har du valt Using DHCP så får du alla uppgifterna från DHCP-servern).

Ursprungligen av blom:

Något annat jag ska ta med?

Inget direkt som jag kan komma på. Möjligen skulle det bara att du bifogar skärmdumpar på fönstren i Systeminställningarna:

  • Starta med CMD-SHIFT-4

  • trycker på mellanslag för att välja fönstermoden

  • peka sedan på rätt fönster

  • Avslutar med vänster-mus-knapp

Jo, kan du berätta vad du har för inställningar under DNS. Du ska bara i enstaka undantagsfall skriva dit egna, annars ska du bara använda dom som kommer från DHCP-servern. Och dom känner du igen på att dom är något gråtonade och inte går att ta bort. Samma sak gäller sökdomäner i högra halvan.

Ursprungligen av blom:

Som sagt händer det när jag är på mitt kontor eller reser på hotell, där jag inte riktigt kan kolla på router inställningar. I detta läget fungerar det just nu ( annars kan jag inte skriva ) men jag hoppar ut och in, ska kolla hur inställningarna ser ut nästa gång jag åker ut, om dom ändrats (?). Antar att det bästa vore att få tillbaka automatic profilen, för nu är den borta..

Den får du enkelt tillbaka genom att göra en ny dom du kallar för Automatisk och ställer in alla värden till automatiskt. Observera att Mac OS X inte letar själv (automatiskt) efter någon profil med det namnet. Namngivningen är bara för att du som användare ska kunna skilja på dom.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-02-26 00:43

Får du en local-link address så sitter du bakom en NAT. Nat gör att inkommande trafik inte fungerar.
Tex P2P har svårt att fungera om båda sitter bakom NAT.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-26 10:04
Ursprungligen av pme:

Får du en local-link address så sitter du bakom en NAT. Nat gör att inkommande trafik inte fungerar.

Det finns ingen koppling mellan LL (Link Local) och NAT. Du kan sitta var du vill och välja att köra LL inom ett nätverk. I praktiken handlar det om att du låter alla ändpunkter välja sin egen IP-adress då det saknas en central funktion (DHCP-server) som tilldelar IP-adresser.

Ursprungligen av pme:

Tex P2P har svårt att fungera om båda sitter bakom NAT.

Det är däremot ett stort problem för P2P-tjänster. Initialt designades inte IPv4 för NAT:ade nätverk. Därav detta lilla tillkortakommande.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-03-02 02:45

Ahh nu förstår jag ang nätverksplatserna. Nu är jag på ett nytt nätverk och kan inte komma in. Jag provar med att skapa en ny nätverksplats, går in på TCP/IP som står på:
Konfigurera IPv4: Med DHCP
Konfigurera IPv6 Automatiskt

Jag trycker på Utför för att behålla inställniingarna automatiska, i status fältet så får Airport nu grön lampa men det står att Airport har en egentilldelad IP och kanske inte kan ansluta till internet (och det kan den inte).
Jag går in under TCP/IP och den står kvar på "Med DHCP", och har fått IPv4: 169.254.23.201 och Delnästsmask 255.255.0.0, se bild.

Under DNS fliken är rutorna tomma, står ingenting. Trycker jag på förnya dhcp så försvinner siffrorna en halv sekund för att återkomma oförändrade.

Ända andra inställningen jag hittar på dessa flikar är under Proxyservrar: Förbigår proxyinställningar för dessa värdar och domäner: *.local, 169.254/16

MVH / db

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-02 03:22

Du får ingen IP från DHCP servern. Det ip numret är inget nummer som datorn kan använda för att komma ut på internet. Starta om routern eller kolla om du får koppla upp dig till routern.

//Rob

1
Bevaka tråden