Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FC Express kompression?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur bra är FC express kompressionen?. I jämfört med Compression 3
Skillnad?...

Final Cut Express använder QuickTime för att hantera video. Med andra ord kan du komprimera med valfri codec, är någon speciell du tänker på?
Vad gäller batchkörningar av komprimering är nog inte FCE bästa alternativet.

Det jag tänkte på var hur kompr. kvalitet är hos FCE. om de duger bra som att göra till CD, DVD material osv. eller rekommenderas det att skaffa en FCS2 för där ingår det Compressor 3.

Hmm, vilken codec tänker du på när du äger film och CD?
Vilket utgångsmaterial har du? tror inte det blir någon skillnad direkt.

Hack i musiken på tidslinjen i Final Cut Express 4.0

När jag lägger ner musik på ljudspåret så får jag ett litet "hack" i musiken några sekunder in i låten, det gäller nästan alla låtar. Trodde först att det var så på 60-tals låtarna men när jag lägger upp musiken i "förtitten" låter det klockrent, spelar ingen roll vilket ljudspår jag lägger musiken på, samma problem. Någon som vet?:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 08:24
Ursprungligen av Mc Tommy:

När jag lägger ner musik på ljudspåret så får jag ett litet "hack" i musiken några sekunder in i låten, det gäller nästan alla låtar. Trodde först att det var så på 60-tals låtarna men när jag lägger upp musiken i "förtitten" låter det klockrent, spelar ingen roll vilket ljudspår jag lägger musiken på, samma problem. Någon som vet?:(

Jag hade samma typ av problem när jag använde MP3-musik i 44000 kHz men det försvann när jag konverterade musiken till 48000 kHz.

vad är det för format på ljudet? MP3, AIFF?

Hack i musiken på tidslinjen i Final Cut Express 4.0

Ursprungligen av Treasuremine:

vad är det för format på ljudet? MP3, AIFF?

MP3 fil, men jag gjorde ett expriment, tog iMovie till hjälp, la in musiken där i MP3 format som den var från början och sparade ner ljudfilen, hämtade sen upp den i Final Cut och la sen ner den på tidslinjen. KLOCKRENT ljud, så det verkar nåt mystiskt när Final Cut renderar musiken? Det gäller BARA MP3 filer men INTE alltid???

helt korrekt, MP3 är inget bra format för FCE eller FCP. En enkel variant är att använda QuickTime (Pro) för att konvertera till AIFF som är ett okomprimerat format. Att ha quicktime Pro har fördelar för anant också, kostar bara 29 dollar så det är en vettig investering, dessutom snabbare och smidigare än många andra varianter, inklusive iMovie eller iTunes som också kan konvertera ljud.

1
Bevaka tråden