Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbhotell - hur tusan gör man?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag ska göra en hemsida och har bokat ett domännamn. Nu måste jag även hitta ett webbhotell som är bra. Jag är helt tekniskt okunnig och fattar ingenting av alla konstiga bokstavskombinationer som står överallt
Snälla är det någon som kan hjälpa mig och förklara vad jag behöver för funktioner.

Jag är fotograf och journalist och kommer använda min hemsida dels för vanlig info om mitt företag och att lägga upp små bilder i marknadsföringssyfte. Jag vill också ha tillgång till att kunna lägga upp högupplösta bilder som kunder kan logga in för att hämta. Dessa sidor ska alltså vara dolda och kräva en inloggning för att komma åt.

Jag använder Mac sedan en månad tillbaka. Fungerar det med alla webbhotell.
Hur tusan gör jag och vad behöver jag. Hjälp!!

1. Gå in på one.com och köp 3GB paketet för 12kr/månaden. Hos one.com får du:

• fri trafik

• Obegränsat antal e-mailkonton

• Virus- och spam filter

• Bildgalleri

• kundservis 24/7 365 dagar om året
----
Jag vet att många föredrar loopia.se.., men nej!. Bara massa extra kostnad.
----
2. Sedan laddar du hem cyberduck.ch som är ett gratis FTP program för mac. Du kommer att lära dig grunderna efter bara några minuter.

3. Gör en enkel hemsida i iWeb eller använd dig utav one.com egna mallar. Där finns redan färdiga fotomallar.
----
Jag har själv ett 25GB webbhotell hos one och är mycket nöjd!
Om du planerar att ha flera domaner på samma server går det dock inte.

Rock on!

Jag rekommenderar också One.com.
De har dessutom en bra, snabb och trevlig kundservice.

Hmmm jag lyckades inte få kontakt med någon där?
På one alltså

Endas chat (Ingen kundservis via telefon): http://www.one.com/static/chat-requires-javascript.do

Svenskar finns på dagarna (8-20)

//Rasmus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-18 11:53

Jag har under nära på hela mitt web-liv använt Loopia. Efter deras e-mail krash i somras blev det bara sämre och sämre. Nu har jag flyttat iväg mina privata saker till one.com i väntan på att hitta en dedikerad alt vps som har snabb transfer.

Mailen kör jag nu endast genom Google apps och är otroligt nöjd med detta!

Så mitt tips, håll er borta från Loopia. De har visat annat än att vara proffsiga. Skickat fakturor som de inte ens ska få betalt. Krånglat som fan med hela bytet och dessutom ljugit en rätt upp i ansiktet när man ringt och sagt att det varit problem med mailen.

Jag har SurfTown. Funkar rätt bra tycker jag. Jag har en domän på cliche också, det är lite väl primitivt. Jag har haft Oderland, men det var dyrt och funkade inte bra; färdiginstallerad mjukvara innehöll scripts med säkerhetshål som de sedan skyllde på mig. Då lämnade jag dem.

Det finns ett amerikanska webhotell, vars namn undflyr mig, där man har obegränsat utrymme (!) och lågt pris.

Vad gäller ftp-program så finns det många att välja på. Jag har använt CyberDuck men försöker fasa ut det, det är långsamt och inte speciellt stabilt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-02-26 20:57
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har SurfTown. Funkar rätt bra tycker jag. Jag har en domän på cliche också, det är lite väl primitivt. Jag har haft Oderland, men det var dyrt och funkade inte bra; färdiginstallerad mjukvara innehöll scripts med säkerhetshål som de sedan skyllde på mig. Då lämnade jag dem.

Tänk så olika det kan vara. Jag hade Surftown, men till slut fungerade det så dåligt att jag var tvungen att byta. Jag bytte då till Oderland och där är jag kvar.

Ursprungligen av hugin:

Tänk så olika det kan vara. Jag hade Surftown, men till slut fungerade det så dåligt att jag var tvungen att byta. Jag bytte då till Oderland och där är jag kvar.

Det var inte så att det inte fungerade, men de hade inte en aning om grejerna de själva tillhandahöll och hade inte lust att lyssna. Ohjälpsam attityd. Deras upptid är bättre än SurfTown, SurfTown stannar lite då och då.

Äventyret på Oderland lämnar en del frågor. Jag fattar inte riktigt hur det kan vara ett allvarligt problem för Oderland att jag hade installerat ett phpBB (som de tillhandahöll), som inte hade några unika spamspärrar så det blev rätt nerspammat. Det tyckte de var så allvarligt att de hotade att stänga av mig - lite spam på ett forum som ingen använde i övrigt. Jag förstår inte riktigt hur det kan vara värre än ett vanligt phpBB med samma kod. Hur garderar man sig mot problem av det där slaget?

Jag slår ett slag för Binero. www.binero.se

Jag har en lång erfarenhet av Binero, www.binero.se, och jag kan rekommendera dom. Personligen upplevde jag det som otroligt bekvämt att tjänsten började fungera direkt, och att de har en otroligt bra och smidigt utvecklad kontrollpanel om du väljer en plats på deras FreeBSD/Linux-servrar.

Utrymmet på de olika tjänsterna är antingen 1GB eller 2GB. Om du behöver mer så lär det dock inte vara omöjligt att ta kontakt med Binero och hitta en lösning. Så låt inte det begränsa dig.

Gällande www.one.com så ska man vara medveten om att det inte finns något som innebär "fri trafik", vilket man sällan upplyser om. Trafik kostar, och One.com kan inte låta kunderna ha hur hög trafik som helst med de priser som man erbjuder. Då är det bättre med ett tydligt tak. Därför skulle jag _aldrig_ ens överväga en tjänst från ONE.com.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-02-25 17:47

När det gäller webhotell så har jag tidigare använt Loopia (som jag la av med för många år sedan) och sedan One (iofs helt ok men av någon anledning som jag tyvärr inte minns så avslutade jag mitt konto hos dem) och de senaste 3-4 åren har jag varit www.manufrog.com trogen. Kan inte pusha mycket nog för denna lilla pärla till webhotell, grym support, extremt prisvärt och enorm stabilitet.

Oavsett vad du väljer så lycka till, och visa oss gärna resultatet med ditt arbete

Ursprungligen av Mictur:

När det gäller webhotell så har jag tidigare använt Loopia (som jag la av med för många år sedan) och sedan One (iofs helt ok men av någon anledning som jag tyvärr inte minns så avslutade jag mitt konto hos dem) och de senaste 3-4 åren har jag varit www.manufrog.com trogen. Kan inte pusha mycket nog för denna lilla pärla till webhotell, grym support, extremt prisvärt och enorm stabilitet.

Oavsett vad du väljer så lycka till, och visa oss gärna resultatet med ditt arbete

Kan bara instämma. Manufrog är riktigt bra!

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-02-26 21:04
Ursprungligen av skruttan:

Hej!
Jag ska göra en hemsida och har bokat ett domännamn. Nu måste jag även hitta ett webbhotell som är bra. Jag är helt tekniskt okunnig och fattar ingenting av alla konstiga bokstavskombinationer som står överallt
Snälla är det någon som kan hjälpa mig och förklara vad jag behöver för funktioner.

Vad du behöver beror på hur din sida kommer vara uppbyggd. Ska du göra sidan själv, eller kommer du anlita någon annan att göra den?

Ursprungligen av skruttan:

Jag är fotograf och journalist och kommer använda min hemsida dels för vanlig info om mitt företag och att lägga upp små bilder i marknadsföringssyfte. Jag vill också ha tillgång till att kunna lägga upp högupplösta bilder som kunder kan logga in för att hämta. Dessa sidor ska alltså vara dolda och kräva en inloggning för att komma åt.

Det där är inga funktioner som du kommer att fixa själv (som det verkar), så du måste hitta något verktyg som har dessa funktioner och då får du kolla vad som krävs för de verktygen.

Ursprungligen av skruttan:

Jag använder Mac sedan en månad tillbaka. Fungerar det med alla webbhotell.
Hur tusan gör jag och vad behöver jag. Hjälp!!

Det finns ingen koppling mellan webbhotell och operativsystem. Du kan välja vilket som helst oavsett om du kör Mac, Windows eller Linux. Det som avgör valet är vilka funktioner du behöver, samt andra faktorer som t.ex. pris.

Ett tips om man inte känner sig helt hundra på "skapandeprocessen" är RapidWeaver, ett program om man vill ha ut ngt snabbt på nätet.

Kolla på http://www.realmacsoftware.com/

Det bygger på att man skapar en site med en "mall" och sedan kan man närsomhelst byta ut hela mallen. Inom mallen finns olika typer av sidor, Fotoalbum, Bloggsidor, Allmänt etc. Man kan även köpa Snyga mallar och pluginer till allt möjligt.

Det är enkelt, snabbt och kan passa mycket bra för småföretagare (som har 1000 andra saker att göra).

En sida, med kanske tre-fyra undersidor, ett fotoalbum med Flash-animering och lite till.. på en timma? baggis.
Har man texten redo i ngt annat dokument och kan klippa och klistra - så går det fort.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-05 19:21

Leta upp ett webbhotell här: http://www.pricereload.se/index.php/Webbhotell

klart

  • Medlem
  • Hörby
  • 2009-04-01 12:01

Ang. one.com är där någon s.k. "uppläggningsavgift"? somliga drar ju till med 500 kr för detta! Kan inte hitta för mycket info om webbhotellen på deras sida...

  • Oregistrerad
  • 2009-04-05 22:18
Ursprungligen av 2mac:

Ang. one.com är där någon s.k. "uppläggningsavgift"? somliga drar ju till med 500 kr för detta! Kan inte hitta för mycket info om webbhotellen på deras sida...

Om du tog mitt tips och kollade på http://www.pricereload.se/index.php/Webbhotell så hade du sett att one.com tar 115 Kr i startkostnad/uppläggningskostnad - kalla det var du vill.

I sverige är det fortfarande vanligt med startkostnad, då fler och fler webbhotell struntar i långa bindningstider (medan det i usa är nästan omöjligt att få kortare tider än 12 månader)

jag tänker sticka ut hakan och rekommendera dig att skaffa MobileMe och sen koppla din domän till din adress där. Inte det billigaste alternativet men enkelt att komma igång via iWeb om du har Ilife paketet alltså. Enkelt i Iweb att sätta upp flera "siter" och password skydda vissa men inte andra. Vill du ha allt billigt och enkelt så vet jag tyvärr inget bra alternativ. Lägg gärna upp länk till den sida du gör när du väl kommit så långt!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-07 23:17
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

jag tänker sticka ut hakan och rekommendera dig att skaffa MobileMe och sen koppla din domän till din adress där. Inte det billigaste alternativet men enkelt att komma igång via iWeb om du har Ilife paketet alltså. Enkelt i Iweb att sätta upp flera "siter" och password skydda vissa men inte andra. Vill du ha allt billigt och enkelt så vet jag tyvärr inget bra alternativ. Lägg gärna upp länk till den sida du gör när du väl kommit så långt!

är det inte mer som en vidarebefodring än en pekning? Jag kunde inte peka om min .se domän till mobileme sist jag provade :/

  • Medlem
  • Hörby
  • 2009-04-01 12:48

Såg nu det står "uppläggningsavgift SEK 115:-" antar att det gäller webbhotellen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 23:33

Det märks att hon är tjej, när man ser svarsfrekvensen på inlägget.

Med tanke på att hon nog inte kikat här sen sundsvall brann.

/Tangen

1
Bevaka tråden