Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfplatta från Apple närmar sig?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ryktessiten SpyMac rapporterar att Apple är på väg att lansera en så kallad Surplatta för konsumentmarknaden.
Rykten om Tablet-Macar eller surfplattor har cirkulerat på nätet, redan innan MacWorld Expot i januari. Under Expot påpekade Steve Jobs, gång på gång att detta år skulle komma att bli "the year of the laptop", och enligt SpyMac spelar en Apple-surfplatta en fundamental roll i det uttalandet.

Den än så länge namlösa produkten, väntas förses med en 8,5" bakgrundsbelyst TFT-skärm. För att kommunicera med omvärlden kommer surfplattan enligt SpyMac vara försedd med ett AirPort Extreme-chip. Målgruppen kommer att bli konsumentmarknaden, dvs. folk som vill ha rörligheten som en bärbar dator erbjuder, men som inte kräver samma prestanda.

SpyMac kan i dagsläget inte presentera de fullständiga tekinska specifikationerna, men de hävdar att målet är att batteritiden ska uppgå till minst 5 timmar. Inmatningen kommer att ske med en tryckkänslig bildskärm, och ett virtuellt tangetbord. En dockningsstation, med medföljande tangentbord och mus kommer att finnas som tillbehör.

Prototyperna som cirkulerar är byggda i svart plast, sägs bland annat vara försedda med IR-port. Enligt SpyMac är den infraröda porten endast till för internt bruk, under testningen av den nya produkten. Någon IR-port är inte att räkna med på surfplattan som kommer att massproduceras.

/M

Källa: SpyMac

Senast redigerat 2003-03-30 12:45

Det vore enligt mig ganska dumt att marknadsföra detta som en mobil surfplatta.. om den ska vara mobil så behöver man Airport, något som antagligen minskar den potentiella marknaden en hel del. Eller folk kanske köper plattan och en Airport samtidigt

  • Oregistrerad
  • 2003-03-29 21:43

värsta särskrivning jag sätt "en ligt"

SpyMac är även sajten som hårdlanserade iWalk med videofilmer och allt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Målgruppen kommer att bli konsumentmarknaden, dvs. folk som vill ha rörligheten som en bärbar dator erbjuder, men som inte kräver samma prestanda.

Ajajaj... Det låter som om Apple kan vara på väg att göra om en gammal miss: Att ge ut en Mac med usla prestanda bara för att få ner priset med nån hundralapp. Den ska väl troligtvis köra nån sorts OSX, och OSX kör man inte gärna på en G3 på 300 MHz utan vettig grafikprocessor och med mesigt med minne. Eller snackar vi iBook-prestanda? Hoppas, hoppas...

Ska "year of the notebook" betyda nånting så borde det komma minst två intressanta nyheter. Jag vet inte riktigt om 12" PB och "diskbänken" (17" PB) är så revolusionerande att "året" har börjat än. Visst, de är rätt häftiga, men åtminstone 12" är bara ett mellanting mellan saker som redan fanns.

  • Medlem
  • 2003-03-30 23:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
värsta särskrivning jag sätt "en ligt"

Vad har vi sagt om stenar i glashus?

Och den här "surfplattan" får förmodligen de allra sista G3 chippen i samband med att iBook blir G4.

Hoppas den blir BILLIG. Typ 5000 spänn. Jag vill ha en iaf.

Ciryon

Intressanta tankegångar finns att läsa på LoopRumors ikväll. De hävdar att surfplattan, kommer att bli mer än bara en surfplatta. Apples nya produkt sägs komma att bli en kusin till 3com's Audrey. Detta kommer bli en pryl med vars hjälp du kan surfa, lagra recept, skriva dagbok, styra stereon, läsa e-post, se på video osv... När du inte använder den, så går skärmsläckaren igång och produkten förvandlas till en elektronisk fotoram.

http://www.looprumors.com/

/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
SpyMac är även sajten som hårdlanserade iWalk med videofilmer och allt.

Glöm inte deras idé till Cuben... en helt svart gummiklädd box med alla funktioner trådlösa mm mm som man kunde stapla tillsammans med andra Cubes för att få olika funktioner

Be Inc here we go...

MacWhispers har en kontaktperson på en plastfabrik någonstans i Asien. Enligt kontakten på fabriken har de börjat tillverka plast-höljen till en okänd Appleprodukt. Detta rykte har vi hört tidigare, men idag släpptes ytterligare uppgifter om plast-höljet, som numera tillverkas i "stora volymer".

- Dimensionen är; 132mm hög, 188mm bred, och 24.6mm djup.

- Framsidan är helt öppen, med undantag av en 7.5mm bred ram.

- På ovansidan finns den en nersänkt öppning med dimensionen; 18mm x 106mm recessed well (no door). Nersänkningen är 7 mm djup, och försedd med 4 genomgående hål för kontakter.

- Undersidan är försedd med två öppningar. Den ena är 66 mm x 106 mm, ingen lucka är integrerad med höljet. Den andra med dimensionen 24mm x 66mm är försedd med en lucka.

- På höljets högra sida finns två små öppningar, varav den ena är rund meda den andra är rektaungulär.

MacWhispers källa, är enligt dem själva att lita på, källan har tydligen levererat sann information tidigare.

Jag bifogar en skiss av ovansående uppgifter.

Hela storyn finns hos MacWhispers

Mycket intressant. Om en sånhär Tablet skulle kunna köra Apple Remote Desktop klient skulle ju detta kunna bli the center of the digital home prylen!.. kunna sitta på terassen och säga till sin dator inne i huset att byta låt i iTunes, som sedan är kopplad till stereon i huset! Eller varför inte ställa upp en mac som en Divx/DVD spelare bredvid tv:n... sedan styra uppspleningen via ARD på Tableten!

  • Oregistrerad
  • 2003-04-05 15:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Vad har vi sagt om stenar i glashus?

Varför inte nåt liknande iNexus!

Länk till tidigare tråd om iNexus

Kanske så här?:

Haha, hur mycket sanning ligger det i den här bilden ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-08 19:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av cube_owner
[B]Haha, hur mycket sanning ligger det i den här bilden ?

Om nån tror att Apple skulle göra något så fult så borde den personen skämmas!

Jag undrar vad det där är egentligen...

iNexus? Kul med fungerande länkar.
http://w1.331.telia.com/~u33123658/iNexus_Rev2-small2.mov
hör inte till dom

Not Found
The requested URL /~u33123658/iNexus_Rev2-small2.mov was not found on this server.

finns en annan fil
iNexus_Rev2.mp4

Den laddar som en textfil i MSIE 5.2 . =P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-08 19:50

Jag tror att det är någon som med oss skämta aprilo.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sven-ErikOlsson
iNexus? Kul med fungerande länkar.
http://w1.331.telia.com/~u33123658/iNexus_Rev2-small2.mov
hör inte till dom

Not Found
The requested URL /~u33123658/iNexus_Rev2-small2.mov was not found on this server.

finns en annan fil
iNexus_Rev2.mp4

Den laddar som en textfil i MSIE 5.2 . =P

Beklagar!:rolleyes: Har inte mer än 10MB på Telia webbsida.
För nu har jag lagt upp en större iNexus på ca 8MB.
Originalet från danska sajten.
iNexus på 8MB
Den är inte sparad med "fast start" så ni måste ladda hela filmen innan den startar.

Vad säger ni om denna då ?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-11 21:10

Hela Tablet-conceptet är ju så sunkigt så man vill gråta. Vem vill gå runt med en dator i famnen? Läkare som går ronden?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-04-12 00:26

En sån där surfplatta är ju hur cool som helst. Precis som min gamla Newton, lite större bara. Jag beställer en direkt när (om) de kommer.

Hasse

Precis, detta är ett über grymt koncept.. släpper apple en ska jag lätt ha en... den perfekta makapären för att föra ner anteckningar i skolan... med "inkwell" blir detj u perfekt.. bara att skriva på skärmen och den fattar exakt min handstil!

Citat:

Skrevs ursprungligen av cube_owner
Vad säger ni om denna då ?

Den är ju skitsnygg!
Har du gjord det själv? Perfekt att ta med på fotosafari när minneskortet blir fullt istället för att släpa med sig PB.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Den är ju skitsnygg!
Har du gjord det själv? Perfekt att ta med på fotosafari när minneskortet blir fullt istället för att släpa med sig PB.

Nix, har inte gjort den själv. hittade den i ett forum på "appleinsider.com"... jävligt tuff ja, fast den är slående lik basen på 17" PB:n

1
Bevaka tråden