Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Världskrisen

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-12 22:27

Är lite nyfiken på om ni har råkat ut för den. Vad ni tycker om den och hur det kommer att utveckla sig. Allt på en hövlig och sansad nivå tack.

Tja, på min avdelning är vi idag 27

Snart är vi 7, som skall lära upp 20 nya som flyttas omkring inne i företaget.

Allt skit ni hör om Volvo - jag sitter mitt i det.

(Svenska Volvo då, INTE personbilssidan, den ägs av Ford)

En intressant aspekt av det hela

AB Volvo har en kassa med kosing i. Den kan användas till allt möjligt.

Volvocars - personbilssidan - All intjänade pengar hamnar i Detroit....
De har kaffepengar i sin kassakista...

Ingen tvekan om vilket företag man vill jobba i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-12 23:05

Antagligen har vi inte sett hela effekten av detta ännu.

  • Medlem
  • 2009-02-22 14:03
Ursprungligen av acke:

Antagligen har vi inte sett hela effekten av detta ännu.

No shit?!

Jag tror att krisen började knapra på mediebranchen för flera år sedan, så just vi kanske redan är förberedda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 15:32
Ursprungligen av Baron:

No shit?!

Jag tror att krisen började knapra på mediebranchen för flera år sedan, så just vi kanske redan är förberedda.

Haha, ja det var ju ett einstein-uttalande.
Menade mer att det kommer bli mycket sämre innan det ens stannar av. Vi är väl alltid förberedda? Känns som mediabranschen är den första att känna av upp och nedgångar.

Märker faktiskt inte av det alls. Vi har mer än någonsin att göra på jobbet, och fick precis in en stor investerare mitt i finanskrisen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-11-13 08:40

Halverat värde på mina Apple-aktier...

Företaget jag är delägare i skulle bli uppköpt för ca 600 miljoner...den dealen ligger nere för tillfället pga krisen...

Tror inte att vi har nått kulmen av krisen ännu men kan tänka mig att om ett par år är vi tillbaka på topp igen...fast då med en förhoppningsvis mer sansad finansmarknad...

Sansad finansmarknad? Jo visst det första två åren sedan får de dollartecken som pupiller igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 08:55
Ursprungligen av Kristofer:

Märker faktiskt inte av det alls. Vi har mer än någonsin att göra på jobbet, och fick precis in en stor investerare mitt i finanskrisen.

Samma här. Har mer och göra än någonsin. Men jag antar att krisen inte riktigt kommit till mediavärlden ännu.

Ursprungligen av lasselu:

Halverat värde på mina Apple-aktier...

Företaget jag är delägare i skulle bli uppköpt för ca 600 miljoner...den dealen ligger nere för tillfället pga krisen...

Tror inte att vi har nått kulmen av krisen ännu men kan tänka mig att om ett par år är vi tillbaka på topp igen...fast då med en förhoppningsvis mer sansad finansmarknad...

Jag känner för dig. Hoppas ni kan sälja förtaget när marknaden går upp igen. Hoppas att du blir riktigt rik då också.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-11-13 12:43
Ursprungligen av acke:

Jag känner för dig. Hoppas ni kan sälja förtaget när marknaden går upp igen. Hoppas att du blir riktigt rik då också.

Tackar...chansen är stor att affären blir av ändå, bara lite senare än vi hade tänkt oss...
Riktigt rik vet jag inte men någon procent av köpesumman ska det nog bli i alla fall...:)
Som tur är så är jag i en bransch där krisen inte påverkar företaget på annat vis...

Själv har jag en bostadsrätt vars lån skulle omskrivas den 2/9 2008... Iochmed krisen steg räntorna en hel del två veckor innan jag skulle skriva om dem och en vecka senare så sjönk dem - men då var mina lån redan satta för två år framöver!

Jag diggade inte läget, så jag har nu bytt bank, fått lägenheten värderad (den var värd ungefär 150% utav vad jag köpte den för och dessutom i kristider!) och fick schyssta avtal. Så jag har ju kommit lindrigt undan.

På mina arbeten är det ingen fara. Vi kommer alltid att behöva vara ett visst antal personer i receptionen och med tanke på att jag alltid jobbar ensam kan man inte direkt göra av med mig och låta receptionen stå tom
Hos Apple-återförsäljaren är jag bara extraanställd och förmodligen den första som ryker, men samtidigt säljer de som aldrig förr så jag kommer säkert få stanna.
På Bishops Arms i Helsingborg råder personalkris så jag är nog säker där med.

Skönt.

Förresten, fan vad dollarn har stigit på sistone. Had no clue.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-13 09:24

Lite mindre ordrar på jobb, men högre ordervärde, så det jämnar väl ut sig.

Privat har jag endast märkt att lånet på bostaden ökat några hundralappar.
Bankkontot är ovanligt välfyllt, nästan så det rinner över.

Finns överhuvudtaget ingen debatt omkring själva orsaken till krisen.. Alla tycker att det är bankernas girighet som har givit oss denna situationen.

Glöm aldrig att Clinton gick till val sista gången under parollen "every American should own their home". Det gick ut dekret till Fanny May och Freddie Mac att ta köpa risker från bankerna (sk sub-prime lån) vilket fick till följd att de banker som inte ville låna ut pengar till de människor som definitivt egentligen inte hade råd fick höga böter.

Alla i branschen var väldigt medvetna om att regeringen måste vara beredd att "baila" ut de institut som tvingades in,.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-06 21:22

Visst är det jobbigt för folk som blir arbetslösa men jag är starkt emot att Staten ska gå in med pengar för att köpa Volvo. Bygger de bilar som ingen vill köpa lär det väl inte ändra på sig även fast staten går in.
Däremot kan det vara intressant om staten plockar russinen ur Volvo och SAAB-kakan och sättar de på att forska fram nya tekniska saker som kan generera jobb i Sverige i framtiden.

Ursprungligen av acke:

Visst är det jobbigt för folk som blir arbetslösa men jag är starkt emot att Staten ska gå in med pengar för att köpa Volvo. Bygger de bilar som ingen vill köpa lär det väl inte ändra på sig även fast staten går in.
Däremot kan det vara intressant om staten plockar russinen ur Volvo och SAAB-kakan och sättar de på att forska fram nya tekniska saker som kan generera jobb i Sverige i framtiden.

Håller med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 20:24

Hur är det för alla nu? Själv sitter jag upptagen med jobbprojekt ett par månader till. Men inga nya är direkt på väg in.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-02-17 22:07

Ser fortsatt mörkt ut på företaget jag jobbar på, ca 60st av 130 har blivit avskedade och jag är en av dem. Taskigt läge att jobba i fordonsbranschen nu.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-02-17 23:03

Vi har nyanställt 4 personer i år på företaget där jag jobbar... ingen kris i sikte

Får väl reda på nästa vecka om jag blir "extremt långledig" efter semestern ungefär...

Känns ju jävligt bra när de säger "trevlig helg" på jobbet....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-22 00:21

Personligen: Halva mitt pensionssparande är borta. Surt, men jag ska ju inte ha pengarna nu så det är väl bara att beska med.
Jobbet: Företaget är inne i en "all time high" och vi anställer så mycket vi kan. Tyvärr har vi inge nytta av varslen i andra industrier då vi har behov av specialkompetens både i produktionen och på konstruktionsavdelningarna. Så jobbmässigt känner jag ingen oro.

Ursprungligen av Gunnar B:

Personligen: Halva mitt pensionssparande är borta. Surt, men jag ska ju inte ha pengarna nu så det är väl bara att beska med.
Jobbet: Företaget är inne i en "all time high" och vi anställer så mycket vi kan. Tyvärr har vi inge nytta av varslen i andra industrier då vi har behov av specialkompetens både i produktionen och på konstruktionsavdelningarna. Så jobbmässigt känner jag ingen oro.

Indrivningsbranschen ?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-22 13:32

Nix, ång- och gasturbiner

Har inte märkt mycket av det, men mitt företag jag jobbar på (och företagen vi samarbetar med) har omorganiserat ganska mycket till det sämre, sämre villkor och en del personer har sänkt sina löner.

Tror många företag skyller på finanskrisen bara för att kunna spara pengar, och det är för jävligt.

Förhoppningsvis så leder den till att företag som SAAB kommer att falla bort.

Möjligen att krisen försvårar för mig att komma i arbete vid sidan om mina statsvetenskapsstudier.

Se, lyssna, begrunda...

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/C0jDJ-wsMYI&color1=0..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/C0jDJ-wsMYI&color1=0..." type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-26 23:56
Ursprungligen av Goflorp:

Se, lyssna, begrunda...

Det värsta är att alla sitter och skrattar. Skojigt gjort javisst men det är allvar och alla självgoda svenska borde se detta. Alla självgoda svenska som sitter och gnäller och klagar hela veckan på sitt jobb på facebook, som bara längtar hem till hörnsoffan, chips och fredags underhållning. Skrämmande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-27 00:46

Mycket intressant tal det där.
Men vad ska man egentligen göra? Man är uppfostrad med all medvetenhet om enbart väst. Man är kanske inte så intresserad av politik alls, men kan naturligtvis inte undgå att engagera sig lite och veta en del om sin egen kultur. Och vår kultur består just nu nästan bara av väst. Hade det talats lika mycket i medierna om öst som om väst, hade vi vetat lika mycket om båda. Men nu gör det inte det och jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt min egen okunskap och mitt egna ointresse nu. Även fast jag ofta inser hur allvarligt detta är.

Själv påverkades jag också en hel del av krisen. Samtliga ca 200 pers som jobbade där jag jobbade påverkades på något sätt. Vi var t.ex. sju heltidsanställda säljare bara på min avdelning (det fanns åtta avdelningar). Nu finns bara tre av dem kvar, fast de har gått ner till 90-70 %. Resten blev deltidare eller fick gå.
Det kom helt enkelt nästan inga kunder. Avdelningen stod tom under långa perioder. De få som kom var oroliga för att köpa. Och av de få som köpte var det många som skulle delbetala men som inte var kreditgiltiga.

Ursprungligen av Rajje:

Mycket intressant tal det där.
Men vad ska man egentligen göra? Man är uppfostrad med all medvetenhet om enbart väst.

Man kan uppfostra nästa generation annorlunda.

Det var ett bra tal. Han äcklas nog lika mycket som jag utav media. Synd att inte alla gör det.

Ngn i Ansvarig ställning borde ju ta en kopp kaffe och prata med den här killen på regelbunden basis.

1
Bevaka tråden