Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med publicering av websida med iWeb till mobileme

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-02-25 07:36

Hejsan!

Är som Ni kanske sett i mina tidigare inlägg rätt ny vad gäller just macdatorer. Har sedan en tid varit stålt ägare till min macbook alu. Nu har jag dock stött på ett problem.

För några dagar sedan upptäckte jag iWeb. Tyckte det verkade grymt smidigt och lättarbetat och eftersom jag redan hade en domän och ett MobileMe konto tänkte jag testa att knåpa ihop en simpel hemsida. Började med att gå in på mobileme för att peka om mitt mobilemekonto till min domän www.millard.se. Då jag gjort detta kom det upp en text om att jag skulle logga in på mitt domänkonto och ändra/lägga till "CNAME" till web.mobile.me. Därefter skulle jag återvända till MobileMe och klicka på "Fortsätt". Efter lite googlande om vad CNAME var hittade jag det tillslut under loopias kontrollpanel. Skrev då in som jag skulle, sparade och återgick till MobileMe för att klicka på "Fortsätt". Allt verkade fungera som det skulle. Fick inga felmeddelanden.

Kastade mig över iWeb för att börja snickra ihop min första iWeb-sida. Efter någon timme hade jag lagt till ett par sidor, fixat ett galleri och lite annat. Nu var det väll bara att publicera?

Under inställningarna för publicering i iWeb valde jag att publicera på "MobileMe". Valde sedan ett namn till webbplatsen. På MobileMe-konto stod min epost jonas.millard@me.com och sedan min domän (www.millard.se). Klickade sedan på "Publicera Webbplats". Efter någon minut var publiceringen färdig och jag gick surfade in på min domän www.millard.se för att se hur det såg ut. Möttes dock av min gamla sida som legat där tidigare.

Kollade igenom inställningarna för att se om det kunde vara fel någonstanns. Kollade lite på loopia och där stod det att vissa ändringar kunde ta 24-48h att genomföras. Två dygn senare testade jag åter att publicera med hjälp av iWeb. Skillnaden nu var att när jag surfade in på min domän efter publiceringen så får jag upp texten "Address Not Found". Googlade lite till och efter en stund kollade jag upp om min sida blivit publicerad på mitt mobilemekonto vilket den hade. Surfade jag in på http://web.me.com/användarnamn/ finns sidan där. Dock vill jag att den ska finnas på www.millard.se vilket jag som sagt inte får att fungera.

Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-02-25 11:00

Jag hade också problem med detta först, men efter att ha ringt Loopia och pratat med supporten löste de problemet med MobileMe inställningarna utan att jag behövde fippla med något tekniskt

Mitt råd är alltså, ring support så löser de detta för dig.

Jag pekar om till MobileMe-sajter utan att göra någonting över huvud taget hos MobileMe - jag fixar det hos Loopia.
Sen är det så att - åtminstone Safari - cachar allt och vad man ser är gamla sajten som ligger i cache på datorn. Updatera sida hjälper föga - Empty Cashe och starta om Safari kan hjälpa.

sitter i samma båt just nu och jag kan inte via kontrollen ändra till CNAME web.me.com jag får detta meddelande

CNAME record ej tillåtet för denna domän.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-08-11 20:15

någon som har erfarenhet av detta och one.com.

För att kunna peka om en mobielme site till sin domän ska man enligt instruktioner ändra lägga till en CNAME för www.domän.com som påkar på web.me.com. Men när det är ändrat kommer jag bara till apples sida för mobileme, eller samma som man kommer till om man går in på web.me.com.

Jag har lagt till domänen under inställningar i mobielme också.

En parantes är att hos one.com måste jag deaktivera A record för www.domän.com för att kunna lägga till en CNAME för www.domän.com, men jag antar att det ska vara så eftersom det annars skulle finnas två records för samma dns.

1
Bevaka tråden