Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja språk för stavningskontroll

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
i mitt jobb skriver jag typ vartannat email på svenska och andra halvan på engelska.

Stavningsfunktionen i Mac OS X är riktigt bra då den stryker under orden med rött om den tycker de är felstavade. Det är kanon, men för mig betyder det att jag typ konstant har den inställt på fel språk och all min text är röd.

Jag vet hur man byter språk, högerklicka/stavning och grammatik/visa stavning och grammatik, slå om ordlistan till engelska/svenska.

Bara det att det är så jobbigt!

Finns det något snabbare sätt att göra det på, t.ex. få den funktionen uppe i menyn brevid klockan/ljud/bildskärms/etc kontrollen

Eller ännu bättre, fixa något macro så du kan koppla byta språk till någon tangent på keyboarden?

Det är bara aktuellt för mig att växla mellan svenska och engelska för stavningskontrollen.

Vore ytterst tacksam för hjälp!

Redigera - Stavning och grammatik - Visa Stavning och grammatik och välj Multilingual så borde det funka fint, då kollar den mot alla tillgängliga ordlistor.

Kan det va nåt?

Max

hmm då kör den alla ordlistor jag har installerat, det vill jag inte.

Finns för många felstavningar som är ett ord på något annat språk.
Speciellt nordiska.

Detta är jag också väldigt intresserad av, någon som kan dra igång denna diskussionen igen, tips och trix?

1
Bevaka tråden