Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Presentera text/bild på webbsida som bok

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Fick frågan idag vilka olika lösningar det finns för att producera något som liknar en bok på en webbsida. Det man vill ha är alltså bläddringsstruktur med vänster och höger sida uppslagen och sedan gärna lite snygga detaljer som tex hörn, sökning, bokmärken och en övergång när man bläddrar som liknar att man bläddrar i en bok och vänder papper.

Personen ifråga vill alltså presentera text och bild som hon skriver själv och sätter ihop på ett förhoppningsvis någorlunda lätt sätt och så blir det en "bok" på en webbsida.

Jag förstår förstås att man kan bygga helt från skratch i tex Flash, men det är inte riktigt aktuellt i det här fallet, något mera färdigt eftersöks.

För att visa två exempel, både Comfort och ToysRUs har sin katalog som en bok. Båda leverantörerna verkar kosta så mycket pengar att de inte ens skriver ut det på sin webbsite:

Comfort:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/default.aspx?paper=5090164871639,04316&startpage=1

(Leverantör av den är förmodligen: E-magin™ Produkter Leanback Sweden AB )

Toys'R'Us
TOYS JU08 SE ok

(Leverantör av den är förmodligen: Zmags - simplified e-Publishing - SE )

Några tips?

Uppgradera till InDesign CS4, lägg på "Page transitions" och exportera till Flash - klart!

Vansinning snygg blir det

Taz_1999: Frågan är lite större en så. Vad vill du få ut av detta? Jag har testat InDesigns tillägg och det blir rätt bra, men kräver lite väl mycket prestanda av klienten - beroende på innehållet.

Lösningar som E-magin och Zmags använder ju en PDF-fil som vanligtvis är samma som man skickar till tryckeriet. myPaper har oxå en lösning som heter myPaper Converter. De verkar ha kommit längst med ShareThis och sökindexering / sökoptimering för Google och statistik. Kolla in mypaper.se

E-magin är testade vi en gång, men texten blev kanting och allt känns rätt segt.

Men om det bara ska bläddras, sök lite på nätet efter gratislösningar eller testa InDesign!

Tjo!

Ledsen, glömde tacka för alla svar, så det gör jag nu. Tack!

Postade detta i en annan tråd också:

I dagens skörd med länkar och nyhetsbrev hittade jag detta: En tidning har producerats på 24 timmar, för detta användes en publishing-plattform som heter Issuu:

Issuu - You Publish (Massa exempel på den sidan på tidningar).

Man skickar dem ett dokument (en PDF av den färdiga-för-tryck-PDF-'en, eller Word eller Powerpoint), denna byggs om till ett online magazine med navigation, dvs bläddringsstruktur och sådant roligt. Man kan lägga in produkten på sin egen webbsida och på andra ställen (sociala nätverk). I gratis-varianten så finns det en sidopanel med reklam, i Pro-varianten som kostar pengar, så är den borta. Deras FAQ: Issuu - You Publish

Såg det hela på denna sida: Springwise newsletter | 1 July 2009
Siten för 24-timmars-tidningen: 24Hour Magazine

1
Bevaka tråden