Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streama från PC - Mac.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en PC med Windows Vista på där jag har tv-serier och dylikt på. I vardagsrummet har jag en Mac Mini kopplad till tvn. Kör Plex på den. jag har försökt alla möjliga olika inställningar utan att fått det att fungera.
Hur gör jag så att jag på Mac Minin kan se filerna på PCn och streama dem till vardagsrummet?

Är totalt värdelös när det gäller Mac så ni får mer än gärna förklara som om jag vore dum i huvudet.:">

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-23 21:21

måste du streama? kan du inte bara spela upp filerna på minin från nätverket?

Vad menar du? Att jag tar och laddar över filerna från PCn in i Macens hårddisk via nätnerket och sen ser på filmen?

Jag måste ju inte streama. Men jag vill då det är enklare. (om man nu får det att fungera)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-23 22:50

Om du delar ut mappen eller disken filerna ligger i på PCn.
Sedan kan du ansluta till servern via finder, antingen under "Nätverk" eller välja Gå -> Anslut till server...

Tänk på att du har rätt codec installerade, förslagsvis http://www.perian.org/
eller http://www.videolan.org/

Lycka till!

Jag har delat ut mappar på PCn men Macen kan inte hitta dem. Trycker på findern och sen på Gå. Sen trycker jag på anslut till server...sen trycker jag på bläddra. Kommer in i nätverket. Där står den i några sekunder och tänker sen kommer inget upp.

Vad gör jag för fel?:'(

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-24 00:25

om den inte hittas kan det vara enklare att använda ip-nummret.

skriv in smb://192.168.0.1 där du då skriver ip numret för pc'n

Hittade datorn nu...men ska man verkligen behöva göra så varje gång? Jag menar så fort jag får nytt IP vilket blir varje gång man startar om PCn...och ja, det är ju ofta för det är en PC.;) Då får jag gå in och leta upp den manuellt.
Sen syns Macen inte på PCn.:tveksam:

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-24 00:51

Windows fildelningsprotokoll SMB är inte gjort för att fungera på mac, däremot stöds det tack vara samba projektet. Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Samba_(programvara)

Samba kan aktiveras under Delning i Systeminställningar.
Tryck sedan på Avancerat under Fildelning.

Detta kanske gör att din dator kan hittas lättare. (detta gör macen synlig för PC'n). Däremot beror detta också på hur Windows datorn är inställd!

istället för IP-adressen kan du prova att skriva in windows datorns namn.

ex. smb://windowsdator

PCn hittar nu macen och jag kan göra vad jag vill på den från PCn. Men när jag är på Macen och ska göra saker med PCn, ja, då går det bara inte. Jag ser PCn och mapparna jag delat ut. Men när jag trycker på dem får jag ett felmeddelande. Vad kan det vara som felar?

Har gett alla behörigheter på mapparna.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2009-02-24 12:50

Vad säger felmeddelandet?

Ursprungligen av rixard:

Vad säger felmeddelandet?

Åtgärden kan inte slutföras eftersom originalobjektet till "Film" inte hittas.

har samma problem

Hej!

Hittade tråden och har samma problem, fast jag vill istället nå bilderna från PCn för att jobba med dom i macen!

Båda datorerna är anslutna till samma nätverk, i findern så hittar jag PCn och även mapparna jag delat ut (för mig är det G: och H:)

Men samma felmeddelande som ovan kommer när jag försöker klicka upp dom!

Tanken är att arbeta med Lightroom 3, ha alla bilderna i PCn (eftersom den har mer hårddisksplats) och lägga över projekten jag för stunden arbetar med till macens interna istället.

Det hade löst så mycket för mig och jag hade kapat av 2 timmar arbetstid i ren frustration över att slippa jobba med PC!:)

1
Bevaka tråden