Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safe boot

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har MacBook med OS 10.5
Lyckades kladda ned tangenbordet när jag åt och plötsligt strulade tangenterna och allt frös.
Vid uppstart startar den med Safe boot och jag kan inte logga in med lösenordet eftersom tangenterna inte skickar rätt tecken till lösenordsrutan.
Känns som moment 22.
Vad kan jag göra?

Jag gick in på gästkontot och lyckades konstatera att alla nedslag kommer som om SHIT alltid är nedtryckt. Det verkar ha blivit kortslutning där alltså.
Kan det räcka med en rejäl uttorkning?

Nu startar den inte längre med Safe boot, men det går fortfarande inte att ange adminlösenordet eftersom jag inte kommer åt de små bokstäverna som jag ju har i mitt adminlösenord.

Funkar allt som det ska med ett externt usb-tangentbord? I så fall kanske det räcker med att låta det torka och sedan försöka rengöra så gott det går.

Testade nyss och allt funkar precis som vanligt med externt keyboard.
Jag får väl låta den torka... eller är det omöjligt att rengöra på egen hand om man lyckas lossa tangentbordet?

Nädå, det brukar gå att ordna. Vet inte riktigt vad som är bäst att rengöra med, men isopropanol brukar ju funka till det mesta. Se bara till så att du inte tvättar bort smörjfettet som kan sitta på undersidan av en del stora tangenter.

Men jag behöver inte öppna upp något då?
Utan bara försöka rengöra direkt under tangenten?

Men den startar återigen i Safe boot.
Vad innebär det?

Läste om Safe boot och inser att det ju beror på att SHIFT är kortsluten.
Man startar tydligen i Safe boot med SHIFT nedtryckt...

Senast redigerat 2009-02-23 20:51

Torkade fint under natten och fungerar felfritt igen.
: )

Bäst är det om du tar isär tangentbordet så att du kommer åt kretskortet. Men du kan ju glädja dig åt att det löste sig på egen hand i stället

1
Bevaka tråden