Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fat på mac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-23 10:09

Jag har köpt en billig mp3-spelare (Zap). Kopplar villigt upp sig till min iMac, men den har en egenhet - den vill formateras i den uråldriga dos-standarden Fat 16.
Två frågor:
1. Skivverktyget har en möjlighet att formatera till Fat, men är det 16- eller 32-bitars. Vet någon?
2. Hur blir man kvitt macens .DS-filer när det behövs. Jag har prövat både Leopard cache cleaner och Mac Pilot - till ingen nytta.
Tacksam för tips

Frågan om DS-Store-filer har varit uppe många gånger redan, t.ex i den här tråden:
http://www.99.se/windows-pa-mac/255258-ta-bort-ds-store-filer-pa-extern-harddisk.html

Eventuell fortsättning på den diskussionen kan vi väl ta i den tråden.

/Mod

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-23 12:20
Ursprungligen av torjo:

Jag har köpt en billig mp3-spelare (Zap). Kopplar villigt upp sig till min iMac, men den har en egenhet - den vill formateras i den uråldriga dos-standarden Fat 16.

Jag förstår inte: Kan inte systemet läsa den som den är? Vad är det exakt som händer?

Jag förstår inte heller den första frågan.

Först säger du att den vill formateras som FAT16, och sedan frågar du om Macens FAT-formatering är 16 eller 32. Hur vet du då att den vill formateras som FAT16? Får du något meddelande om detta? Var i så fall?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-24 20:47

En oerhört kortfattad manual varnade för att formatera i något annat än Fat 16. Har att göra med spelarens 4 gigs begränsning. När text till inlagda filer började se ut som kinesiska skrivtecken och ingenting fungerade tog jag mp3-spelaren till min gamla Compac m Win 2K. Den formaterar till Fat 16 och sen dess har allt fungerat OK.
Kvarstår problemet med .DS-filerna som Zap:en inte begriper sig på. Men jag ser att den frågan finns i en annan tråd. Jag går dit. Tack för tipset.

TJ

Ja den spelaren vart ju billig om man räknar in alla timmar du lagt på att få den att fungera...

Om du lägger in en Köpes-annons kanske någon vänlig 99-are kan förbarma sig och sälja en beggad iPod billigt till dig!

1
Bevaka tråden