Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför fylls papperskorgen när jag kopplar in extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2009-02-22 00:06

Jag har sökt men ej hittat svar.

När jag kopplar in min Lacie hårddisk fylls papperskorgen på min iBook med filer från den externa disken. Mängder med filer...

Varför? Vad händer om jag tömmer papperskorgen med inkopplad hårddisk, försvinner de från Lacien?

Jag kör med OS 10.5.6.
Lacien är MS-DOS (FAT32).

När jag kopplar ur disken töms papperskorgen och allt blir som "vanligt" igen...

  • Medlem
  • 2009-02-22 00:11

När du kopplar in din externa disk fylls papperskorgen med det som är slängt från disken sedan papperskorgen tömdes senast.
Tömmer du papperskorgen försvinner filerna.

Hur tycker du att den annars skulle bete sig?

Varje enhet ("hårddisk") har ju sin egen soptunne-mapp, Trash.

Om du har ett minneskort t ex på 4GB. 2GB är foton. Du slänger dessa 2GB i soptunnan.
Soptunnan innehåller då 2GB. Du kan ju plocka ur dem ur tunnan om du vill.
Då måste de ju förvaras någonstans under tiden - alltså hamnar filerna i biblioteket /Trash på kortet.

Först när du tömmer papperskorgen raderas filerna och utrymmet är ledigt igen (du får dina 4 GB igen)

Enkelt uttryckt. Kopplar du in disken ser du biblioteket /Trash på din LaCie.
kopplar du ur disken har datorn ingen aning vad som finns i LaCie'ns /Trash

Om du dessutom använder LaCien på vissa andra operativsystem kan det finnas dolda .trash-mappar som inte syns i Mac OS X. Om man använder en hårddisk på olika datorer/operativsystem är det bra att ta för vana att tömma papperskorgen emellanåt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-22 00:34

Varje disk har sin egen "papperskorg" men du har bara en symbol för dem gemensamt. Så din papperskorgsikon visar den gemensamma statusen för samtliga anslutna diskar.

Papperskorgen är ju egentligen bara en mapp vilken som helst och när du lägger nått i den så ändrar du bara sökvägen. Det är bara när du väljer att tömma papperskorgen som sökvägen raderas (filen ligger kvar där den alltid har legat).

  • Medlem
  • 2009-02-22 11:01
Ursprungligen av Gunnar B:

Det är bara när du väljer att tömma papperskorgen som sökvägen raderas (filen ligger kvar där den alltid har legat).

... om man inte kör med säker tömning eller på annat sätt skriver över filen (för att fortsätta denna mycket utvecklade tråd ).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-22 13:38

Jo, men det är överkurs:)

1
Bevaka tråden