Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur återfår man batteriets hälsa?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 19:20

Köpte en Macbook Air igår på blocket och när jag installerade iStat så ser jag att batteriets hälsa är 95%.

Tjejens Macbook hade samma sak för ett tag sen men nu är den tillbaka till 100% hur får jag batteriet på min Air att må bra igen?

En kalibrering av batteriet kan påverka hur batteriets hälsa visas. Beskrivning finns på Apples hemsida. Sitter själv med en Air framför mig, 63 cykler, och 94% i hälsa. Så har jag inte på någon av mina andra MacBooks, dom står på 100% betydligt längre. Kanske beror på något annat?

  • Oregistrerad
  • 2009-02-21 19:57

Du kan testa att kalibrera batteriet:
http://support.apple.com/kb/HT1490

Jag köpte nytt batteri till min MacBook och konstaterade att kapaciteten från början låg högre än specade 100% vilket kan förklara att batteriet listats som 100% trots att den tappat från ursprunlig kapacitet.

Ursprungligen av Iphone77:

Du kan testa att kalibrera batteriet:
http://support.apple.com/kb/HT1490

Jag köpte nytt batteri till min MacBook och konstaterade att kapaciteten från början låg högre än specade 100% vilket kan förklara att batteriet listats som 100% trots att den tappat från ursprunlig kapacitet.

Kan ligga något i det! På min Alu MacBook med 11 cykler visar den faktiskt ett högre värde än vad som anses som ursprunglig värdet.

Ursprungligen av Iphone77:

Du kan testa att kalibrera batteriet:
http://support.apple.com/kb/HT1490

Jag köpte nytt batteri till min MacBook och konstaterade att kapaciteten från början låg högre än specade 100% vilket kan förklara att batteriet listats som 100% trots att den tappat från ursprunlig kapacitet.

Dock påverkar en kalibrering aldrig den verkliga batterikapaciteten annat än i starkt negativ riktning. Det enda som händer är att laddningsindikatorn blir mer i fas med batteriets verkliga kapacitet, så det är inget man ska ta till annat än i vissa undantagsfall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 19:59

Okej. Det kan nog stämma att det var på det sättet som tjejens macbook återfick sin hälsa. Fast det var omedvetet.

Får göra det sen när jag tröttnat på att leka med den

  • Oregistrerad
  • 2009-02-22 00:19

Starkt negativ riktning? Källa till det påståendet? Jag har sett många påståenden om motsatsen:

"You definitely need to calibrate it once every month. If you don't do so, the electrons in the battery will become stagnant faster and you'll lose capacity sooner than later. Apple has had this in their manuals for years and even has an iCal calendar you can download to tell you to do so. You're actually putting necessary load on the battery. "

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=2809150&postcount=28

Har du köpt en begegnad Air med ett batteri som ligger på 95% är det ju bara att gratulera.
Tycker du skall vara glad och nöjd och ANVÄNDA din Air istället.
batteriet verka ju må ypperligt bra.

Det var ngn tjomme här i en tråd brevid som undrade om man kunde ta ut ett nytt på garantin eftersom det visade 97%...

Kom igen när batteriet visar 57% eller nåt sånt. Då är det dags byta, prata garanti etc...

Samuel K har rätt i att ofta visar batterimätaren FEL, den behöver kalibreras ibland för att det skall stämma med vad som finns i batteriet och vad som uppges i systemet. Man får inte ett BÄTTRE batteri av detta, det flyter inte in mer energi i ditt batteri för att man utför en kalibrering.

För att göra en kalibrering skall man ladda ur det helt och hållet och då utsätter man det för lite slitage. Därför är det inte bra att göra detta i tid och otid.

"I negativ riktning" säger Samuel och jag tror han menar att säger ditt batteri 85% kvar och du kör en kalibrering så får man ofta svaret efter kalibreringen att det inte är mer än 67% ...
Efter vad jag förstått skall mätaren oftare visa för högt, än för lågt....

Har man en bärbar som står på skrivbordet så är det ingen dum idé att en gång i månaden låta den ladda ur batteriet, då håller det längre än att aldrig få urladdas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 10:42

Klart jag är nöjd! Detta var ingen klagomåls tråd.

Eftersom jag hade samma sak på tjejens Macbook men efter ett tag var den tillbaka på 100% så undrade jag vad som krävdes så jag kunde göra samma sak med Airen...

1
Bevaka tråden