Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Perfekt medialösning?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har funderat mycket över medialösningar i hemmet. Som det ser ut nu har jag en MacBook som är ansluten till internet trådlöst via en Airport Extreme. Till Airporten har jag en Lacie Porsche 320Gb hårddisk kopplad. Jag har även en AppleTV i vardagsrummet. Idag streamar jag alla filmer jag har, från Lacien via MacBooken till AppleTVn. Jag synkroniserar alla TV-serier jag har. När jag ska se på film innebär det att jag måste starta MacBooken, starta iTunes och aktivera hårddisken (som ligger i viloläge), annars hittar inte AppleTVn mina filmer.
Nu är det dags att köpa en ny hårddisk då min filmsamling börjar bli lite väl stor, då har jag även funderat på hur man kan göra det smidigare.
Mitt drömscenario är att komma innanför dörren, slänga sej i soffan och kolla på vad som helst via AppleTVn. Eftersom mitt bibliotek är för stort kan jag inte synkronisera alla filmer.
Finns det något sätt att streama filmerna utan att ha datorn igång? Jag tänker mej då att "ha iTunes" på samma hårddisk som mitt bibliotek som är kopplat till Extremen. Eller finns det något annat sätt att förkorta stegen jag skrev ovan?

Jag skulle också vilja ha tips om hårddiskar, helst som man kan seriekoppla, på minst 1 Tb.

Tacksam för alla tankar och funderingar!

Mvh Claes

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-22 00:27

När det gäller diskar har jag bra erfarenhet av Western Digital. Jag har två av deras My Book Essential på 1TB (USB) för masslagring och en Studio 750GB (FW400/800/USB) för TimeMachine.

Gunnar: Tack för svaret! Går det att seriekoppla diskarna? Låter de högt? Min airport (och nuvarande hårddisk) står på bordet nämligen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-22 13:37

Tyvärr ingen seriekoppling på USB, jag har ett USB-hub. Studion har två FW800 portar.
Ljudmässigt så låter de inte, åtminstone inte så mycket att jag hör det. Däremot vibrerar Studion när den står direkt på skrivbordet så att skrivbordskivan börjar låta. Det har jag löst genom att ställa den på två Scotch Brite svampar, hörs inte ett knäpp.

1
Bevaka tråden