Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify snor bandbredd

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-02-21 19:45

Har använt spotify nu ett tag och på sista tiden har jag märkt att min bredbandsanslutning blivit otroligt seg när jag använder spotify. Spotify använder ju P2P för att distrubiera musik.

Någon annan som märkt samma sak? Jag vet inte om det är något specifikt mac problem? Gör jag en netstat så ser det inte direkt trevligt ut...

Spotify beter sig hemskt illa. Inte konstigt att det är förbjudet på alla företag som vill ha lite säkerhet i sitt nät. Så visst har du rätt, det snor en massa i bandbredd.

  • Medlem
  • 2009-02-21 19:54

Nu fattar jag inte?! Om du strömmar musik in på 240 kbps påverkar det väl ditt nät oavsett teknik?

  • Oregistrerad
  • 2009-02-21 21:45
Ursprungligen av Baron:

Nu fattar jag inte?! Om du strömmar musik in på 240 kbps påverkar det väl ditt nät oavsett teknik?

Ja, fast 240kbit lär knappast påverka mina 26 Mbit in...

Däremot så strömmar den ju ut, och den snor all min bandbredd ut, runt 900k - vilket gör att TCP acc paket inte går igenom, vilket slöar ner min download också + allt annat. Spotify snor all min bandbredd.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-21 20:06

Spotify använder sig utav en BitTorrent-liknande teknik har jag för mig. Alltså så är det så att du streamar till andra från din egen cache.

  • Medlem
  • 2009-02-21 20:07

Som Studiox sade; P2P.

  • Medlem
  • 2009-02-21 22:02

Ok...

Det bästa man kan göra åt det är att dra ner storleken på chachen för att minimera mängden att streama ut.

...och kanske bara lyssna på sådan musik som ingen annan vill lyssna på?

  • Oregistrerad
  • 2009-02-22 16:47
Ursprungligen av saverman:

Det bästa man kan göra åt det är att dra ner storleken på chachen för att minimera mängden att streama ut.

...och kanske bara lyssna på sådan musik som ingen annan vill lyssna på?

Det var ett bra tips (Det första) - Nu använder den 2.9G av 10G vilket känns lite mycket. Tyvärr kan man inte göra den mindre än 1G

Ursprungligen av studiox:

Det var ett bra tips (Det första) - Nu använder den 2.9G av 10G vilket känns lite mycket. Tyvärr kan man inte göra den mindre än 1G

Det är därför hela Spotify kommer att gå om kull. Hur många vill dela på bandbredd hur mycket som helst. Se på ett företag med kanske 500 anställda. Om 10% kör Spotify så dör internetförbindelsen. Det är sinnessjukt dålig programvara anser jag.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-23 00:55
Ursprungligen av Sweet_112:

Det är därför hela Spotify kommer att gå om kull. Hur många vill dela på bandbredd hur mycket som helst. Se på ett företag med kanske 500 anställda. Om 10% kör Spotify så dör internetförbindelsen. Det är sinnessjukt dålig programvara anser jag.

Ja, jag kan inte göra annat än att hålla med om det sista. Jag har inga problem att dela med mig av min bandbredd för att lyssna på gratis musik, men att dom inte har någon möjlighet att begränsa bandbredden är ju bara idiotiskt. Det gör jag ju med all annan P2P annars går det ju inte att använda datorn till något annat under tiden.

Nu tror jag inte spotify kommer gå omkull för det, tror man det så har man nog inte varit med tillräckligt länge.

Ursprungligen av Sweet_112:

Det är därför hela Spotify kommer att gå om kull. Hur många vill dela på bandbredd hur mycket som helst. Se på ett företag med kanske 500 anställda. Om 10% kör Spotify så dör internetförbindelsen. Det är sinnessjukt dålig programvara anser jag.

Vi har c.a 70 Spotify-användare på en 10 Mbit-lina (Telia Pro-Lane). Eleverna använder Spotify i stor utsträckning under dagtid. Jag har inte märkt någon överdriven Spotify-trafik som dödar internetförbindelsen tack och lov.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-23 09:42

Hur mycket som pumpas ut beror väl på hur många som lyssnar på samma musik samtidigt?

Jag vet inte, men när jag spelar från Spotify så har jag nästan ingenting ut, enligt iStat. 0-5KB/s.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-23 10:55

Skulle vara intressant att veta vad det är för annan trafik som de drabbade spotify-användarna kör.

Ursprungligen av planB:

Skulle vara intressant att veta vad det är för annan trafik som de drabbade spotify-användarna kör.

Lite mail och web, fast tittar man på vad som tar plats idag så tar Spotify en massa plats. Jag vet flera nätverksadministratörer som förbjudit spotify. Då programmet fortfarande är en beta så kanske de rättar till det. Vad jag mest oroar mig för är att annat följer med mer än musik. Det går ju att krascha klienten ganska enkelt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-23 21:19

Jag förstår inte riktigt hur du/ni kan få så mycket uppströms.

Jag provade att streama U2s nya platta som Spotify tipsar om (jag kör premium och har ingen reklam, utan det är bara en notering i ena hörnet) och som det därför bör vara en hel del som lyssnar på.

netstat -al i terminalen ger en massa connections men jag har i stort sett ingen uppströmstrafik.

Ursprungligen av planB:

Jag förstår inte riktigt hur du/ni kan få så mycket uppströms.

Jag provade att streama U2s nya platta som Spotify tipsar om (jag kör premium och har ingen reklam, utan det är bara en notering i ena hörnet) och som det därför bör vara en hel del som lyssnar på.

netstat -al i terminalen ger en massa connections men jag har i stort sett ingen uppströmstrafik.

Jag vet faktiskt inte alls. Har skickat två frågor till Spotify för att få lite mer information om mjukvaran. Har fått noll svar, så klart.

Kör Spotify här hemma utan problem.

Däremot på ställen med mer än 30 användare så upplever jag att det går enormt mycket i vågor. Även med minsta nivån på chachen så blir det inte bra. Mellanpopulära låtar tycks dra en massa.

Ursprungligen av Sweet_112:

Mellanpopulära låtar tycks dra en massa.

Det låter logiskt. Ju färre som har låten i sin spellista, dvs i cache, ger färre möjliga "seeders" och borde därför dra mer trafik. I U2's fall kanske den var så väl "seedad" att alla användares uppkopplingar inte behövdes. Allt handlar om lastbalansering.

I mitt fall så har jag 70 st Spotify-användande tonårskids som går i högstadiet. Så det kanske innebär att de har så pass "generell" musiksmak att nätverket inte påverkas nämnvärt.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det låter logiskt. Ju färre som har låten i sin spellista, dvs i cache, ger färre möjliga "seeders" och borde därför dra mer trafik. I U2's fall kanske den var så väl "seedad" att alla användares uppkopplingar inte behövdes. Allt handlar om lastbalansering.

Precis, så ju fler som lyssnar på "top tio" låtar, ju bättre är det!

Jag förstår faktiskt inte hur en P2P lösning skall kunna användas på företag. Ur säkerthetssynpunkt så är det ju ett hål in på klienten. Streaming ifrån en säker källa är ju en sak, men att köra P2P känns inte bra.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-24 11:59
Ursprungligen av Sweet_112:

Precis, så ju fler som lyssnar på "top tio" låtar, ju bättre är det!

Jag förstår faktiskt inte hur en P2P lösning skall kunna användas på företag. Ur säkerthetssynpunkt så är det ju ett hål in på klienten. Streaming ifrån en säker källa är ju en sak, men att köra P2P känns inte bra.

Jag är själv IT chef och till min förvåning är det faktiskt ganska många företag som verkar tillåta spotify. Jag gör det inte, inte heller msn eller skype (som också använder P2P teknik och kan sno bandbredd då den är "supernod")

Nu är det iofs. spotify som öppnar upp, dvs det är utgående trafik. Har du en brandvägg så kommer aldrig inkommande trafik att accepteras om du inte har din brandvägg helt öppen (Då kan du lika väl ta bort den) Trafiken är också krypterad, men om den gick att knäcka så skulle det ju lätt gå att bygga en klient som "emulerar" spotify och man får direkt möjligheter att använda sårbarheter i spotify.

Man skulle också kunna distribuera falska spotify som använder samma portar och på så sätt sprida otyg.

Sånt bryr sig dock inte så många företag om, men rätt lås har man på dörren iaf, kan man hoppas.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-24 19:06
Ursprungligen av studiox:

Jag är själv IT chef och till min förvåning är det faktiskt ganska många företag som verkar tillåta spotify. Jag gör det inte, inte heller msn eller skype (som också använder P2P teknik och kan sno bandbredd då den är "supernod")

Vad är problemet? Betalar företag på GB eller?

Själv tycker jag det är härligt att sitta i en organisation där IT-folket inte lägger sig i någonting. Jag sitter glatt med en mac med adm-rättigheter och jorden har inte gått under för det.

Ursprungligen av planB:

Vad är problemet? Betalar företag på GB eller?

Själv tycker jag det är härligt att sitta i en organisation där IT-folket inte lägger sig i någonting. Jag sitter glatt med en mac med adm-rättigheter och jorden har inte gått under för det.

Företag brukar inte ta betalt per GB, men om du har en flaskhals, som en internetförbindelse är, så gäller det att ha så lite onödig trafik på den som möjligt. Att sitta och dela med sig trafik för musik, som i fallet med Spotify, är det som är onödigt. För vad är viktigast? Kommunikation som har affärsnytta eller kommunikation som snor bandbredd?

Det är ju frid och fröjd med det läget så länge användarna vet vad de gör. Fast om de får för sig att installera sådant som skadar datorn och nätverket, då är det en annan femma. Det är ofta efter nedbrott som en IT-Policy tas fram. Speciellt idag då allt fler kör OD/AD och det är lätt att fylla en server.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-27 00:21
Ursprungligen av planB:

Vad är problemet? Betalar företag på GB eller?

Själv tycker jag det är härligt att sitta i en organisation där IT-folket inte lägger sig i någonting. Jag sitter glatt med en mac med adm-rättigheter och jorden har inte gått under för det.

Nu kanske du sköter dig som gör att varken IT-avdelningen behöver prata med dig, eller tvärtom.

Men innan jag började så hade alla admin rättigheter, och på nästan varje dator var det en BT klient installerad, som kördes på kontorstid. Det är ju trevligt eftersom den tar all bandbredd som finns tillgängligt, och alla våra IP-sec förbindelser var omöjliga att använda, dvs. lokalkontoren kunde inte jobba. Tog mig en timme eller två att få tag i den jäveln.

Men sen kan man ju vända på det - Vad skulle du säga om IT avdelningen gick in och skrev dina mail åt dig, för dom tycker att dom skriver bättre än du? Om det nu är så bra som du säger så kanske det vore bättre om ni gjorde er av med it avdelningen då den uppenbarligen inte verkar behövas?

Ursprungligen av studiox:

Om det nu är så bra som du säger så kanske det vore bättre om ni gjorde er av med it avdelningen då den uppenbarligen inte verkar behövas?

Tycker det finns alldeles för många IT-avdelningar med samma attityd som du. Gör ditt jobb och få det användarna, företaget och skolan vill ha att fungera. Det är den odugliges metod att skära ner, begränsa och förbjuda.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Tycker det finns alldeles för många IT-avdelningar med samma attityd som du. Gör ditt jobb och få det användarna, företaget och skolan vill ha att fungera. Det är den odugliges metod att skära ner, begränsa och förbjuda.

Här tycker jag du tar oehört stora ord i din mun, tänk på vad du skriver nästa gång. Innan du skriver.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Tycker det finns alldeles för många IT-avdelningar med samma attityd som du. Gör ditt jobb och få det användarna, företaget och skolan vill ha att fungera. Det är den odugliges metod att skära ner, begränsa och förbjuda.

Det beror på vad som begränsats. Om ett program som Spotify sänker internetförbindelsen så att ingen kan kolla sin e-mail då är det problem. Sänks sen servern för att OD-användarna fyller servern med en massa saker som inte är arbetsrelaterade, då är det läge att begränsa. För alla företag har ju en uppgift, det är att vara produktiva.

Lägg sen till säkerhetsproblematiken.

Claes du brukar vara en klok man, men nu är vi helt oense.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-27 22:46
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Tycker det finns alldeles för många IT-avdelningar med samma attityd som du. Gör ditt jobb och få det användarna, företaget och skolan vill ha att fungera. Det är den odugliges metod att skära ner, begränsa och förbjuda.

Nu jobbar jag inte på någon skola, som tur är.

Men du vet tyvärr inte vad du pratar om. Vi har redan haft en tråd i ämnet här tidigare. Jag står för min åsikt.

Ursprungligen av studiox:

Nu jobbar jag inte på någon skola, som tur är.

Men du vet tyvärr inte vad du pratar om. Vi har redan haft en tråd i ämnet här tidigare. Jag står för min åsikt.

Var är den tråden? Blir nyfiken!

Ursprungligen av studiox:

Jag är själv IT chef och till min förvåning är det faktiskt ganska många företag som verkar tillåta spotify. Jag gör det inte, inte heller msn eller skype (som också använder P2P teknik och kan sno bandbredd då den är "supernod")

Nu är det iofs. spotify som öppnar upp, dvs det är utgående trafik. Har du en brandvägg så kommer aldrig inkommande trafik att accepteras om du inte har din brandvägg helt öppen (Då kan du lika väl ta bort den) Trafiken är också krypterad, men om den gick att knäcka så skulle det ju lätt gå att bygga en klient som "emulerar" spotify och man får direkt möjligheter att använda sårbarheter i spotify.

Man skulle också kunna distribuera falska spotify som använder samma portar och på så sätt sprida otyg.

Sånt bryr sig dock inte så många företag om, men rätt lås har man på dörren iaf, kan man hoppas.

Nu när det finns ett gäng som knäckt klienten så är det ju en sann säkerhetsrisk.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-24 02:06
Ursprungligen av planB:

Jag förstår inte riktigt hur du/ni kan få så mycket uppströms.

Jag provade att streama U2s nya platta som Spotify tipsar om (jag kör premium och har ingen reklam, utan det är bara en notering i ena hörnet) och som det därför bör vara en hel del som lyssnar på.

netstat -al i terminalen ger en massa connections men jag har i stort sett ingen uppströmstrafik.

Det handlar ju inte vad DU lyssnar på just NU utan vad du HAR lyssnat på. På min bärbara hade jag runt 3G cache och på min hemmadator närmare 10G. Även om jag lyssnar på U2 så kanske inte andra gör det, men har jag lyssnat på låten bara en endaste liten gång så ligger den ju i mitt cache och andra bredbandslymlar kan streama den från mitt cache.

Jag hade runt 200 connections när det var som värst och spotify tog runt 800k i upload, vilket är alldeles för mycket på en DSL lina. För att inte tala om att datorn blir långsammare då TCP/IP stacken ska hålla alla paket i minnet så dom routas rätt.

Bevaka tråden