Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska man tyda "Aktivitetskontroll" ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon förklara innehållet i bilden, det jag funderar över är vad "RSIZE" samt "VSIZE" är för något. Kan man se det som att Safari är den av de 4 webbläsarna som använder mest minne? Till saken ska sägas att alla 4 webbläsarna är inne på samma sida. Vad menas med "Tråd" där Safari får 12 medan Opera endast 4:a.

Mvh - Olle@mac

Det här blir väldigt generellt eftersom jag inte är expert.

Tråd = Thread = Slingor genom processorn.

CPU'n har ett antal trådar den kan fördela. Program kan få tillgång till olika många beroende på hur beräkningsintensivt det är.

det går säkert läsa en del på Wikipedia om det här.

RSize och VSize vete fasen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-04 21:34

Vsize = virtual size?
Rsize = real size?

  • Medlem
  • 2008-12-04 21:41

Verkligt resp virtuellt minne.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-21 17:02

Men då undrar jag: den mängd virtuellt minne som rapporteras, är det det allokerat på hårddisken så att det tar upp plats, eller är det vad OS X kan tillåta programmet att använda totalt? Man funderar ju lite när varje process har uppemot 1000 MB i VSIZE enligt Aktivitetskontroll...

Ursprungligen av Chthon:

Men då undrar jag: den mängd virtuellt minne som rapporteras, är det det allokerat på hårddisken så att det tar upp plats, eller är det vad OS X kan tillåta programmet att använda totalt? Man funderar ju lite när varje process har uppemot 1000 MB i VSIZE enligt Aktivitetskontroll...

VSIZE är processens totala adressrymd, vilket inkluderar bland annat delat minne, inmappade filer och kodbibliotek. Det har ingen praktisk betydelse och står inte för hur mycket minnesdata som är lagrat på disk, om än något är det. Om du vill se hur mycket som är allokerat på disk kan du öppna ett terminalfönster och skriva "ls -h /var/vm" så listas ett par filer och dess storlek.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-21 18:09

Ah, tackar!

1
Bevaka tråden