Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man quicktime player till default för mp3?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 21:04

Jag undrar hur man kan ställa in så att mp3 filer som hämtas i safari öppnas i quicktime player i stället för itunes. Som det är nu läggs varenda skräpfil man laddar ner från forum mm i mitt itunes bibliotek, och så får man sitta och vänta på att itunes öppnas för att sedan kasta, "är du säker på att du vill flytta filen till papperskorgen" osv...:mad:

Om man ctrl clickar på filer så kan man ju välja "öppna med" och i fallet med mp3 står ju itunes som förvalt, var någonstans ändrar jag detta?

Senast redigerat 2007-06-27 21:33

Markera en mp3-fil i Finder, välj "Visa info" (kommando-i) och gå ner till "Öppna med", där väljer du Quicktime Player och sen trycker du på knappen "Ändra alla..." för att ändra för alla mp3-filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 22:45

Tack!

Helt underbart:D

Jag tänkte först skriva något om att söka före man frågar - för tro mig det har varit uppe många gånger - men sen tänkte jag "va f... lika bra att hjälpa killen istället"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 13:10

Hehe, jag sökte och jag fann! Var på väg att bli galen när jag försökte spela .m4v filer med QT. Högerklickade, öppna med, valde QT, bockade för "öppna alltid med detta program" men likförbaskat öppnades filerna med iTunes. Men nu vet jag vilken väg Apple tänkte för oss! Halleluja!

Sedan kan man ju alltid - för en snabb provlyssning - bara markera filen i Finders kolumnläge och trycka på play. Funkar även för video.

Ursprungligen av johan_tanying:

Sedan kan man ju alltid - för en snabb provlyssning - bara markera filen i Finders kolumnläge och trycka på play. Funkar även för video.

Eller bara trycka mellanslag (Quick Look).

1
Bevaka tråden