Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur köra Automator workflow från Filemaker?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur aktiverar jag ett Automator workflow från Filemaker med ett manus?

Jag arbetar i Filemaker Pro Adv 10

Tacksam för hjälp.

Du kan antingen spara ditt workflow som ett program och sedan köra det med ett Applescript (det finns ett manussteg - utför Applescript).

Eller så gör du om ditt workflow till ett Applescript och så använder du manussteget jag just nämnde.

Kan du applescript?

Hej, tack för snabbt svar, det uppskattas alltid.

Nä du har rätt jag är inte så hemma i Apple Script.

Är det något du kan hjälpa mig med?

Börja med att öppna ditt arbetsflöde. Arkiv > Spara som "Mitt fiffiga arbetsflöde" på tex skrivbordet, eller i programmappen. Var mycket noga med att välja "Program" i menyn för "Filformat" i spara-dialogen. Annars funkar förstås inte kommande steg. Ett program är något som körs när man dubbelklickar på det, ett arbetsflöde är ett dokument för programmet Automator och öppnar programmet Automator och då måste man själv klicka på Kör. Men ett arbetsflöde sparat som ett program kommer att köra hela arbetsflödet så fort man dubbelklickar eller öppnar det.

Öppna FM-databasen, skapa ett nytt manus (eller lägg till i ett manus du redan har), steget "Utför Applescript". Det ligger långt ner under kategorin "Övrigt".

Scriptet kan vara tex detta:

tell application "Mitt fiffiga arbetsflöde"

activate

end tell

När du trycker på OK så kommer datorn att fråga vilket program du menar, välj namnet eller bläddra och peka på programfilen för ditt arbetsflöde.

Klart.

Läs gärna denna tråd också:

http://www.99.se/apple-programvara/243321-aldrig-provat-automator-haer-aer-ett-exempel-introduktion.html

Lycka till!

Ha, det funkade direkt, helt klockrent. Nästan för enkelt

Maila mig din fysiska adress så skickar jag dig något kul som tack för hjälpen.

Helt klart skall jag kolla närmare på Applescript.

Jag är alltså ingen programmerare utan jag arbetar nästan endast med trycksaksproduktion och projektledning för olika webbprojekt där jag hyr in olika resurser.

Jag har byggt en projektdatabas i FIleMaker Pro Adv. Där finns all information om alla projekt. Jag kan automatgenerera mail automatisk fylls i med information om respektive projekt. T ex korrektur som skall skickas iväg. Här finns de på flera språk. Mail som skall skickas med filer till tidningar, kunder, tidskrifter osv. Från projektet genererar jag också filnamn med unika projektnummer så allt sparas på ett strukturerat sätt så allt blir lätta att hitta.

Jag sparar in massor med tid på att automatisera moment som är återkommande plus att man minimerar möjligheterna för fel.

Kul som attan

Men den största vinsten var när jag för ca 1 år sedan gick över helt till Mac. Bara genom övergången har jag blivit minst 25% effektivare. Det gick ju nästan inte ett dygn utan att något strulade i Vista, hela tiden så kändes det osäkert att arbeta. Med Macen har jag också blivit en mer harmonisk människa.

Nu tjatar mina barn om att de också vill ha Mac

Än en gång tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden