Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minns du när man använde mobiltelefonen just för att ringa?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-20 20:54

Minns ni när man för första gången kunde gå runt varsom helst och ringa till vem man ville? Jag minns känslan av frihet och mobilitet. Haha.

Bifogar en bild på en av de första mobiltelefonerna - Mobira Cityman...

Fler nostalgi-trippar kan ses på http://www.vintagemobilephones.com

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-02-20 21:14

Jag kom ihåg min första mobiltelefon, det var en Motorola MicroTac från tidigt 90-tal utan just några fler möjligheter än att ringa, ingen möjlighet till SMS m.m.

.. och StarTac. Bevare mig väl, vilket jäkla skräp (redan då). Bra var det inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-20 23:11
Ursprungligen av joakimo:

Jag kom ihåg min första mobiltelefon, det var en Motorola MicroTac från tidigt 90-tal utan just några fler möjligheter än att ringa, ingen möjlighet till SMS m.m.

Ja, den minns jag också. Hehe. Min första var någon modell från Siemens. CD10-nånting tror jag den hette.

Ursprungligen av Snabeldrake:

.. och StarTac. Bevare mig väl, vilket jäkla skräp (redan då). Bra var det inte.

Hehe, kommer ihåg att StarTac var dåtidens "företagsmobil".

StarTac var säkert bra för många men jag vill minnas att telefonens passform mot batteriet inte var den bästa. Jämt glapp!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-20 23:55

Med min första mobiltelefon, NMT-taxa och abonnemang fick jag lära mig att inte prata som om det inte kostade något och att allt skulle betalas i efterskott. Det tog närmare tio år innan jag vågade skaffa abonnemang igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 20:00

Min första var en Nokia 5110 1998 för att sedan 2000 byta till en 6110. Sedan hade jag en 6210 och slutligen en 6280 som jag fortfarande drar runt med när jag inte har en jobb iPhone.

När nästa iPhone kommer så kommer jag byta direkt och aldrig titta tillbaka.

http://goflorp.blogspot.com/2007/12/lngdpinkarklubben.html

Bild en bit ner på min första lur; Siemens NT 910 ...
Höll för slagsmål och att tappas bort i skogen...
Bara batteriet till den tar upp mer yta än vad en hel mobil gör idag, och det vägde säkert tio ggr mer än vad en mobl gör idag...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-22 20:31

Kommer ihåg att man också var tvungen att veta var personen man ville ringa upp befann sig. Telefonisten var tvungen att söka på rätt sändare liksom. Så fick man en ledig kanal som man fick logga in på (fast så hette det ju inte) och använda vid samtalet. Man kunde också gå in på någon annan kanal och lyssna på det samtal som fördes där. Herregud vad jag är gammal!

Ursprungligen av Eva:

Kommer ihåg att man också var tvungen att veta var personen man ville ringa upp befann sig. Telefonisten var tvungen att söka på rätt sändare liksom. Så fick man en ledig kanal som man fick logga in på (fast så hette det ju inte) och använda vid samtalet. Man kunde också gå in på någon annan kanal och lyssna på det samtal som fördes där. Herregud vad jag är gammal!

Men hej tjejen! Länge sedan. Underbart att se dig igen!

Kommer ihåg när kompisen satt med sin gamla bilstereo och lyckades få in ngn spegelfrekvens från NMT när han satt på färjan ut till Hönö...
Han hade det som hobby. Lyssna på gubbarna som ringde SPP *

Farsan hade en gammal svartvit TV och om man rattade på kanalväljaren fick man in Polisen! De låg på 79MHz kommer jag ihåg...

* Den peak i "antal samtal" som varje operatör ser på eftermiddagen benämns lite slarvigt för "SPP" (Sätt på Potatisen älskling)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-22 20:45
Ursprungligen av Goflorp:

Men hej tjejen! Länge sedan. Underbart att se dig igen!

Å, tack- så glad jag blir!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 20:47
Ursprungligen av Eva:

Å, tack- så glad jag blir!

Välkommen, det var länge sedan man såg dig - du har varit saknad

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-22 20:51
Ursprungligen av Tangen:

Välkommen, det var länge sedan man såg dig - du har varit saknad

Ännu mera glad, vad ni är gulliga!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-23 09:24

Numera kan jag sakna enkelheten som dessa gamla mobiltelefoner hade. Att kunna ringa och lite längre fram, möjlighet att skicka textmeddelanden. Displayn var kontrastfull, dock inte så stor men det räckte fint. Och knappsatsen var tydlig med stora knappar. Största nackdelen förr var batteritid och mottagningen. Annars var det en härlig tid!

Doro tillverkar en del "enkla" telefoner.
Köpt en till farsan bl a... han är jättenöjd..

http://www.doro.com/global/businessunit/doroCare/Product?c=13000&p=330GSM

(sidan renderas som skit i FF för Mac)

Senast redigerat 2009-02-23 10:33
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-23 11:06
Ursprungligen av Goflorp:

Doro tillverkar en del "enkla" telefoner.
Köpt en till farsan bl a... han är jättenöjd..

http://www.doro.com/global/businessunit/doroCare/Product?c=13000&p=330GSM

(sidan renderas som skit i FF för Mac)

Ja, dessa verkar nimma. Tänkte köpa någon av dem till mamma när hennes nuvarande går sönder eller att hon känner att hon vill ha en ny. Kanske ska man skaffa sig en sådan just för att "go back to basic"

1
Bevaka tråden