Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur uppdatera en PowerMac G4?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-02-20 15:03

Hejsan!
Jag har precis kommit över en gammal PowerMac G4, med följande konfiguration:
Power Mac G4
PowerPC G4 (11.3)
533 Mhz
3x 128 Mb minne
40Gb hårddisk

Jag vill att den ska klara av följande:
1. Fungera som filserver, så jag kan nå filer i det trådlösa nätverket och utifrån från min MB C2D.
2. Redigera bilder i CS3 klanderfritt.

Några självklara saker är ju mer RAM, större HDD och ett trådlöst nätverkskort. Går det att byta till en snabbare processor?
Är mina mål för höga för den, trots allt, till åren kommna burken.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-20 15:07

Det går att byta till en snabbare processor. Men de kostar mer än en hel dator typ Power Mac G5.
Så lägg pengarna på något annat är mitt råd!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-20 18:22

http://eshop.macsales.com/shop/accelerators/

Där finns en hel del nya cpuer att köpa.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-02-21 02:06

Tack för tipset Sidde, såg ut att finnas mycket bra grejer där!! Har du handlat från den hemsidan förut?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-21 08:22

Nej. Den enda cpu-uppgraderingen jag hade fick jag med när jag köpte en powermac begagnat. Men det är en stor sida och jag skulle utan problem lita på dem med mitt kortnummer om jag skulle få för mig att köpa något.

CPU-uppgraderingen kan också gå att köpa från tex Kullander eller Macoteket. Troligtvis bara om de har något liggandes kvar på lager, för jag tvivlar starkt på att de har sådant i sitt vanliga sortiment för 6-8 år gamla datorer.

Seriöst, köp en PowerMac G5 istället. Den burken du har kommit över kanske du kan köra som FTP, men mycket mer blir det inte.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-21 12:57

Jag har handlat en del grejer från MacSales/OWC bl a en OWC 1,2 GHz-processor som jag har i min PM G4 QS. Men nu står kronan så lågt att det är nog bättre att försöka hitta en begagnad PM G5.
Kostar ungefär lika mycket om du nöjer dig med en single 1,6 GHz.

För att fungera som filserver behöver den inte uppgraderas fast lite mer RAM skadar inte.
Dlinks USB dongel DWL_G122 kostar 250 kr för anslutning till trådlöst närverk (det stryps förmodlingen en del av USB1 portarna). Har inte kollat om deras PCI kort har OS X drivrutiner.

Jag har kört på de appleshare och ftp på en G4/400 och det funkar utmärkt.

OWC är helt OK men nu är CPU/GPU uppgraderingar pengar i sjön, med tanke på vad G4/g5 begagnat kostar. Det går att uppgradera till en 2 GHz eller dual 1.6 GHz men det kostar lika mycket som en ny minimac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-24 01:17
Ursprungligen av Hoffie:

Jag vill att den ska klara av följande:
1. Fungera som filserver, så jag kan nå filer i det trådlösa nätverket och utifrån från min MB C2D.
2. Redigera bilder i CS3 klanderfritt.

Bilderna blir nog klanderfria, men du får leva med att se lite badboll då och då. Maxa Ram!

Ursprungligen av Hoffie:

Går det att byta till en snabbare processor?

Finns just nu en 1 GHz uppgradering till salu på Tradera med utropspriset 400 kr:
http://www.tradera.com/Sonnet-processor-1-GHz-auktion_84997528

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-02-24 17:14

Tack för alla svar! Det har nog fått mig att tänka om lite. Det blir nog så att jag tar och maxar min MacBook C2D 2,16 GHz med minne (hur mycket klarar den, och vilken sort? passar dessa http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/53IM2DDR4GBK/ ? ) och använder den som bildredigeringsdator ihop med min ACD 20. Men vad tror ni om att smälla in lite rejält med HDD i G4an och ha den som filserver/lagringsdator.
Jag tänker mig att kunna ha alla bilder, filmer och eventuellt musik (om en smidig iTuneslösning finns) på den. Detta förutsätter dock att jag kommer åt materialet trådlöst från MB'n.

Hur gör jag detta lättast? En AirPort Express har jag om det är till någon nytta. Naturligtvis måste jag köpa något trådlöst kort till G4an, några tips?

Absurt nog så är oftast externa USB diskar på extrapris billigare än interna SATA/IDE diskar, så diskar på datorn är billigare än diskar i densamma!. Interna hårddiskar som är SATA eller IDE större än 128GB kräver extra kort.
USB 2 kort+Dlink USB trådlöst och billig extern USB disk =OK pris (370 kr+250 kr+1000kr)
SATAkort+airport +SATAdiskar=Dyrt (800KR+800kr+ 1000kr)
Notera att även den billigare varianten kostar nästan lika mycket som en ny NAS

Macbooken är vida överlägen G4 hur man än uppgraderar den.
PC2-533 SO-DIMM tar 4 GB (2+2) men kan bara adressera 3 GB

En G4 är riktigt bra om man kan lägga in gamla hårddiskar som blivit över etc men skall den moderiseras till SATA trådlöst USB2 mer RAM etc så kostar det mer än vad det smakar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-25 22:05
Ursprungligen av DrBoar:

Interna hårddiskar som är SATA eller IDE större än 128GB kräver extra kort.
...
En G4 är riktigt bra om man kan lägga in gamla hårddiskar som blivit över etc

Med hjälp av http://www.speedtools.com/ATA6.html kan man använda hårddiskar större än 128 Gb på den inbyggda ATA-kontrollern

1
Bevaka tråden