Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anledning att välja Quicktime före VLC, Mplayer m.fl?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-19 23:20

Satt o grubblade på om det kanske finns nån flitig QuickTime-användare som har en väldigt god grund till varför ni använder just detta istället för att tanka VLC, Mplayer och diverse mediaspelare. Vad är det som gör Quicktime bättre?

Har aldrig användt det själv nämligen men jag antar att det är bra eftersom det är Apples egna.

Nån som är kunnig i området?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-20 09:45

Jag gillar quicktime för att det är enkelt, startar någorlunda snabbt. Ett snyggt program helt enkelt. Sen kan det vara lite bekymmer med enstaka filformat och undertexter osv. och då använder jag VLC istället. Men som standardspelare helt klart Quicktime.
Får ofta höra från Windows-användare att Quicktime är hatspelare nummer ett. Det är nog annorlunda bland Mac-användare...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-02-20 17:20

För mig så känns det som Quicktime visar filmerna med bättre prestanda än ex VLC.
PPC dubbel 1 GHz G4 MDD, 2 GB minne och Radeon 9800.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-22 18:25

Hmm okej, bra tips. Kanske ska pröva lite o se hur det funkar för mig. Jag använder vanligtvis VLC, men ibland blir filmen osynkad med ljudet där, extremt irriterande

Ursprungligen av ekanman:

Hmm okej, bra tips. Kanske ska pröva lite o se hur det funkar för mig. Jag använder vanligtvis VLC, men ibland blir filmen osynkad med ljudet där, extremt irriterande

Visste du att du kan trycka på tangentbordet (tror det är F och G) som gör att ljudet saktas in eller snabbas upp. Fiffigt. Då kan man få det synkat. Kolla i inställningarna på snabbkommandon så hittar du exakt vad det är.

I en annan tråd tipsade jag om Perian, som gör att QuickTime kan spela nästan lika många filformat som VLC. Perian är OpenSource och gratis:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30931

(Det finns en konflikt mellan Flip4Mac och Perian. Det löser man genom att avinstallera Flip4Mac, Perian+QuickTime kan också spela WMV-filer).

Edit: Jag hade tydligen fel, se nedan... Rättade meningsbyggnaden ovan också, den var helt tokig.

Senast redigerat 2009-02-23 15:30
Ursprungligen av Taz_1999:

Det löser man genom att avinstallera Flip4Mac, Perian+QuickTime kan också spela WMV-filer.

Det där stämmer inte. Perian kan inte spela WMV.

Så här står det på Perians hemsida:
"Windows Media® is unsupported, use the Flip4Mac WMV Components instead "

http://perian.org/#explore

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där stämmer inte. Perian kan inte spela WMV.

Så här står det på Perians hemsida:
"Windows Media® is unsupported, use the Flip4Mac WMV Components instead "

http://perian.org/#explore

Ok, sorry. Hm, då var det något annat som var konflikt med något. Flip4Mac och Safari gillade inte varann ett tag. Försökte googla lite med hittade inget bra. Får kolla upp det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 21:09

QuickTime Player är ett betydligt bättre program egentligen. Det är stabilt och enkelt att använda och väldigt Macigt på det sätt att det inte innehåller 9526309 funktioner som man inte begriper sig på.
Så om jag har möjligheten brukar jag alltid köra med QTP. Tyvärr tvingas man nästan alltid köra VLC eftersom det helt enkelt har stöd för alla format fullt ut och har alla möjligheter för text och annat som man faktiskt behöver ha och behöver kunna kontrollera lite mer. Man får då kämpa på med programmets instabilitet och obegripliga konsoll-meddelanden och jobbiga dialogrutor och allmänna ogenomtänkthet när det gäller känslan och handhavandet.

Använder själv VLC mest pga det tar nästan alla format, är simpelt samt kan spela direkt från rar-filer utan att packa upp dem. Kan delvis bero på att jag kommer från Windows också.

Något jag saknar är ett vettigt alternativ till realplayer (real media) och personerna bakom VLC säger att deras spelare inte kommer få stöd för det i framtiden heller. Till PC finns real alternative men inte hittat något sådant till mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-23 14:26
Ursprungligen av xtreme79:

Använder själv VLC mest pga det tar nästan alla format, är simpelt samt kan spela direkt från rar-filer utan att packa upp dem. Kan delvis bero på att jag kommer från Windows också.

Något jag saknar är ett vettigt alternativ till realplayer (real media) och personerna bakom VLC säger att deras spelare inte kommer få stöd för det i framtiden heller. Till PC finns real alternative men inte hittat något sådant till mac.

Real Player finns ju för Macen. Finns ingen anledning att använda en annan spelare. Och nej är inte samma skit som på andra plattformer. Fungerar bra och är gratis.

//Rob

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-02-23 14:27

Testa även nya MPlayer OSX Extended - rev8
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/36331
Gillar den mer än VLC.

Kör QT till QT-filer och inget annat. Allt annat går under Plex, och i de extrema fall det inte går så blir det VLC.

1
Bevaka tråden