Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MobileMe och Mail - har dom inte tänkt väldigt fel här?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 18:25

Har just påbörjat en trial-period på MobileMe och är lite förbryllad...
Ok, det verkar funka bra med iCal, Adressboken och Safari, men mailen...
Jag förstår just att mina befintliga konton (pop3) inte synkas, utan det är bara @me.com-kontot som funkar. Visst, man kan vidarebefordra pop3-kontona till me.com, men det blir fortfarande @me.com som avsändare när man skickar utgående eftersom deras SMTP bara tillåter den adressen...

Apple menar alltså att man måste byta sina väl inarbetade e-postadresser till en @me.com? Kan någon här förstå varför någon överhuvudtaget skulle vilja göra det? Dom flesta har väl adresser som är knutna till jobbet, skolan etc som man av olika skäl _måste_ använda.
Jag har ärligt talat svårt att se poängen med MobileMe och varför man ska betala massa pengar för det om det inte har en sån basal och viktig funktion..
För det där måste väl i princip alla vilja kunna göra?
Eller har jag missförstått något? Ingen skulle bli gladare än jag i så fall.

MobileMe är mycket, mycket mera än mail - många använder allt utom just mail :-D. Är du bara ute efter mailsynk så rekomenderas G-mail. Fast jag vet inte om GoogleMail kan synka andra pop-konton...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 19:26

Nej jag är inte bara ute efter mailsynk och tycker, som sagt, att allt annat verkar funka rätt bra. Bara använt det en dag än men ändå.. Och med Gmail måste man väl också byta adress?
Men jag skulle nog säga att mailsynken borde ses som mycket viktig, kanske den viktigaste biten. Kalendrar och kontakter kan man ju redan synka på andra sätt och lagringsutrymme finns ju också andra tjänster som tillhandahåller.
Jag vet inte.. jag hade väl än bild av Apple som företaget som tänker ett steg längre än andra, men jag tycker inte det verkar räcka den här gången.

Jag vill att Mail.app ska se ut och bete sig EXAKT som webversionen och iPhonen, med konton, mappar och allt. Då snackar vi synk.

Själv har jag alla konton vidaresända till mitt me.com-mail. vad som är värre - för mig - med MobileMe är att man inte kan synka prenumererade kalendrar - inte ens om dessa har sitt ursprung på MobileMe. Jezez. Det är verkligen uselt. Pinsamt uselt.

Ursprungligen av emp:

Ok, det verkar funka bra med iCal, Adressboken och Safari, men mailen...
Jag förstår just att mina befintliga konton (pop3) inte synkas, utan det är bara @me.com-kontot som funkar. Visst, man kan vidarebefordra pop3-kontona till me.com, men det blir fortfarande @me.com som avsändare när man skickar utgående eftersom deras SMTP bara tillåter den adressen...

Jag förstår inte ditt problem.
Jag kan ha flera olika mail i Apple Mail och de synkas och jag kan välja att skicka med vilken avsändare som helst. Det är ju bara att öppna ett nytt mail i Apple Mail och där kommer det fram en ruta där man anger med vilken e-postadress man vill skicka med.

Citat:

Apple menar alltså att man måste byta sina väl inarbetade e-postadresser till en @me.com?

Nej, det är inte vad Apple menar eftersom jag kan ha flera olika e-postadresser i Apple Mail oavsett om Mobile Me finns där eller inte.

Däremot så kan man inte via Mobile Me skicka med andra e-postadresser än Mobile Me, lika lite som du kan skicka med Mobile Me via Yahoo, eller någon annan e-posttjänst. Inuti Mobile Me kontot så har du bara Mobile Me. Du kan däremot hämta in brev från andra konton till Mobile Me kontot. Det är bara att ställa in så att Mobile Me hämtar din POP-mail. Men du får inte dem som avsändare. För att skicka med dina andra mail måste du skicka dem utanför Mobile Me, på vanligt vis via Apple Mail.

Man kan lägga till regler i Apple Mail som flyttar mail mellan konton och då kan du flytta mail från andra konton till Mobile Me därifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 14:02
Ursprungligen av Raphael:

Jag förstår inte ditt problem.

Det gör du ju visst. Du beskriver det nedan..

Citat:

Däremot så kan man inte via Mobile Me skicka med andra e-postadresser än Mobile Me, lika lite som du kan skicka med Mobile Me via Yahoo, eller någon annan e-posttjänst.

Just det. Och jag är alltså inte nöjd med detta.

Citat:

Inuti Mobile Me kontot så har du bara Mobile Me. Du kan däremot hämta in brev från andra konton till Mobile Me kontot. Det är bara att ställa in så att Mobile Me hämtar din POP-mail. Men du får inte dem som avsändare. För att skicka med dina andra mail måste du skicka dem utanför Mobile Me, på vanligt vis via Apple Mail.

Precis detta som jag upplever som ett problem. Jag vill ha allting samlat och synkat på så vis att Mail.app på mina 2 datorer och MobileMe-mailen ser EXAKT likadana ut vad gäller mappar, konton, regler osv. I likhet med många andra så behöver jag ibland kolla vad någon skrev för länge sen, samt vad jag svarade på detta och från vilka adresser det skickades. Det blir råddigt när inte synken synkar allt utan bara vissa saker.
Jag blev besviken när jag insåg att MobileMe inte kan det jag vill helt enkelt.

Citat:

Man kan lägga till regler i Apple Mail som flyttar mail mellan konton och då kan du flytta mail från andra konton till Mobile Me därifrån.

Ja, men det verkar som att reglerna bara tillämpas lokalt i Mail.app. Är det så eller har jag missat något? Dvs jag måste öppna Mail.app och låta reglerna tillämpas innan det ser rätt ut på MobileMe-mailen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-20 11:31

Alternativet är att använda GMail som kan hämta från andra konton via POP3/IMAP och även skicka med det kontot som avsändare...

Tjena.

Har bara skummat igenom tråden, så ursäkta om jag missat nåt men...

Jag har MobileMe uteslutande som synktjänst.

Jag använder Gmail som min email löser det så här:

  1. Sätter upp Gmail på både iPhone och i Mail, men avaktiverar det.

  2. Ställer in både iPhone och Mail att skicka allt med den nu registrerade smtp.gmail.com

  3. Vidarebefordrar all mail till Gmail till MobileMe

Så alla skickar alltså mail till mig till min Gmail. Den skickar vidare till min MobileMe. Det är rätt enkelt och självklart och har nämnts. Det är själva IN-biten.
Genom att registrera Gmail på iPhone och i Mail får jag tillgång till smtp-servern från Gmail, som jag använder till all utgående post.

Så även om jag skickar mail från MBA:n eller iPhonen så ligger allt i min Gmail-skickat låda. Och alla mail kommer även från mitt Gmail-konto.

Borde väl gå att göra nån liknande lösning med andra providers?

Lycka till,

Andrée

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 18:04

Har du inte möjlighet att använda din e-mail via IMAP istället för POP? Jag har tre adresser som jag ställt in på Mail.app som IMAP-konton och sedan valt att spara alla mail på servern. på så sätt har jag samma e-mail på båda mina datorer...

Jag förstår att man kan fösa ihop alla gamla mailkonton och få dem att vidarbefodra mail till @me.com

När man nu besvarar ett inkommande mail så skulle jag gärna vilja att mottagaren ser att mailet kommer från min registrerade domän e.g. @work.se och inte @me.com, gmail eller dylikt

Ditto för nya mail.

Känner ni till någon lösning på ovanstående problem?

Hälsningar,

Carl

1
Bevaka tråden