Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet på MacBook - fungerar i Windows men ej i OSX!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-19 17:49

Sen igår har jag ett verkligt irriterande problem med min MacBook. Internet har helt enkelt lagt av. Jag har en APE som router. Jag kan ansluta till nätverket och ser alla andra datorer, samt nätverkshårddisk.

Men jag får ingen kontakt med internet.

Alla andra datorer i hemmet funkar, och kör jag Windows via Boot Camp funkar det också.

Jag har mig veterligen inte ändrat någon inställning.

Vad finns det för något som är specifikt för de två operativsystemen - var kan jag hitta punkten som skiljer sig?

Kan tillägga att det verkar som om jag får lite kontakt, för uTorrent laddar ner med sisådär 1-2 kB/s... Så på nåt litet sätt måste det ändå fungera.

Tack för hjälp

Kolla DNS-server inställningar. Mac är känslig för sånt men inte PC.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-20 10:59
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Kolla DNS-server inställningar. Mac är känslig för sånt men inte PC.

Det där var intressanta nyheter. Du får gärna ge några referenser till detta.

Ursprungligen av frazze:

Det där var intressanta nyheter. Du får gärna ge några referenser till detta.

Kör du med fast IP, manuellt inskriven så måste en korrekt DNS adress fyllas i också annars kommer du inte utanför ditt eget nät. En pc lär inte vara känslig för om du fyller i DNS eller ej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-20 08:49

Tack för tipset Örjan, men jag vet inte riktigt vad jag skall leta efter. Kollar jag på DNS-fliken i Nätverksinställningar står det 192.168.0.1, vilket är routerns IP-adress. Skall det stå något annat där? Kör jag ipconfig/all i Windows så får jag samma DNS-adress. Är det inte bara när man har ett statiskt IP som DNS är viktigt?

Kollar jag på routern "set-up" sida så hittar jag ju de två andra DNS-adresserna men det är väl inte bara att skriva in dom i Nätverksinställningar? (blir ni förvirrade nu för att jag sa att jag hade en APE - det har jag med, men bara i bryggläge för att få ordentlig N-hastighet. Huvudroutern är en D-Link)

Jag kan ansluta till någon av mina grannars nätverk och där få internet att funka, så det är specifikt för mitt nätverk. Konstiga är ju att själva nätverket funkar men inte just internetåtkomsten.

Några andra förslag eller mer guidning vad gäller DNS-idéen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-20 09:18
Ursprungligen av albinn:

Tack för tipset Örjan, men jag vet inte riktigt vad jag skall leta efter. Kollar jag på DNS-fliken i Nätverksinställningar står det 192.168.0.1, vilket är routerns IP-adress. Skall det stå något annat där? Kör jag ipconfig/all i Windows så får jag samma DNS-adress. Är det inte bara när man har ett statiskt IP som DNS är viktigt?

Inställningen för DNS är alltid viktigt - oavsett om du kör med statisk eller dynamisk IP-adress. IP-adressen för DNS-servern ska mycket riktigt står under den fliken. Den bör vara grå och inte editerbar, för det indikerar att du har fått den från din DHCP-server i din D-Linkrouter.

Ursprungligen av albinn:

Kollar jag på routern "set-up" sida så hittar jag ju de två andra DNS-adresserna men det är väl inte bara att skriva in dom i Nätverksinställningar? (blir ni förvirrade nu för att jag sa att jag hade en APE - det har jag med, men bara i bryggläge för att få ordentlig N-hastighet. Huvudroutern är en D-Link)

Det låter mycket bra. Du ska ha din operatörs (ISP:s) IP-adresser till DNS-servrarna i din D-Linkrouter, för den kommer sedan att använda dessa utåt (externt) när den från förfrågningar inifrån (internt). Fast det verkar gälla D-Link och Netgear medans AirPort Extreme skickar ut IP-adresserna till DNS tillsammans med allt annat via DHCP.?[/QUOTE]

Senast redigerat 2009-02-20 09:39
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-20 10:13

Den är grå, det stämmer. Då borde den alltså stämma?

Jag kan också säga att det varken funkar via APE eller D-Linken. Något borde alltså ha hänt med datorn.

Men förutom att se att DNS-adresserna finns där, så är det inget jag borde göra med dem?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-20 11:22
Ursprungligen av albinn:

Jag har mig veterligen inte ändrat någon inställning.

Det är väl vad vi alltid brukar börja med... Så även undertecknad.

Ursprungligen av albinn:

Vad finns det för något som är specifikt för de två operativsystemen - var kan jag hitta punkten som skiljer sig?

Det finns inget specifikt angående OS och TCP/IP (protokollen som används på Internet) - det är helt plattformsoberoende. Du ska bara se till att du har samma inställningar för alla OS. Det finns ingen magi i nätverk.

Ursprungligen av albinn:

Kan tillägga att det verkar som om jag får lite kontakt, för uTorrent laddar ner med sisådär 1-2 kB/s... Så på nåt litet sätt måste det ändå fungera.

Det beror på att du ändå uppenbarligen har förbindelse med Internet. Det enda som strular är namnuppslagningen (DNS).

1
Bevaka tråden