Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa layouter med kortkommando

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-13 18:12

Hejsan
Har relativt nyligen bytt till Mac och då är det ju tur att man kört Filemaker så man slipper byta program. En sak jag använder mig mycket av i Windows-versionen (som ivrig tangentbordsanvändare) är kortkommandot F2 för att visa listan med layouter. Finns det något fiffigt alternativ till detta i Mac-versionen eftersom F2-genvägen inte fungerar.

I menyn "Hjälp" väljer du "Kortkommandon".

Kommandot du nämner i Windows (F2) ligger i kategorin "Kortkommandon i berarbetaläge" och på motsvarande ställe i Mac OS Kommandon finns det inte. Så nej.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-16 13:03

Tack så mycket för ditt svar. Jag hade letat runt i hjälpen men hoppades att jag missat något. Lite irriterande är det allt då F2 är en av de kortkommandon jag använder mest.
Hoppades att det var någon som kommit på något annat sätt att fixa detta. Det är ju inte mycket man går bet på att lösa i FM.

Vad du kan göra istället är att skapa lite grejer så får du en motsvarande funktion. Denna funktion kan tom byggas lite fiffigare och mera användbar än F2.

Börja med att skapa en ny layout, en liten en, detta skall bli ett popupfönster. Tänk gärna stående fjärrkontroll. Lägg in lite knappar här som byter layout, en för varje layout du vill ha. Lägg in en knapp till som stänger fönstret ifråga.

Skapa nu ett manus som öppnar den nya layouten i ett nytt fönster. Du kan ange var på skärmen fönstret skall ligga och hur stort det skall vara, experimentera lite.

Lägg det manuset långt upp i listan på manus i Scriptmaker och kryssa för att det skall synas i manus-menyn. Det manus som ligger först får nämligen snabbkommandot: Kommando + 1, nästa får Kommando + 2 osv.

Nu kan du trycka Kommando 1 och sedan klicka på en knapp för att hoppa till valfri layout.

Du kan förstås även lägga in flera snabbkommandon på samma sätt, Kommando + 2 = Kunder, Kommando + 3 = Order, Kommando + 4 = Artiklar osv. Du har 1-9 att laborera med.

Här kommer det fiffiga. De där knapparna i din "fjärrkontroll"-layout kan ju göra mera än att bara byta layout. Om du skapar ett manus som inte bara hoppar till order, utan även skapar en ny order för den kunden du stod på, så är ju det betydligt mera användbart än ett manus som bara byter layout. Det manuset kan du lägga på en knapp i din "fjärrkontroll".

Du kan säkert utifrån din arbetsprocess komma på flera sådana här roliga saker som du ofta gör. Det är sådana här saker som gör FileMaker till den i mina ögon bästa databasen som finns.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-19 20:20

Tack så mycket för ditt svar och ursäkta att jag inte återkommit. Tiden är alltid en bristvara. Tyvärr är det så att jag redan har använt upp alla kortkommandon till andra manus. Det här gäller (för mig i alla fall) några större lösningar där jag börjar komma upp i en +30 layouter, många av dom dolda. Därför underlättar det mycket med F2-kommandot. Trodde kanske någon hittat på något med AppleScript eller nåt' liknande.

Tackar ändå för att du tagit dig tid och skrivit ett sånt utförligt svar och jag håller med dig om att Filemaker är den bästa databasen. Dock är jag lite förvånad att det inte förräns nu i ver 10 finns möjlighet att koppla manus till fält och layouter. Det är en sak som fanns i den (nästan) lika bra databasen Lotus Approach för över 10 år sen. En sak som Approach har, som Filemaker ff saknar, och som jag använder ofta, är en inbyggd funktion att plocka bort dubletter. Å andra sidan har FM väldigt många funktioner som Approach saknar.

Det finns kommandon i FileMaker att dels få fram en lista på varenda layout som finns och sedan gå till en layout vars namn finns i ett fält. Då förstår du kanske att du kan bygga en F2-knapp om du verkligen vill. Med vissa program kan man sedan koppla ett Applescript som kör manuset ifråga i FileMaker och lägga det på just F2. Exempelvis detta program: http://www.keyboardmaestro.com/main/ Så det går ju, om man vill.

1
Bevaka tråden